Összhangban a teremtett világgal - Interjú dr. Schlett Andrással

2021.08.06.

Fenntartható mezőgazdaság – ez a gondolat áll annak a programnak a középpontjában, amelynek kutatását Schlett András koordinálja, a Szent II. János Pál Pápa Kutatóközpontban. Schlett András továbbá a Heller Farkas Közgazdaságtudományi Intézet docense, az Agrár- és vidékfejlesztési posztgraduális képzések szakfelelőse, és a Jog- és Államtudományi Kar mellett, a BTK és az ITK oktatója.

A mezőgazdasággal kapcsolatos kutatás milyen gondolatból indul ki?

Kutatási részlegünk neve hűen tükrözi szemléletünket: fenntartható mezőgazdaság, összhangban a teremtett világgal. A katolikus egyház társadalmi tanításának megfelelően, a fenntarthatóság három összetevőjének mentén – környezeti, társadalmi és gazdasági fenntarthatóság – vizsgáljuk a mezőgazdaságot. Ennek során választ igyekszünk adni arra is, hogy milyen felfogások uralkodnak ma a mezőgazdasággal kapcsolatban, mennyiben változott a szemlélet az idők folyamán, s ez hogyan hat vissza a fenntarthatóságra, illetve, e kettő viszonyára. A témakör multidiszciplináris megközelítést kíván, mivel csak ilyen szemléletben lehetséges reflektálni a mezőgazdaságot érő legkülönfélébb kihívásokra.

Kutatásuk elsősorban a magyarországi mezőgazdaságra irányul?

A magyar mellett, programunkban szerepel a nemzetközi tendenciák vizsgálata is. A hazai mezőgazdasági viszonyokat ugyanis a nemzetközi változások keretében szükséges szemlélni. Történelmi visszatekintés alapján megállapíthatjuk, hogy két agrármodell, nevezetesen a nagyüzemi és a kisüzemi gazdálkodás aránya és viszonya, folyamatosan változott az idők folyamán. Azt, hogy adott időszakban, adott régióban, épp melyik dominált, számos tényező alakította.

Ma, szétnézve a földabroszon, azt látjuk, hogy zajlik egyfajta új „bekerítési mozgalom”: előretör a nagybirtok, a latifundiális termelés. A kifejezés nem ismeretlen, hiszen számos történelmi precedens eszünkbe juthat, és a veszélyei sem feltétlenül újkeletűek. „Latifundia perdidere Italiam!”, azaz „a latifundiumok tették tönkre Itáliát!” – írta Gaius Plinius Secundus természettudós a Kr. u.-i 1. században, Naturalis Historiae című munkájában. Napjainkban, az exportvezérelt monokultúra, a termelési szerkezet egysíkúvá válása, nemcsak stratégiai kitettséget jelent, hanem tragikus mértékben rombolja a biodiverzitást, a vidéki környezetet és társadalmat.

Magyarországra is a monokultúrás szerkezet a jellemző, miközben az ország adottságai másféle gazdálkodásra is lehetőséget adnának. Eltűnt több munkaigényes gazdálkodási forma, amelynek kirívó példája lehet, hogy a pirospaprikától a fokhagymáig már szinte mindent importálunk.

A magyar mezőgazdaságot rendkívül egysíkú termelési szerkezet és alacsony értéktartalmú termelés jellemzi. Ez egy hosszú múltra visszatekintő folyamat eredménye, amit az utóbbi évtizedek még jobban felerősítettek. Szomorúan kell megállapítanunk, hogy a zöldség- és gyümölcstermesztés aránya például a kádári Magyarországon sokkal nagyobb volt. Egész kistérségek szerveződtek egy-egy kultúra termelése köré. Mindenki ismerte a makói hagyma, a szegedi fűszerpaprika, vagy épp a szabolcsi alma speciális termékjellemzőit. Mára szinte kizárólagossá vált a szántóföldi növénytermesztés, annak ellenére, hogy a ritka, nehezen utánozható, sajátos tudáson alapuló, ezért nagy értékű helyi adottságok mindinkább felértékelődnek.

Ismerjük ennek a rendszerváltásig visszavezethető okait: a földprivatizációt és az ennek nyomán létrejövő duális földbirtokszerkezetet. Az élelmiszer-feldolgozás is jórészt megszűnt.

A 90-es évektől, a magyar növekedési paradigma központi elemét a külföldi működőtőke vonzása jelentette. A várakozások szerint ezek megoldják az ország technológiai modernizációját, a foglalkoztatási gondokat és hazánkat felzárkózási pályára állítják. Beáramlott a tőke, amely azonban sok esetben nem a termelést segítette, hanem éppen megszüntette, mert piacot vásárolt. Külföldi kézbe kerültek a feldolgozóink, a termékpálya szétesett, egyes szakaszai ellenérdekeltté váltak. A felvásárlást és elosztást regionálisan, sőt globálisan szervezik a nemzetközi kereskedelmi láncok. Viszont a 2008-as gazdasági válság, de még inkább a járvány kitörése, teljesen átalakította a mezőgazdasággal kapcsolatos beállítódásokat és elképzeléseket. Új fénytörésbe kerül a lokalitás, az élelmezésbiztonság, a rövid ellátási láncokban rejlő lehetőségek megragadása. A korábbi várakozások szerint, a fejlődés majd „lecsorog” helyi szintre, ám a tapasztalat egy duális gazdaságot mutatott, melyben hajdan virágzó területek, kihaló, szociális zárvánnyá alakultak.

