Tantárgy adatlapja
Oktatás célja:
A közéleti tevékenység során kívánatos protokollismeretek, azaz viselkedéskultúra, verbális és nonverbális kommunikációs normák, rangsorolási szabályok és rendezvényszervezés megismertetése, rámutatva arra, hogy a sikeres, hosszú távú egyéni és közéleti érdekérvényesítésben a közéleti szereplő iránti bizalomnak, valamint erkölcsi tartalmú magatartási és viselkedési normáinak döntő szerepe van.
Tantárgy tartalma:
A protokoll fogalma, funkciója és jelentősége. A fogalom három pillérének bemutatása:
1. Kommunikáció és viselkedéskultúra, mint szinonimák.
2. Verbális és nonverbális kommunikáció, viselkedéskultúra, pozitív személyiségjegyek, mint a sikeres közéleti szereplés előfeltételi.
3. Az önmegvalósítást elősegítő, Maslow-i piramis bemutatása. Az önismeret, önnevelés, empátia, emberismeret, viselkedési indítékok és szerepük a közéleti tevékenységben.
4. A döntésképesség, megvalósítási képesség, bizalomépítő képesség, az áldozatvállalási készség és felelősségvállalás szerepe a közéleti tevékenységben.
5. A rangsorolás, mint hatalmi, politikai, világnézeti, erkölcsi értékrendet képviselő eszköz.
6. Rangsorolás országonkénti és időbeli eltérései.
7. Közéleti rendezvények szervezése és lebonyolítása:
8. A házigazdai és a fővendégi kötelezettségekre.
9. A protokoll konfliktusmegelőző szerepe.
10. Eltérés a protokoll szabályaitól
Számonkérési és értékelési rendszere:
Gyakorlati jegy, írásbeli vizsga, számonkérés alapja az előadásokon elhangzottak.
Irodalom:
Kepes Ágnes, Dr. Sille István: Protokoll és etikett a gyakorlatban. Akadémia 2006
Görög Ibolya: Protokoll az életem. Atheneum 2000 2007
Görög Ibolya: Summa summarum. Atheneum 2000 2006
Gyarmati Ildikó: Protokollkalauz Atheneum 2000 2006
Köves J. Julianna: Illik tudni. A kulturált viselkedés szabályai K.U.K 2008
Hossó Nikoletta: Protokoll a diplomáciai és a nemzetközi kapcsolatok hátterében. L’Harmattan 2015
Közszolgálati Protokoll szerkesztette: Dr. Bába Iván NKE tankönyve 1.-5. könyv (interneten elérhető)