Tantárgy adatlapja
A kurzus célja: A hallgatók megismerkednek a
testséma-, percepciófejlődés és fejlesztés főbb elméleti koncepcióival,
életkori és individuális jellemzőivel. Elméleti és gyakorlati ismereteket
kapnak az alkalmazható speciális fejlesztő eljárásokról, prevenció-korrekció
formáiról, módszereiről. Főbb tematikai
csomópontok: 1. A prevenció-korrekció
elmélete és gyakorlata 2. A vizuális
érzékeléshez-észleléshez kapcsolódó prevenciós gyakorlatok 3. Auditív észlelést segítő
prevenciós gyakorlatok 4. Taktilis és kinesztetikus észlelést segítő prevenciós gyakorlatok 5. Térészlelés, téri tájékozódást segítő prevenciós gyakorlatok 6. Síkbeli tájékozódást segítő prevenciós gyakorlatok Időbeli
tájékozódást segítő prevenciós gyakorlatok |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Bartha Klára (2005)
Nagymozgásos fejlesztő gyakorlatok. 5 perces mozgásos játékok. in:
Iskolapszichológia 17.sz. 31-34.o -
Fodorné
Földi Rita (2005) Testnevelési játékok
a tanulási zavarok prevenciójában és korrekciójában. ELTE PPK -
Katona Ferenc (2001) Az öntudat újraébredése - A humán idegrendszer
ontogenesise. Medicina Könyvkiadó Zrt. -
Lakatos Katalin (2000) Az állapot és mozgásvizsgáló teszt. HRG;
Budapest. -
Lukács
Józsefné – Ferencz Éva (2017) Mesés
mozgás. Játékos őszi mesés torna az óvodai élet mindennapjaira. Flaccus
Kiadó -
Lukács
Józsefné – Ferencz Éva (2017) Mesés
mozgás. Játékos téli mesés torna az óvodai élet mindennapjaira. Flaccus
Kiadó -
Lukács
Józsefné – Ferencz Éva (2018) Mesés
mozgás. Játékos tavaszi mesés torna az óvodai élet mindennapjaira.
Flaccus Kiadó -
Szvatkó
Anna (2016) Billenések. Tanulmányok a
dinamikus szenzoros integrációs terápia köréből. Oriold és Társai Kft. -
Tótszöllősy Tünde (2004) Az
idegrendszer érését mérő mozgásteszt in. Óvónők kincsestára: Eredmények a
nevelésben. RAABE 2004 Dec..1-20.o.
-
Tótszöllősy Tünde (2007) A
látásszerveződés fejlődését segítő mozgásos játékok (in. Óvónők
kincsestára: Az óvodai Élet tevékenységei: Jöttünk, láttunk... RAABE 2007.
Szept. C5.7 -
Tótszöllősy Tünde (2009)
Testnevelés. in: Porkolábné – Balázsné – Szaitzné: Komplex prevenciós óvodai program - Kudarc
nélkül az iskolában. Trefort Kiadó. Ajánlott
irodalom: -
Hámori József (1985) Nem tudja a jobb kéz ... Az emberi agy
aszimmetriája. Kozmosz. -
Sófalvi Sándor (2001) A szenzoros integrációs terápiáról. Beszédjavító Intézet, Székesfehérvár. -
Tótszöllősy Tünde (1992) Mozgásfejlesztés
a fejlesztő program alapján in: Kudarc nélkül az iskolában. Alex Typo. -
Tótszöllősy Tünde (1995): A mozgás
nagyhatalom az értelmi képességek fejlesztésében in. Óvodai Nevelés 9.sz. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismerje a
testséma-, percepciófejlődés és fejlesztés főbb elméleti koncepcióit. -
Ismerje a
testséma-, percepciófejlődés életkori és individuális jellemzőit. -
Ismerje a
testséma-, és percepciófejlesztés mérésére szolgáló eszközöket és
módszereket. b) képességei -
Képes a
gyermekek fejlettségi szintjét különböző módon felmérni. -
Képes
egyéni fejlesztési tervet készíteni, a felismert hiányosságok kompenzálására. c) attitűdje -
Elkötelezett a kognitív fejlesztés mozgásokon
alapuló gyakorlata alkalmazásában. |