Tantárgy adatlapja
Az előadás (jórészt Marion G. Müller és Ann Marie Sewald Barry munkáit részleteikben is követve) a vizualitás látszólagos érthetőségét tekinti kiindulópontjául. Ez a látszólagos érthetőség adja a vizuális kommunikáció tudományának fogalmi erejét – hiszen értelmezői potenciáljába be kell vonnia különböző tudományágak nézőpontjainak eredményeit ahhoz, hogy ez a látszólagos érthetőség egy újfajta, reflexív látásmódban valódi értéssé változhasson. A vizuális kommunikáció tudománya a létrehozás – elemzés, (előzmények) a termék – elemzés, (a munka, a mű, a termék) és a hatás – elemzés (fogadtatás) szintjén végzi vizsgálódásait. A vizuális kommunikációkutatásnak a kép legalább megközelítő meghatározására szüksége van. Aby Wartburg a materiális–immaterialista dilemma megoldásához a leképzés (Abbild) és gondolati kép (Denkbild) fogalmából indul ki. H.Gombrich, Christian Doelker, Richard Brilliant, Daniel J. Boorstin, W. T. J. Mitchell és mások újabb és újabb szempontokkal, hangsúlyokkal gazdagították a vizuális kommunikáció tudományát. Vizsgálódásunk hangsúlyos elemeit jelentik még a filozófiai, a fiziológiai, a nyelvtudományi és jelelméleti, a pszichológiai-pedagógiai, a kommunikáció-, médiatudományi, a társadalomtudományi, a történeti-etnológiai és a művészettörténeti alapokból kiinduló vizuális kommunikációval foglalkozó iskolák eredményei.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
1-12. Az előadó elektronikus formátumú jegyzete megtalálható a szak honlapján
Ajánlott irodalom:
Ann Marie Seward Barry: Visual Intelligence. Perception, Image and Manipulation in Visual Kommunikation. 1997.
Klaus Sachs-Hombach (szerk.): Bildw
issenschaft. Disziplinen, Themen, Methoden. 2005.
Marion G. Müller: Grundlagen der visuellen Kommunikation. 2003./2016.
Bálványos Huba (Szerk.): Látás és szemléltetés. Szöveggyűjtemény. Budapest, Balassi Kiadó, 2003.
Bauer György: A születő új, tiszta pillanata. Budapest, Artphoto-Press, 2002.
Töreky Ferenc: Vizuális kommunikáció. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002.
Arnheim, Rudolf: A vizuális élmény. Az alkotó látás pszichológiája. Budapest, Gondolat, 1979.
Heywood, Ian – Barry Sandywell: Interpreting Visual Culture. London, Routledge, 1999.
Horányi Özséb (Szerk.): A sokarcú kép. Válogatott tanulmányok a képek logikájáról. Budapest, Typotex, 2003.
Mirzoeff, Nicholas: An Introduction to Visual Culture. London, Routledge, 1999.
Panovsky, Erwin: Jelentés a vizuális művészetekben. Budapest, Gondolat, 1984.