Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A kiemelt figyelmet igénylő tanulók nevelése
Tárgy kódja: BOLTP02100
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Hosszu Timea
Tárgyleírás:

A tárgy célja elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása a kiemelt figyelmet igénylő tanulók többségi keretek között történő foglalkoztatásának törvényi és szakmai kereteiről, hatékony pedagógiai módszerekről. A tárgy tanulmányozása során a tanárjelöltek felkészülnek a kiemelt figyelmet igényű tanulók integrált, többségi keretek között történő foglalkoztatására.
A kitűzött célok, a következő témakörök elméleti és gyakorlati feldolgozásával valósulnak meg: A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek, tanulók csoportjai a Közoktatási törvény szerint. A NAT vonatkozó irányelvei. Gyógypedagógiai alapfogalmak - paradigmaváltás a gyógypedagógiában. Gyógypedagógiai és gyógypedagógiai pszichológiai ismeretek. Tanulási, fejlesztési, nevelési stratégiák, módszerek. SNI és kiemelt figyelmet igénylő tanulók segítése a közoktatásban. A gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus és pedagógus együttműködése. Egyéni fejlesztési tervek készítése. Az értékelés sajátosságai az inkluzív csoportban, a formatív értékelés kiemelt szerepe, az eltérésekhez igazodó differenciálás az értékelés során, önértékelés, értékelés csoportban.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 11. § (2) bekezdése
A Kormány 110/2012. (VI. 4.) rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról
Auer Éva és mts. Habilitációs és rehabilitációs tevékenységek, II. Módszertani útmutató. Budapest, SuliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., 2005. CD formátum
Gordosné Szabó Anna (szerk.) Gyógyító pedagógia. Nevelés és terápia. Budapest, Medicina, 2004. ISBN 9789632427577
Gordosné Szabó Anna, Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004. ISBN 9631953513
Mesterházi Zsuzsa – Szekeres Ágota, A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése. Budapest, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, 2019. ISBN 9789637155703
Kereki Judit, Utak - A kora gyermekkori intervenció rendszerszintű megközelítése. Budapest, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, 2017. ISBN 9789637155697
Ajánlott irodalom:
Adorján K. – Damó E. A diszlexia – veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre. Budapest, RAABE Kiadó, 2005.
Illyés Sándor (szerk.) Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, 2000.

tyle="font-family:'PT Sans';">Kőpatakiné Mészáros Mária (szerk.) Adaptációs kézikönyv. Gyakorlati útmutató integráló pedagógusoknak. Budapest, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. 2008.
ISSN 1789-2554
Mesterházi Zsuzsa, Rehabilitációs módszerek. In: Illyés S. Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest, 2000. 68-69. ISBN 9637155287
Torda Ágnes, Az integrált iskoláztatás hatása a gyermek személyiségfejlődésére In: Gordosné, Gyógyító pedagógia. Budapest Medicina, 2004. ISBN 9789632427577
Wendet, P. H., A hiperaktív gyermek, serdülő és felnőtt. Budapest, Medicina, 1997.
ISBN 9632423445
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
A tanegység elvégzése hozzájárul, hogy a tanárjelölt megismerje a szocializációról és a perszonalizációról, a személyiségfejlődés zavarairól, a magatartásproblémák okairól, a gyermeknevelés, a tehetséggondozás és az egészségfejlesztés módszereiről szóló elméleteket.
A tanegység tanulmányozása során, tájékozottá válik a tanulók megismerésének módszereinek, a differenciális pedagógia, az adaptív tanulásszervezés, a nevelési-oktatási stratégiák, módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseiben.
Átfogóan ismeri a neveléstudomány és a hozzá kapcsolódó társ- és határtudományok legfontosabb hazai és nemzetközi elméleteit, összefüggéseit és probléma megoldási módszereit.
Alaposan ismeri a neveléstudományi, társadalomtudományi kutatások kvalitatív és kvantitatív és kevert módszereit, eszközeit és ezek alkalmazási lehetőségeit és korlátait.
Mély ismeretekkel rendelkezik a tanulásra vonatkozó tudományos elméletekben, ismeri a tanulás stratégiáit, módszereit, a tanulás és tanítás, nevelés támogatásának eljárásait, érti a tanulás különböző tereinek és környezeteinek szerepét az élethosszig tartó és az élet és kultúra minden területére kiterjedő tanulásban.
Ismeri a tevékenységét meghatározó jogi és szakmai dokumentumok strukturális és tartalmi követelményeit.
Tájékozott szakmájához kapcsolódó kompetenciákról, s egy munkavállalóval szembeni elvárások lehetőségeiről.
Tisztában van a sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges módszertanokkal.
a) képességei
Elemzéseiben alkalmazza a multi- és interkulturális szemlélet összefüggéseit, ezeket kezdeményezően hasznosítja munkájában.
A tanegység tanulmányozása során a tanárjelölt képessé válik reális képet kialakítani a tanulók világáról, a nevelés és a tanulói személyiség fejlesztésének lehetőségeiről. Jártasságot szerez, a különböző adottságokkal, képességekkel, illetve előzetes tudással rendelkező tanulók tanulásának, fejlesztésének megfelelő módszerek megválasztására, tervezésére és alkalmazására, a pályaorientáció segítésére.
Jártasságot szerez a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, valamint a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, a t

antárgyában különleges bánásmódot igénylő tanulók felismerésében, hatékony nevelésében, oktatásában, számukra differenciált bánásmódot nyújtásában. Képes gyakorlati implementációs javaslatokat megfogalmazni.
Jártasságot szerez a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, valamint a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, a tantárgyában különleges bánásmódot igénylő tanulók felismerésében, hatékony nevelésében, oktatásában, számukra differenciált bánásmódot nyújtásában.
Képes gyakorlati implementációs javaslatokat megfogalmazni.
A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével megfelelő képzési feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási utak megtervezésének segítésére.
Képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő, valamint a tantárgyában egyéni bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan fejleszteni és a többi tanulóval együtt differenciáltan nevelni, oktatni, számukra differenciált bánásmódot nyújtani.
Képes a szaktárgyában rejlő értékorientált személyiségfejlesztési lehetőségeket kihasználni, a tanulók önálló ismeretszerzését segíteni a végzettségének megfelelő korosztály és a felnőttoktatás keretében is.
c) attitűdje
Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembe vételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét. A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével megfelelő képzési feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási utak megtervezésének segítésére.
Törekszik a széleskörű szakmai együttműködésre, a problémahelyzetekre nyitott és megfontolt, képes azok professzionális megítélésére.
Értékelő, értelmező reflektivitással közelít a gyakorlat és elmélet kapcsolatához.
Nyitott a személyiségfejlesztés változatos módszereinek folyamatos elsajátítására.
Felelősségteljesen viszonyul a tanulók személyiségfejlesztéséhez, képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához.
Érzékeny a tanulók egyéni problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlődés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatos önfejlesztés révén felelős önálló munkavégzésre képes, mely során a személyes és szakmai céljait össze tudja egyeztetni. Folyamatosan átértékeli saját viszonyulásait a társadalmi és kulturális különbségekhez, a kisebbségek helyzete iránti érzékenység és az emberi jogok tisztelete jellemzi. Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembe vételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét. Törekszik a széleskörű szakmai együttműködésre, a problémahelyzetekre nyitott és megfontolt, képes azok professzionális megítélésére. Értékelő, értelmező reflektivitással közelít a gyakorlat és elmélet kapcsolatához.  

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

angol nyelv és kultúra tanára BMLP-XAN4 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
angol nyelv és kultúra tanára BMLP-XAN2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
etikatanár BMLP-XEK2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
filmművészeti tanár részképzés BVLP-XFMT Vendéghallgató Levelező magyar 2 félév BTK
filozófiatanár BMLP-XFI2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
francia nyelv és kultúra tanára BMLP-XRF2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HOLH-HN osztatlan képzés Levelező magyar 10 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HMLH-XHN2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HOLH-XHN osztatlan képzés Levelező magyar 10 félév HTK
latin nyelv és kultúra tanára BMLP-XLA2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe