Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása (Corporate Social Responsibility – CSR) elméletének bemutatása, történeti, jogi és közgazdasági hátterének megismertetése és gyakorlati megvalósíthatóságának elemzése, mégpedig a Katolikus Egyhát társadalmi-gazdasági tanításának tükrében.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
1. Elméleti háttér: A vállalatok társadalmi felelősségvállalásának értelmezése, történeti áttekintés
2. A CSR feltételrendszere. Az amerikai és európai megközelítés összehasonlítása. CSR az Európai Unióban
3. A stakeholder koncepció és a CSR. A vállalatok társadalmi felelősségvállalása az egyes stakeholderek szempontjából
4. Érvek és ellenérvek a CSR megítéléséről
5. A Katolikus Egyház tanítása a gazdaság szerepéről.
6. Érvek a CSR mellett a Katolikus Egyház tanításában
7. A CSR gyakorlati jelentősége, a CSR mint marketing eszköz
8. A CSR gyakorlata nemzetközi kitekintés
9. CSR Magyarországon. 10. A CSR gyakorlati megvalósításának lehetőségei
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Az értékelés kritériuma:
Az alkalmazott oktatási módszerek:
Kötelező irodalom:
Katona, K (2019): A vállalati társadalmi felelősségvállalás kritikája a katolikus egyház társadalmi tanításának tükrében (Critics of CSR from the Catholic Point of View), Iustum Aequum Salutare XV, 2019, pp. 23-46.
James R. Otteson (2019): Honorable Business: A Framework for Business in a Just and Humane Society, Oxford University Press, ISBN-13: 9780190914202
Zamagni, S – Bruni, L. (2013): Civil gazdaság – hatékonyság méltányosság köz-jólét. Budapest: L’Harmattan Kiadó, 2013. ISBN: 789632366715
Kotler, P – Lee, N (2007).: Vállalatok társadalmi felelősségvállalása, Jót tenni – egy ügyért és a vállalatért. Budapest: HVG Kiadó Zrt, 2007. ISBN 9789639686014
Ajánlott irodalom:
Katona, K (2016): Contribution Of Catholic Social Thoughts To The Debate On Corporate Social Responsibility, Global Business & Economics Anthology, 2016. ISSN: 1553-1392
Gond, J.P. – Moon, J (2011).: Corporate Social responsibility (Critical Perspectives on Business and Management), Routledge, Dec 2, 2011. ISBN 9780415548045
A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:
a) tudása: T1, t3, T5
b) képességei: K6
c) attitűdje: A1, A3, A4
d) autonómiája és felelőssége: F1, F4, F9
Tantárgy oktatója:
Dr. Katona Klára Krisztina