Tudás és vágy - Te Deummal zárul a tanév

2020.06.10.

Az akadémiai év befejezése hálaadó alkalom. Hálát adni – sokak szemében korszerűtlen kifejezés, s ha tudomásul veszik is, bizonytalanok abban, kinek és miért adjanak hálát?

   A diák szólásmondásként elmormolja az utolsó sikeres vizsga után: „Hála istennek, ez is megvan.” Kis betűvel írva istent, mert ebben az esetben nem a személyes Isten jelenik meg tudatában, hanem a keresztény kultúrörökségünkből hagyományozódott szófordulat hangzik el. Napjainkra Európa lakosságának jelentős része már csak kultúrkereszténynek nevezhető. Valami még megmaradt a szokásrendben, de a lényeg mintha halványodni látszana. Európában a kereszténységre sokan legföljebb megszokásból hivatkoznak. Ezért mondják egyesek, hogy napjainkban eljutottunk a posztateista korba. Már nem Isten elfogadása vagy tagadása a kérdés, hanem Isten nem kérdés immár. Az ember önkényesen meghatározza a valóságot: amit gondolatai és cselekedetei közvetlen, hasznosságtól meghatározott mezőjeként kijelöl, azt nevezi teljességnek. Ebben a létezéstérben pedig nemigen jut hely Istennek.

   Az úgynevezett felvilágosult szellem azért is idegenkedik a hálától, mert a tudományok által, egyre inkább előre haladva a megismerésben, egyre nagyobb önbizalommal tekint önmagára. Könnyen eljut az individualizmusig – összetéveszti ezt a perszonalizmussal –, s az individualista ember a hálát legfeljebb önmagával szemben érzi jogosnak. Hiszen ő vívta ki önmaga számára a legtöbbet, a szabadságot, s ez nem elég, az abszolút szabadságot tudásával, akaratával. S a szabadságról úgy vélekedik, minden szabadság célja a még több szabadság. Gondolkodásában eljuthat odáig, amit Stephen Hawking a következőképpen fogalmazott meg Az idő rövid története című művében: az ember a tudomány által végül eljut odáig, hogy megismeri Isten gondolatait. S ha nem mondja is ki nyíltan, de sejteti a továbbiakat: ezáltal maga lép Isten helyébe.

   A tudással azonban úgy vagyunk – az akadémiai év végén nem árt kissé elgondolkodni ezen –, ahogyan Roger Martin du Gard írja egy helyütt (egy abbé szájába adva, hogy aztán az író felfogását képviselő hős vitatkozhasson ezzel): „A természettudomány első hatása egy érdeklődő és szenvedélyes lélekre az, hogy növeli benne a gőgöt, és megingatja a hitet; kevés tudomány eltávolít Istentől, sok tudomány visszavezet hozzá.”

   Vajon a sikeres tanév végén, a képzés következő fokára eljutva, elgondolkodik-e minden diák azon, hol tart a megszerzett tudással az iménti idézet értelmében? Rálépett-e a „sok tudomány” útjára, vagy megragad a közvetlen, pragmatikus szempontnál, a tudást kizárólag az egyéni érvényesülés kívánalmának vetve alá, és bezárkózik a „kevés tudomány”-ba? S megfeledkezik a háláról is.

   Pedig van miért hálát adni. A diáknak a szülei támogatásáért, amellyel hozzájárultak tanulmányai végzéséhez, aztán a professzorok, tanárok segítségéért a tudás útján, s ne feledkezzünk el arról, hogy hálával tartozik a hallgató az egyetemnek, amiért zökkenőmentesen, a kommunikációban, a tudás átadásában új lehetőségekkel is megismerkedve, lehetővé vált a távoktatás, s persze hálával tartozunk azért is, mert a járvány elkerülte a túlnyomó többséget.    

   Werner Heisenberg, a kiváló Nobel-díjas tudós azt mondta: egészen addig nem hitt Istenben, ameddig kutatásai során nem találkozott vele. A tudomány a rész-szerűségen át eljuttathatja az embert – legalábbis – a teljességre törekvés igényéig. Ugyanakkor jelen van a megismerés másik, sajátos formája, a hit. Ez vezethet el aztán addig a csodálatig, amit Hegel a következőképpen fogalmazott meg A gyakorlati ész kritikájában: „Kedélyemet két dolog tölti el egyre újabb és fokozódó csodálattal s tisztelettel, minél gyakrabban és kitartóbban gondolok rájuk: a csillagos ég fölöttem és az erkölcsi törvény bennem.”

   A tudással önmagában is eljuthatunk annak fölismeréséhez: keresztény hitünk realitás. Isten a maga realitásában megmutatkozott az embernek, s nemcsak megmutatta magát, hanem valódi reményt nyújtott számára.

   A tudás megszerzésének, a minél több tudás megszerzésének nemes célja az egyéni érvényesülésre törekvés, a karrierszempont, de ez akkor halad egészséges erkölcsi mederben, ha összhangban végső céljával, az Igazság megismeréséhez – hitbéli megismeréséhez – segít hozzá.

   S ha ezt elfogadja, akkor az egyetemi polgár hálát adhat önmagának is, amiért sikerült előrébb jutnia a tudásban, és hálát adhat Istennek azért, mert tudása nem homályosult el az önelégültségben.

   Hogy fölismerte azt, a tudomány és a hit nem egymást kizáró, egymással ellentétben álló valóság, hanem a teljesség kutatásának – megismerésének – a teljesség természetének megfelelő két vizsgálódási, mondhatnánk, „érzékelési” formája. Vagy ahogyan Szent II. János Pál pápa írta Fides et ratio kezdetű enciklikájában (ebben a rendkívül esszenciális, ugyanakkor a fogékony szellem és lélek számára élvezetes, bizton állíthatóan izgalmas írásban): a hit és az ész két szárny, amelynek segítségével fölemelkedhetünk az Igazság folytonos vizsgálatához.

   Van-e miért hálát adni a sikeres vizsgák után, immár nagybetűvel írva-mondva: hála Istennek, sikerült! Hálát adni azért, hogy a most befejeződött akadémiai év során megszerzett tudásban mindenki fölismerje a majdani cselekedetei által (kutatóként, tanárként, mérnökként, üzletemberként stb.) a világunkat, az emberi közösségeket segítő és szépítő ismereteket. S hogy az ilyen tudást már joggal fordíthatja önmaga javára – hiszen ráébredt, hogy a megszerzett tudás (ilyen-olyan mértékben) közelebb vitte az isteni realitás fel- és megismeréséhez, vagy legalábbis e megismerés vágyának a megjelenéséhez.

Készítette: PPKE Kommunikáció/E.I.
Kép: Pixabay

 

Események

11.
2025. márc.
HTK
"Kitárta a hit kapuját"
13.
2025. márc.
PPKE
Szakkollégiumi konferencia
13.
2025. márc.
BTK
Tanítók Napja
Iohanneum Díszterem
19.
2025. márc.
JAK
Véradás az egyetemen
E2 előadó előtti tér
20.
2025. márc.
ITK
Véradás 2025 tavasz
Pázmány ITK
28.
2025. márc.
BTK
Doktori Iskolák Nyílt Napja
Danubianum
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe