Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Testséma és percepciófejlesztés
Tárgy kódja: BT-PSZ-4250
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 6
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Ratimovszky Kornélia
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hallgatók megismerkednek a testséma-, percepciófejlődés és fejlesztés főbb elméleti koncepcióival, életkori és individuális jellemzőivel. Elméleti és gyakorlati ismereteket kapnak az alkalmazható speciális fejlesztő eljárásokról, prevenció-korrekció formáiról, módszereiről.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       A prevenció-korrekció elmélete és gyakorlata

2.       A vizuális érzékeléshez-észleléshez kapcsolódó prevenciós gyakorlatok

3.       Auditív észlelést segítő prevenciós gyakorlatok

4.       Taktilis és kinesztetikus észlelést segítő prevenciós gyakorlatok

5.       Térészlelés, téri tájékozódást segítő prevenciós gyakorlatok

6.       Síkbeli tájékozódást segítő prevenciós gyakorlatok

Időbeli tájékozódást segítő prevenciós gyakorlatok

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Bartha Klára (2005) Nagymozgásos fejlesztő gyakorlatok. 5 perces mozgásos játékok. in: Iskolapszichológia 17.sz. 31-34.o

-        Fodorné Földi Rita (2005) Testnevelési játékok a tanulási zavarok prevenciójában és korrekciójában. ELTE PPK

-        Katona Ferenc (2001) Az öntudat újraébredése - A humán idegrendszer ontogenesise. Medicina Könyvkiadó Zrt.

-        Lakatos Katalin (2000) Az állapot és mozgásvizsgáló teszt. HRG; Budapest.

-        Lukács Józsefné – Ferencz Éva (2017) Mesés mozgás. Játékos őszi mesés torna az óvodai élet mindennapjaira. Flaccus Kiadó

-        Lukács Józsefné – Ferencz Éva (2017) Mesés mozgás. Játékos téli mesés torna az óvodai élet mindennapjaira. Flaccus Kiadó

-        Lukács Józsefné – Ferencz Éva (2018) Mesés mozgás. Játékos tavaszi mesés torna az óvodai élet mindennapjaira. Flaccus Kiadó

-        Szvatkó Anna (2016) Billenések. Tanulmányok a dinamikus szenzoros integrációs terápia köréből. Oriold és Társai Kft.

-        Tótszöllősy Tünde (2004) Az idegrendszer érését mérő mozgásteszt in. Óvónők kincsestára: Eredmények a nevelésben. RAABE 2004 Dec..1-20.o.

-        Tótszöllősy Tünde (2007) A látásszerveződés fejlődését segítő mozgásos játékok (in. Óvónők kincsestára: Az óvodai Élet tevékenységei: Jöttünk, láttunk... RAABE 2007. Szept. C5.7

-        Tótszöllősy Tünde (2009) Testnevelés. in: Porkolábné – Balázsné – Szaitzné: Komplex prevenciós óvodai program - Kudarc nélkül az iskolában. Trefort Kiadó.

Ajánlott irodalom:

-        Hámori József (1985) Nem tudja a jobb kéz ... Az emberi agy aszimmetriája. Kozmosz.

-        Sófalvi Sándor (2001) A szenzoros integrációs terápiáról. <

span style="mso-bidi-font-style:italic">Beszédjavító Intézet, Székesfehérvár.

-        Tótszöllősy Tünde (1992) Mozgásfejlesztés a fejlesztő program alapján in: Kudarc nélkül az iskolában. Alex Typo.

-        Tótszöllősy Tünde (1995): A mozgás nagyhatalom az értelmi képességek fejlesztésében in. Óvodai Nevelés 9.sz.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-       Ismerje a testséma-, percepciófejlődés és fejlesztés főbb elméleti koncepcióit.

-       Ismerje a testséma-, percepciófejlődés életkori és individuális jellemzőit.

-       Ismerje a testséma-, és percepciófejlesztés mérésére szolgáló eszközöket és módszereket.

b) képességei

-        Képes a gyermekek fejlettségi szin

tjét különböző módon felmérni.

-        Képes egyéni fejlesztési tervet készíteni, a felismert hiányosságok kompenzálására.

c) attitűdje

-        Elkötelezett a kognitív fejlesztés mozgásokon alapuló gyakorlata alkalmazásában.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe