Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Vizuális kommunikáció
Tárgy kódja: BBNKM01500
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kovács Ákos
Tárgyleírás:

Az előadás (jórészt Marion G. Müller és Ann Marie Sewald Barry munkáit részleteikben is követve) a vizualitás látszólagos érthetőségét tekinti kiindulópontjául. Ez a látszólagos érthetőség adja a vizuális kommunikáció tudományának fogalmi erejét – hiszen értelmezői potenciáljába be kell vonnia különböző tudományágak nézőpontjainak eredményeit ahhoz, hogy ez a látszólagos érthetőség egy újfajta, reflexív látásmódban valódi értéssé változhasson. A vizuális kommunikáció tudománya a létrehozás – elemzés, (előzmények) a termék – elemzés, (a munka, a mű, a termék) és a hatás – elemzés (fogadtatás) szintjén végzi vizsgálódásait. A vizuális kommunikációkutatásnak a kép legalább megközelítő meghatározására szüksége van. Aby Wartburg a materiális–immaterialista dilemma megoldásához a leképzés (Abbild) és gondolati kép (Denkbild) fogalmából indul ki. H.Gombrich, Christian Doelker, Richard Brilliant, Daniel J. Boorstin, W. T. J. Mitchell és mások újabb és újabb szempontokkal, hangsúlyokkal gazdagították a vizuális kommunikáció tudományát. Vizsgálódásunk hangsúlyos elemeit jelentik még a filozófiai, a fiziológiai, a nyelvtudományi és jelelméleti, a pszichológiai-pedagógiai, a kommunikáció-, médiatudományi, a társadalomtudományi, a történeti-etnológiai és a művészettörténeti alapokból kiinduló vizuális kommunikációval foglalkozó iskolák eredményei.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

1-12. Az előadó elektronikus formátumú jegyzete megtalálható a szak honlapján

Ajánlott irodalom:

Ann Marie Seward Barry: Visual Intelligence. Perception, Image and Manipulation in Visual Kommunikation. 1997.

Klaus Sachs-Hombach (szerk.): Bildw

issenschaft. Disziplinen, Themen, Methoden. 2005.

Marion G. Müller: Grundlagen der visuellen Kommunikation. 2003./2016.

Bálványos Huba (Szerk.): Látás és szemléltetés. Szöveggyűjtemény. Budapest, Balassi Kiadó, 2003.

Bauer György: A születő új, tiszta pillanata. Budapest, Artphoto-Press, 2002.

Töreky Ferenc: Vizuális kommunikáció. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002.

Arnheim, Rudolf: A vizuális élmény. Az alkotó látás pszichológiája. Budapest, Gondolat, 1979.

Heywood, Ian – Barry Sandywell: Interpreting Visual Culture. London, Routledge, 1999.

Horányi Özséb (Szerk.): A sokarcú kép. Válogatott tanulmányok a képek logikájáról. Budapest, Typotex, 2003.

Mirzoeff, Nicholas: An Introduction to Visual Culture. London, Routledge, 1999.

Panovsky, Erwin: Jelentés a vizuális művészetekben. Budapest, Gondolat, 1984. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BANT-XKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
szabad bölcsészet BANB-XSB alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe