Tantárgy adatlapja
A „Totalitarizmus és propaganda” c. tantárgy történeti és formai áttekintést nyújt az adott tárgykörben. A film médiumának ideológiai célokra való felhasználásának mértéke és sajátosságai korszakonként, rendszerenként változóak, ám mintázatai azonosak. A kurzus első felében azokat a filmformanyelvi eszközöket vizsgáljuk meg, amelyek alkalmassá teszik ezekre a célokra. A második részben esettanulmányokon keresztül megismerkedünk bizonyos totalitárius rendszerek jellemzőivel. A harmadik, leghangsúlyosabb részben egyes régiók, korszakok, életművek vizsgálatával elemezzük a propaganda működési elveit. A kurzus azon túl, hogy átfogó ismereteket nyújt, médiatudatos, kritikus látásmódra nevel.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Lénárt András: A spanyol film a Franco-diktatúrában: ideológia, propaganda és filmpolitika, JATEPress, 2014 ISBN 9789633151716
Széplaky Gerda (szerk.): A zsarnokság szépsége – a totalitarizmus esztétikája. Tanulmányok, Kalligramm Kiadó, 2008 ISBN 978-80-8101-008-8
Taylor, Richard: Film Propaganda: Soviet Russia and Nazi Germany, I. B. Tauris & Co Ltd., 1998 ISBN 9781860641671
Török Ervin (szerk.): Dokumentumfilm és propaganda, Apertúra, 2014. tavasz ISSN 1787-7245
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató tájékozott a filmtörténetben és a filmelméletekben.
Ismeri a filmelemzés módszereit, elméleti alapjait és jelentőségét.
Átlátja a filmi kompozíciót, a filmi elbeszélést.
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.
b) képességei
Képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére, a kultúra szervezésében való közreműködésre.
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.
Képes a nyilvános megszólalás, illetve megjelenítés alapvető szabályainak ismeretében hatékony kommunikációra.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
c) attitűdje
Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.
d) autonómiája és felelőssége
Fontosnak tartja a párbeszédet és az együttműködést a különböző felfogású társadalmi csoportok között.
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.
Véleményalkotásában képviseli az emberi méltóság szellemi követelményeit.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.
Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett.
Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.