Tantárgy adatlapja
A kurzus során megismerkedünk a történeti kérdésfelvetéssel a filozófiában: Mi a történet, mi a történelem? Hogyan kapcsolódik a filozófiai gondolkodás a történelemhez? Mennyiben történeti maga a filozófia? Miképpen kell felfognunk a filozófia történetét, lineárisan, ciklikusan, vagy sporadikusan? Hogyan tekintünk ma a történelemre és mi ebben a szerepe a filozófiai gondolkodásnak?
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Collingwood, R. G.: A történelem eszméje, Budapest, Gondolat, 1987.
Toynbee, A. J.: Válogatott tanulmányok, Budapest, Gondolat, 1971.
John Lukács: A történelmi tudat avagy a múlt emlékezete, Budapest, Európa, 2003.
Gyurgyák János – Kisantal Tamás (szerk.): Történetelmélet I-II. Budapest, Osiris, 2006.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben, illetve irányzataiban.
b) képesség
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.