A mezőgazdasági termelés és a környezet viszonya számos vonatkozásban a természeti adottságok kizsákmányolásáról árulkodik.

A környezeti és biológiai determinációk mindig is kihívást jelentettek az emberiség számára. Az ezektől való függetlenedés törekvése végigkíséri a mezőgazdálkodás történetét. Gondoljunk csak a télálló gabonára, vagy más fagytűrő növények elterjesztésére. Viszont elgondolkodtató az a fordulat, ami az elmúlt fél évszázadban zajlott. Immár egyáltalán nem szempont a tér adottságaihoz illeszkedő tevékenység, hanem épp a környezetet alakítjuk maradéktalanul a termelési feladathoz. A következmények sokszor beláthatatlanok és rémületesek: visszafordíthatatlan talajelváltozások, lesüllyedt talajvízszint, a biodiverzitás drasztikus csökkenése. Ez a „mindent lecserélés kultúrája” itthon a kommunista időszakban csúcsosodott ki, s a helyzet nem sokat változott a piacgazdaság bevezetésével sem. A gumipitypangtól megérkeztünk a gmo-növények világába.

Mindenesetre közhelyszámba megy: a mezőgazdaság olyan üzem, amelynek nincs födele. Termelői fejjel gondolkodunk róla, ám a hiányérzetünk is egyre erősödik ezzel a féloldalas szemlélettel kapcsolatban. A mezőgazdaság szerepét pusztán árutermelésre szűkítő felfogás, kiragadja a folyamatokat etikai, környezeti és társadalmi összefüggéseiből, gátló tényezőként tekint ezekre.

A genetikailag módosított növények termelése eleve téves törekvésnek tekinthető?

„Etetjük a világot!” – hirdetik a működésüket mindenhol hangoztató, marketingkörítéssel övező biotech cégek. A genetikailag módosított növények termesztése egy újabb termelékenységi forradalom jelzőköve, amely mintegy betetőzi az emberiség függetlenedési törekvéseit. Úgy tűnik, végleg leszámolhatunk Malthus komor jóslatával, mely szerint a mezőgazdaság kibocsátása nem tud lépést tartani a gyorsan növekvő népességgel. A folyamat azonban rengeteg ellentmondást is hordoz, mivel a géntechnológia sokkal többről, így az élelmiszerellátás ellenőrzéséről is szól. A genetikai szabadalmaztatások lehetőségével a korábban szabad hozzáférésű genetikai erőforrások profitot termelő magánjavakká konvertálhatók. Nem is beszélve a steril magot hozó „fejlesztésekről”, amik segítenek fenntartani a kereslet folyamatosságát. Újfajta függőségeket, kiszolgáltatottságot, amolyan globális „padláslesöpréseket” jelent ez a gazdálkodók számára. Ne feledjük: az élelmiszer és a víz, a legjelentősebb stratégiai erőforrások; de a táji értékek, a változatosság, a sokszínű helyi kultúra fontosságát sem lehet eléggé hangsúlyoznunk.

A hagyományok mellett elengedhetetlen az innováció.

A kettő egymást kell, hogy erősítse.  A tradícióban hatalmas tudásvagyon halmozódott fel az évszázadok során, és nem szabad, hogy megszakadjon ennek a tudásnak az új környezethez való adaptálása. Sikereket azok érnek el, akik képesek mindig megújulni, a hagyományokat a modern szemléletmóddal ötvözni. Tehát akik nem vetik el a múltat, és nem fordulnak el a jelen legkorszerűbb innovációitól sem. A két tényező szinergikusan képes hatni egymásra. Hogy milyen helyi kezdeményezésekkel lehet sikert elérni, természetesen régiónként változik, de az új üzleti modellekben, digitalizációban rengeteg lehetőség rejlik. „Verba volant, exempla trahunt!” – azaz a példák és a példás személyek tudják a leginkább megragadni az embert. Ha ma igazi helyi sikertörténeteket keresünk, észrevesszük, hogy ezek hátterében főképp alulról jövő kezdeményezések rejlenek.

Milyen eszményeket fogalmaz meg a kutatócsoport az agráriummal kapcsolatban?

A Teremtés könyvében egyenes utasítás van az ember számára arra, hogy a Földet az uralma alá hajtsa – arra persze sokszor nem térnek ki, hogy a szöveg pár sorral odébb már a kímélő gazdálkodásra buzdít. Az ember felelőssége a világ gondozása; Istentől kapott feladata, hogy megőrizze és fejlessze azt a természetet, amelyet Isten állandó gondoskodásban részesít. Ezzel a felelősséggel kell viszonyulnunk a teremtett világhoz.

Készítette: PPKE Kommunikáció/E.I.
Fotó: PPKE     

 

Események

26.
2025. máj.
PPKE
Mit tehet Magyarország a globális gazdasági igazságosságért? konferencia
27.
2025. máj.
BTK
Gondoskodás – Robotok és mesterséges intelligencia (AI) alkalmazása az idősellátásban
PPKE JÁK, II. Szent János Pál Pápa Díszterem
28.
2025. máj.
JAK
Pázmány Jogtörténész Nap 2025
Díszterem
29.
2025. máj.
BTK
PPKE BTK történelmi-régészeti ismeretterjesztő előadássorozat
Sophianum 108
31.
2025. máj.
ITK
Erasmus+ szakmai gyakorlat jelentkezési határidő
05.
2025. jún.
ITK
Szülői Fórum és Nyílt nap 2025
Pázmány ITK
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe