Tantárgy adatlapja
Oktatás célja:
A tantárgy célja, hogy a hallgatók betekintést nyerhessenek az alkotmánybíráskodás Magyarországon túlmutató vonatkozásaiba, és ennek során megismerkedhessenek a tradicionális európai, és Európán kívüli országok alkotmánybíráskodást ellátó szerveivel, azok hatásköreivel. A tantárgy az alkotmánybíráskodás kialakulása és fejlődése történeti aspektusainak áttekintését követően az amerikai és európai modellt követő alkotmánybíróságokra, azok legfontosabb hatásköreinek vizsgálatára összpontosít.
A polgári államok alkotmányjogi rendszerében az elmúlt évtizedek egyik meghatározó jelensége ugyanis az alkotmánybíráskodás szerepének bővülése volt. Az alkotmánybíróságok, és hatáskörei tekintetében folyamatos változások tapasztalhatók. A változások pedig kölcsönös hatást gyakoroltak az egyes országok szabályozásaira, az egyes alkotmánybíróságok gyakorlatára. A tantárgy célja ebből következően, hogy az összehasonlító jogi nézőpont figyelembe vételével megkísérelje feltárni az alkotmánybíróságok és hatásköreik kialakulásának, fejlődésének történeti, jogelméleti és alkotmányjogi összefüggéseit a különböző alkotmánybíróságok által kialakított gyakorlatok ismertetésével, csoportosításával, és összevetésével.
Ennek érdekében a tanórák során a hallgatók megismerkedhetnek az egyes jogforrásokkal, főként a külföldi országok alkotmányaival, az alkotmánybíróság hatásköreit szabályozó normákkal, valamint az egyes alkotmánybíráskodás feladatát ellátó szervek döntéseivel, határozataival. Ebbe a körbe – kisebb részben – Európán kívüli államok is bevonásra kerülnek. Ily módon szükségszerű említést tenni az Amerikai Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságáról, mint az „alkotmánybíráskodás bölcsőjéről”. Érdekes ezen kívül a magyar Alkotmánybírósághoz hasonlóan szintén német minta alapján létrehozott dél-koreai alkotmánybíróság bemutatása. A speciálkollégium horizontja tehát nem csupán a klasszikus európai alkotmánybíróságokra terjed ki, noha kiemelten azok képezik a szemeszter gerincét, áttekintve különböző korszakokban létrejött alkotmánybíróságok és hatásköreik sajátosságait.
A tantárgy teljesítése révén a hallgatók
- képesek lesznek felismerni és azonosítani az alkotmánybíráskodás modelljeit, azok jellegzetességeit
- elsajátítják az összehasonlító alkotmányjog alapjait az alkotmánybíráskodás területé n style="font-size:11pt;">n - képesek lesznek elhatárolni egymástól az alkotmánybíróságok legfontosabb hatásköreit és funkcióit, azoknak az egyes vizsgált alkotmánybíróságok tekintetében tapasztalható jelentőségét Tantárgy tartalma: 1. témakör: Bevezető gondolatok 1. előadás: Bevezetés: A tantárgy céljának, struktúrájának és követelményeinek ismertetése. Az alkotmánybíráskodás eredete és fejlődéstörténete, valamint modelljei; az amerikai modell kialakulása és a Supreme Court 2. előadás: Az európai modell elméleti háttere és gyakorlati megvalósulása 2. témakör: A tradicionális európai alkotmánybíróságok 3. előadás: A Német Szövetségi Alkotmánybíróság (Bundesverfassungsgericht) 4. előadás: Az Osztrák Alkotmánybíróság (Verfassungsgerichtshof) 5. előadás: Az Olasz Alkotmánybíróság 6. előadás: A Francia Alkotmánytanács 3. témakör: A második generációs európai alkotmánybíróságok 7. előadás: A Spanyol Alkotmánybíróság 8. előadás: A Portugál Alkotmánybíróság 4. témakör: A harmadik generációs, közép-kelet-európai alkotmánybíróságok, és Dél-Korea 9. el őadás: A Lengyel Alkotmánybíróság 10. előadás: A Cseh Alkotmánybíróság 11. előadás: A Dél-koreai Alkotmánybíróság 12. előadás: zárthelyi dolgozat Számonkérési és értékelési rendszere: A foglalkozásokon való megjelenés: legfeljebb 2 hiányzás megengedett; és aktív részvétel Az ajánlott irodalmak témakörökhöz kapcsolódó ismerete Félév végén zárthelyi dolgozat teljesítése Irodalom: Maartje DE VISSER: Constitutional Review in Europe. A Comparative Analysis. Hart Publishing Ltd., Oxford and Portland, Oregon, 2014. TÓTH Judit - LEGÉNY Krisztián: Összehasonlító alkotmányjog. Complex Kiadó, Budapest, 2006.