Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tradicionális magyar báli nyitótáncban, a Palotásban rejlő lehetőségekre építő mozgásfejlesztés. A fő mozdulattípusok megismerése és elsajátítása, a mozdulatelemzés tudatos használata a tánctanulás folyamán. Közösségépítés és értékközvetítés a társastánc segítségével.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A Palotás tánc eredetének, zenei kíséretének megismertetése. A plasztika, ritmika, dinamika fogalmak elsajátítása. A fő mozdulattípusok (lépés, ugrás, forgás, testsúlyáthelyezés, gesztus) elméleti megfogalmazása. Az erkölcsi nevelés során a tisztelet, együttműködés és a társas viselkedés normáinak átadása.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A Palotás tánc motívumainak, motívumfűzéseinek tudatos használata. A tánc karakterének elsajátítása. A félév végén a betanított tánc koreográfiának a bemutatása. A gyakorlati oktatás során cél a kultúra – és értékközvetítés, a szociális készségek fejlesztése, a személyiség formálás és az erkölcsi normák gyakorlatba helyezése.
Az értékelés kritériuma:
Az órán való jelentét és aktív részvétel.
A tanult koreográfia előadása.
Az alkalmazott oktatási módszerek:
Bemutatás bemutattatás
megfigyelés, értelmezés, utánzás – vizuális percepció
verbális magyarázat – auditív percepció
analízis, mozdulatelemzés (rész - egész – rész)
visszacsatolás
utánzás, ismétlés, tükörgyakorlat (csoportos tréning)
improvizációs gyakorlatok (szóló, páros)
koreográfia betanulása (csoportos)
mozgásfejlesztés, testséma fejlesztés, percepció fejlesztés, személyes kompetencia, kognitív fejlesztés, szociális kompetencia (egyéni és/vagy csoportos munka)
Kötelező irodalom:
Sebő Ferenc: Népzene – tánc – hagyomány (Budapest, 2005 Hagyományok Háza)
Cseri Zsuzsa – Diószegi László: Tánc és hagyomány – a néptánc szerepe a közösségi nevelésben (Budapest, 2008 Hagyományok Háza)
Nagy László: Etikai nevelés – elméleti és gyakorlati kérdések (Budapest, 2020 Kossuth Kiadó)
Ajánlott irodalom:
Diószegi László: A magyar táncművészet története (Budapest, 2005 Planétás Kiadó)
Antal László: Néptánc pedagógiája (Budapest, 2010 Hagyományok Háza)
Molnár Anna: Erkölcsi fejlődés és nevelés az iskolában (Budapest 2022 Eötvös Kiadó)
A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:
a) tudása a tanult tánchoz kapcsolódó elméleti és gyakorlati készségek elsajátítása. A megszerzett tudás lehetőséget biztosít a tematika hosszútávú gyakorlásához és alkalmazásához más területen is.
b) képességei a kognitív, szociális és kommunikációs képességek fejlődése segít más területek probléma megoldásában. Erkölcsi és társas kapcsolatok normáinak alkalmazása közösségi és egyéb területeken.
c) attitűdje megítélések, nézetek, törekvések és a minőségi munkavégzés előtérbe kerülnek a tánctanulás folyamán, segítik az egyéb területek iránti nyitott empatikus magatartás formák kialakítását. Az egymás iránti elfogadást és a társas közösségi kapcsolatok attitűdjét fejleszti.
d) autonómiája és felelőssége az önállóság és a felelősségvállalás is szerepet játszik a tánc tanulásának folyamatában, és azt követően a koreográfia elsajátításában.
A táncos hallgató legjobb tudása szerint képviseli saját magát, a párjával és tánccsoport tagjaival való közös együttműködést.
Tantárgy oktatója:
Draskóczy-Littner Anita