Tantárgy adatlapja
A kurzus áttekinti a vallásfilozófia
problematikáját és belső összefüggéseit mind módszertani, mind tematikus
szempontból. Kiemelt figyelmet szentelünk az istenérvekkel kapcsolatos
logikai és metafizikai problémáknak, a vallási nyelv filozófiai analízisének,
valamint a történeti és a filozófiai vallásfenomenológia problematikájának. A
problématörténeti összefüggések rekonstrukciója során a legjelentősebb
alkotókkal és gondolataikkal foglalkozunk. Ezek az alkotók és gondolataik a
történeti kurzus során is felmerülnek, de itt nem a történeti egymásutánról,
hanem a problémák szerves fejlődéséről van szó, pl, arról, ahogyan a teizmus
egy bizonyos válfaja felszínre hozza az ateizmus bizonyos felfogásait, vagy
ahogyan ebben az összefüggésben az istenségre vonatkozó elgondolások
megváltoznak, átalakulnak. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Anzelm, Canterburyi Szent: Proslogion, in
Uő: Monologion. Proslogion, ford. Dér Katalin, Budapest: MTA FI, 1991,
137–171. Tamás, Aquinói Szent: Summa Theologiae, I,
q. 2–3, metricconverter productid="13, in" w:st="on">13, in
Uő: A létezőről és a lényegről, ford. Klima Gy., Budapest: Helikon,
1990, 110–157. Descartes, R.: Elmélkedések az első filozófiáról,
ford. Boros G., Budapest: Atlantisz, 1994. Otto, R.: A szent. A vallási eszméjében rejlő
irracionális és viszonya a racionálishoz, ford. Bendl J., Budapest:
Osiris, 1997. Davies, B.: Bevezetés a vallásfilozófiába, ford.
Rakovszky Zs., Vassányi M., Budapest: Kossuth, 1999. Mezei B.: Vallás és hagyomány, Budapest:
L’Harmattan, 2003, 13–185. Schaeffler, R.: A vallásfilozófia kézikönyve, ford.
Czakó I., Hankovszky T., Budapest: Osiris, 2003 (Osiris Tankönyvek). |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Áttekintéssel rendelkezik a filozófia belső összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és a rokon tudományok kapcsolatrendszeréről. Elmélyültebb, az illető problémaköröket részleteiben is feltáró ismereteket szerzett a filozófi a több
részterületéről. Elsajátította és aktívan alkalmazni tudja az összetett
tudományos problémákkal foglalkozó dolgozatok elkészítéséhez szükséges
módszertani ismereteket. b) képességei Képes analitikus, összefoglaló és további
elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a szövegek elemzésének, a szövegeknek a
filozófiai tradíció egészén belüli elhelyezésére és értelmezésére. Képes a
fogalmi gondolkodás és az absztrakció értő használatára. Képes a filozófia egészével,
illetve annak egy-egy részdiszciplínájával, továbbá ezek alkalmazásával
kapcsolatos problémák felismerésére és kreatív kezelésére. Szakmai és
interdiszciplináris ismereteik alapján önálló kutatások kialakítására és
lefolytatására képes. A kor igényeinek megfelelően hatékonyan tud
kommunikálni, továbbá az információkat, érveket és elemzéseket szakmai és nem
szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerint írásban és szóban is
képes magas szinten bemutatni. Képes eredményeit különböző tudományos fórumokon
megjeleníteni. Képes aktuális kérdések eszmetörténeti és filozófiai
elemzésének áttekintésére és újragondolására a globális változások
legfontosabb - multikulturális, természeti-környezeti és társadalmi-politikai
- összetevői tekintetében. |