Tantárgy adatlapja
A vizuális műveltség pedagógiájának alapjai,
módszertani és szervezési gyakorlatának elméleti háttere. Az irányítás
nélküli gyermekrajzok közvetítő szerepe az óvodai és iskolai nevelésben. A
gyermekrajzok elemzése, alkalmazásának lehetőségei; pszichológiai,
fejlődéslélektani párhuzamok. Látás és gondolkodás kapcsolata. Képzetek.
Ábrázolás és személyiség. Alkotói típusok. Rajzfejlődési szakaszolások.
Családrajzok elemzésének alapjai. Térformálás és agyagmunkák szerepe
óvodáskorban , a gyermek fejlődésében Kellogg és Golomb kutatásai,
fejlesztési kísérletei. Plasztikai gyakorlatok, az agyag térformálási lehetőségei. Komplex tárgytervezés és kivitelezés
csoportmunkában: Más óvodai
foglalkozásokhoz (pl.:Matematika, ének-zene stb) kötelezően kapcsolódó témájú társasjáték
megtervezése, plasztikai (bábuk), és grafikai-dekoratív munka (tábla)
elkészítése foglalkozástervezettel kollokviumi feltétel. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom : |
1. Bálványos H.:-Sánta L.: Vizuális megismerés,
kommunikáció Balassi Kiadó Bp., 1997. 2. Kárpáti Andrea: Firkák, formák,
figurák Dialóg Kiadó Bp., 2001. 3. Kondacs Mihályné Podmaniczky Mária
: Vizuális nevelés az óvodában Szerzői
Kiadás Szarvas 1994. 4. Gerő Zsuzsa : Gyermekrajzok
esztétikuma Akadémiai Kiadó Bp. 1974.
="mso-list:Ignore">5. |