Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Tanítsunk Magyarországért! Mentor-hallgató képzés 1.
Tárgy kódja: PPKETMM1
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

Tantárgy neve: Tanítsunk Magyarországért! Mentor-hallgató képzés

Kreditértéke: 2

A tantárgy besorolása: Szabadon választható

A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere: 50% elmélet – 50% gyakorlat

A tanóra típusa

span>: ea/szemin és óraszáma: 12X2 az adott félévben,

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők:interjú egy mentorálandó intézmény képviselőjével

A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb):gyakorlati jegy

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok: portfólió

A tantárgy tantervi helye (hányadik félév):

Előtanulmányi feltételek nincsenek. -

Tantárgyleírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása

A kurzus célja: A kurzus célja az egyetemi hallgatók mentorszerepre történő felkészítése, amelynek során kompetenssé válnak, az elsősorban 6-7. osztályos tanulók mentorálására, a továbbtanulás ösztönzésére, a munkaerőpiacon történő megjelenésük elősegítésére. 

A kurzus témái:

1.     Bevezetés, ismerkedés, a hallgatók korábbi tapasztalatainak, motivációinak feltérképezése, felkészülés kiselőadásra, foglalkozásra: témák kiosztása.A TMO projekt és a kurzus programjának és elvárásainak ismertetése

2.     A hátrányos helyzetű települések, iskolák jellemzői. A hátrányos helyzet fogalma, szociológiai okai, következményei. Hátrányos helyzetű gyerek a társadalomban, az iskolában

3.     A cigányság helyzete, kultúrája, részvételük az oktatásban. A szabadidő eltöltésének módjai, lehetőségek az adott településeken

4.     A serdülőkor jellemzői, problémái, krízisei. Tanulási nehézségek típusai, jellemzői, felismerésük, segítségadás

5.     A különleges bánásmódot igénylő tanulók jellemzői, bánásmódok.

6.     Kultúra, kommunikáció: kulturális-társadalmi-szociális különbségek, érzékenyítő gyakorlatok. A másság elfogadása, empátia, előítéletmentesség fejlesztése: interkulturális kommunikációs gyakorlatok. Az asszertív kommunikáció jellemzői, saját kommunikációs szokások feltérképezése: figyelem, odafordulás a másikhoz, befogadás, empatikus hallgatás. Kommunikációs helyzetgyakorlatok

7.     A tanulás tanítása, se

gítő módszerek, jó gyakorlatok, további források ajánlása. A digitális tanulás lehetőségei

8.     Miért leszek mentor? A mentorálás fogalma. A mentor szerepe, feladata. Az elvárások, szerepek, félelmek, kérdések megfogalmazása

9.     Mentorálási helyzetgyakorlatok, esetek megoldásának bemutatása

10.  Egy mentorálandó iskolával történő online megbeszélésen való részvétel (mindenkinek kötelező)

11.  A mentori tevékenységlista összeállítása és megbeszélése

12.  Jövőképtervezés. Az elméleti kurzus zárása, tapasztalatok összegzése

Követelmények

A foglalkozáson való aktív és rendszeres részvétel. Maximum egy alaklomról való hiányzás úgy, hogy az ottani anyaghoz kapcsolódóan külön feladatot kell a hiányzónak elvégeznie.

an style="font-size: 12.0pt;color:black">Aktív részvétel az egyik téma feldolgozásában.

A 2. alkalommal kapott helyzetek lehetséges megoldásának bemutatása a 9. alkalommal pár- vagy csoportmunkában.

Párban egy, a januári élménynaphoz kapcsolódó 60 perces foglalkozásterv kidolgozása

A kurzus végén beadandó:

a)      A kurzusvégi reflexiós kérdőív. Határidő: december 4.

b)     Az egyéni mentorálási terv. Határidő: december 4.

c)     Párban kidolgozott 60 perces foglalkozásterv. Határidő: december 4. 

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott

irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Andl Helga, Arató Ferenc, Orsós Anna, Trendl Fanni, Varga Aranka(2019) Mentori kézikönyv. Pécsi Tudományegyetem

Kotschy Beáta, Sallai Éva, Szőke-Milinte Enikő (2016) Mentorok tevékenységének támogatása. Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/mentori_segedlet.pdf

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása:

-       A hallgató ismeri a hátrányos helyzet és az ezzel kapcsolatos fejlődési, nevelési problémák sajátosságait, az iskola  társadalmi mobilitásban és egyéni fejlődésben beöltött szerepét.

 

Képességei:

-       A hallgató képes arra, hogy napi gyakorlatában felismerje a nevelési-oktatási problémák összefüggését a gyermekek családi hátterének zavaraival. Képes a HH gyermekek tanulási problémáinak megértésére és megoldásuk támogatására.

Attitűdje:

-       A hallgató törekszik a HH gyermekek mentori támogatására, a rendszerszintű gondolkodásra. Elkötelezett a diszfunkcionálisan működő családban élő gyermekek védelme, támogatása iránt. Empátiás és elkötelezett a sajátos nevelési igényű gyermekek és szüleik problémáinak megértése, és maximális támogatásuk iránt.

e="text-align:justify">Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): Karainé Dr. Gombocz Orsolya

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): Polákovics Nándor, Mongyi Norbert, Szajli Claudia, Horváth Mariann, Szőke-Milinte Enikő, Moldován Szilvia

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

katekéta-lelkipásztori munkatárs HALH-KL alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév HTK
katolikus közösségszervező HANH-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév HTK
katolikus teológus HONH-T osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
katolikus teológus HOLH-T osztatlan képzés Levelező magyar 10 félév HTK
keleti nyelvek és kultúrák [arab] BANB-XKA alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
keleti nyelvek és kultúrák [kínai] BANB-XKC alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
kommunikáció- és médiatudomány BANT-XKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
kommunikáció- és médiatudomány BALT-AKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
magyar BALB-AMA alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
magyar BANB-XMA alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe