Tantárgy adatlapja
Az előadás fő célja, hogy egy általános betekintést nyújtson a Római Birodalom fő kulturális, közigazgatási, és történelmi régióinak, központjainak valamint településeinek a világába. A település és épülettípusok mellett nagy hangsúlyt kap a különböző régiók történelmi fejlődésének és jelentőségnek a vizsgálata. A földrajzi környezet, városi kultúra, éghajlat, történeti háttér, városi infrastruktúra, logisztika és kultúrtáj részletes bemutatása és elemzése szerves része az előadássorozatok tematikájának. Kiemelten foglalkozunk továbbá a birodalom nyugati és keleti részének topográfiájában megfigyelhető különbségek beazonosításával, amint az a történeti és régészeti forrásokban megragadható. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Gates, Ch.: Ancient Cities. The Archaeology of Urban Life in the Ancient Near East and Egypt, Greece, and Rome. Routledge, London and New York, 2011. ISBN: 978-0415498654 BALL, W.: Rome in the East: The Transformation of an Empire, 2nd edition, Routledge, 2016, ISBN 9780415717779 Bowman, A.; Wilson, A (ed.): Settlement, Urbanization and Population, Oxford, 2011. ISBN: 978-0-19-960235-3 Ajánlott irodalom: COULSTON, J.; DODGE, H. (eds.), Ancient Rome. The Archaeology of the Eternal City, Oxford University School of Archaeology, Oxford, 2000, ISBN: 0947816550 Baird, J.A.: The Inner Lives of Ancient Houses. An Archaeolog y of Dura-Europos, Oxford, 2014. ISBN: 978-0-19-968765-7. Crouch, D. P.: Geology and Settlement: Greco-Roman Patterns, Oxford, 2003. ISBN: 0-19-508324-5 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A Római Birodalom komplex városi, földrajzi és kulturális hálózatának megismerése. b) képességei Az összehasonlító, analitikus és kritikus képességek fejlesztése. c) attitűdje d) autonómiája és felelőssége |