Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés a nyelvtudományba
Tárgy kódja: BBNMN00100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Pintér Lilla
Tárgyleírás:

Az előadás-sorozat a nyelvtudomány különféle területeit igyekszik megvilágítani, az állati és emberi kommunikáció főbb jellemzőitől a nyelv vizsgálatának elméleti vonatkozásain át a vizsgálati módszerekig. A kurzus érinti a fonetika, a fonológia, a morfológia és szintaxis alapvető témáit: a nyelvek hangtani rendszerét, a szavak felépítését, a szavak alakját, a szó- szerkezeteket és az egyszerű mondatokat és a jelentést. Szó esik a nyelvek sokféleségéről, az egyes nyelvek változatairól, a nyelvtörténetről, a nyelvrokonságról, továbbá a nyelv társadalmi vonatkozásairól és az anyanyelv-elsajátításról is.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Kálmán László – Trón Viktor: Bevezetés a nyelvtudományba. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2005. ISBN 9637094261
Kenesei István (szerk.): A nyelv és a nyelvek. Hatodik, javított, bővített kiadás. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2012. ISBN 9789630589987

Ajánlott irodalom:
Comrie, Bernard – Matthews, Stephen – Polinsky, Maria: A nyelvek világatlasza. A világ nyelveinek eredete és fejlődése. Kossuth Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 9789630948340
Crystal, David: A nyelv enciklopédiája. Osiris Kiadó, Budapest, 2003. ISBN 9789633792117

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

b) képességei
Irányítás mellett képes a tanuló szervezet működtetés&eacu

te;ben való támogató részvételre.

c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a nyelvi és irodalmi jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.
Szakmai hivatástudata kialakítására és önképzésre törekszik.Készen áll a támogató erőforrások folytonos keresésére, szakmai felelőssége és tudása folytonos fejlesztésére.
Érti és képviseli saját szakterülete, szaktudománya kritikai megközelítéseit.
A nemzeti, illetve az Európán túli vonatkozásokhoz kötve elfogadja és képviseli, szakterülete legfontosabb kérdéseihez kapcsolja a történeti és jelenkori európai értékeket.
Rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.

d) autonómiája és felelőssége
Kialakít olyan történetileg és világnézetileg koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
szlavisztika [lengyel] BANB-XSL alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szlavisztika [orosz] BANB-XSO alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
újlatin nyelvek és kultúrák [francia] BANB-XULF alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
újlatin nyelvek és kultúrák [olasz] BANB-XULO alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
újlatin nyelvek és kultúrák [spanyol] BANB-XULS alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe