Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Általános filozófiatörténet
Tárgy kódja: BBNSF00100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Általános műveltséggel és hitélettel kapcsolatos előadások
Tárgyfelelős oktató: Czakó István József
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja, hogy áttekintést nyújtson a filozófia történetének legfontosabb szereplőiről és azok központi gondolatairól Szabad bölcsész és más BA hallgatóknak. Egyben megmutatja a kortárs világfelfogás filozófiai gyökereit, és azokat a kritikai lehetőségeket, amelyekkel a filozófiatörténet klasszikusai és a kortárs filozófiai gondolkodás szolgálhatnak. Egyetemünk katolikus jellegének megfelelően az oktatás során kiemelten tárgyaljuk keresztény filozófia történetét és problémáit.
 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
 Kötelező irodalom:
Boros Gábor (szerk.), Filozófia, Budapest: Akadémiai 2011. ISBN 9789630584869 (részletek)
 Ajánlott irodalom:
Anzenbacher, Arno: Bevezetés a filozófiába, Budapest: Herder, 1993. ISBN 9637484043
Bolberitz Pál, A keresztény bölcselet alapjai, Budapest: Szt. István Társulat, 2011. ISBN 9789632772943
Craig, Edward, Philosophy: A Very Short Introduction, Oxford, OUP, 2002. ISBN 9780192854216
Gilson, Etienne, A középkori filozófia szelleme, Budapest: Kairosz 2000. ISBN 9789639302365
Heidegger, Martin, Bevezetés a metafizikába, Budapest, Ikon, 1995. ISBN 9637948821
Nyíri Tamás, A filozófiai gondolkodás fejlődése, Budapest: SZIT, 2003. ISBN 9633615119
Russell, Bertrand, A filozófia alapproblémái, Budapest, Kossuth, 1996. ISBN

963093826x
Scheler, Max, A filozófia lényegéről, Budapest: SZIT, 2008. ISBN 9633619353
Störig, Hans Joachim, A filozófia világtörténete, Budapest: Helikon 2008. ISBN 9789632270630
 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
 a) tudása
Ismeri a magyar és európai identitás szakterületileg legfontosabb kulturális objektumait, szövegeit, kontextusait, valamint legalább egy, Európán kívüli angol nyelvű kultúra legfontosabb vonásait.

A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben, illetve irányzataiban.

Ismeri a társadalomtudományok eredetét, fogalmait.

Érti és átlátja a filozófiatudomány összefüggéseit, továbbá elemzései módszereit.

Ismeri az önálló tudományos munka akadémiai kritériumait és értékelésének szempontjait a filozófia területein.
 b) képességei
Átlátja a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítését, működését, és kulturális jelenségeket európai kontextusban értelmez.

Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.

Képes a filozófiai problémák komplex értelmezésére, etikai aspektusainak fölismerésére.

Képes a klasszikus szerzők és kortárs gondolkodók műveinek interpretálására.

Képességei alapján felkészült a szakterületei etikai dilemmák lényegének megértésére, alapképességei vannak a szakmai etikai szabályrendszerrel kapcsolatos diskurzusba való bekapcsolódásra.
 c) attitűdje
Más kultúrákat elfogad, törekszik azok megismerésére és megértésére.
Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésén

ek lehetőségét.
Rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik.
Folyamatos személyes tanulását a közjó szolgálatában értelmezi.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.

Elméletileg igényes, módszertanilag tudatos.

A lényegre összpontosít, miközben a részletekre is odafigyel.

Felelősségteljes, toleráns magatartást tanúsít, mások véleményét tiszteletben tartja.
 d) autonómiája és felelőssége
Kialakít olyan történetileg koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
Önállóan végzi munkáját, eredményeit szakmailag megalapozott érvekkel támasztja alá.

Véelményét önállóan, alternatívák igénylésével, megjelenítésével és azok iránti nyitottsággal képviseli.

Saját munkájáért etikai és szakmai felelősséget vállal.

Problémafeltárásban, elemzésben és gondolkodásban autonóm.

Autonómiájában is tiszteli és követi a tudományosság etikai normáit.

Példát mutat és mintát ad társainak és a környezetében dolgozóknak.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

tanító BANP-VTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
tanító [nemzetiségi tanító (német)] BANP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
történelem BANB-XTÖ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
újlatin nyelvek és kultúrák [francia] BANB-XULF alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
újlatin nyelvek és kultúrák [olasz] BANB-XULO alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
újlatin nyelvek és kultúrák [spanyol] BANB-XULS alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe