Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatók ismerjék meg
a gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer célját, feladatait, szereplőit és
a jelzőrendszer működését. Ismerjék meg veszélyeztetettség óvodai és iskolai
keretek között észlelhető megnyilvánulási formáit, az elhanyagolás, bántalmazás
gyanújeleit és az ezekkel kapcsolatos teendőket. Legyen tisztában a
köznevelési intézmények, mint jelzőrendszeri tagok gyermekvédelmi
feladataival, így a jelzési kötelezettség és az együttműködés tartalmi
feladataival. Főbb tematikai csomópontok: 1.
A veszélyeztetettség különböző
formáinak a köznevelési intézményben megjelenő megnyilvánulásai, tünetei. 2.
A gyermekvédelmi észlelő- és
jelzőrendszer célja, résztvevői, működésmódja. 3.
A köznevelési intézmények
jelzőrendszeri feladatai, a jelzési és együttműködési kötelezettség
teljesítése, munkaformák. 4.
Gyermekvédelmi dokumentáció, az
adatkezelés szabályai. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Módszertani útmutató – A
gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer működtetése kapcsán a gyermek
bántalmazásának felismerésére és megszüntetésére irányuló szektorsemleges
egységes elvek és módszertan 3. kiadás EMMI, Budapest 2017. augusztus n style="font-family:"Times New Roman",serif;
mso-fareast-font-family:Calibri;color:blue">http://www.macsgyoe.hu/downloads/szakmai_anyagok/modszertaniutmutatobantalmazas.pdf
-
Szakmai ajánlás a család- és
gyermekjóléti szolgáltatás által működtetett észlelő- és jelzőrendszer
működésének és működtetésének szabályairól 2. kiadás EMMI, Budapest 2017.
augusztus http://www.macsgyoe.hu/downloads/szakmai_anyagok/szakmaiajanalasjelzorendszer.pdf
-
Protokoll a család- és
gyermekjóléti szolgáltatás által működtetett észlelő- és jelzőrendszer
folyamatairól 2. kiadás EMMI, Budapest 2017. augusztus http://www.macsgyoe.hu/downloads/szakmai_anyagok/protokolljelzorendszer.pdf
Ajánlott irodalom: -
Gyermekesély – A gyermekvédelmi
jelzőrendszer működése 2014 KSH Statisztikai Tükör 2016. február 5. http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/stattukor/gyermekvedelem14.pdf
-
Papházi Tibor: A gyermekjóléti szolgálatok a statisztika tükrében in
Rácz Andrea (szerk): A gyermekjóléti szolgálatok feladatellátásának értékelő
elemzése országos szinten Műhelytanulmány Rubeus Egyesület, Budapest 2015
15-20 http://rubeus.hu/wp-content/uploads/2015/07/a-gyermekjoleti-szolgalatok-feladatellatasanak-ertekelo-elemzese-orszagos-szinten.pdf
-
Bodnár
Anna: Együttműködés a gyermekvédelemben A gyermekvédelmi észlelő- és
jelzőrendszer működésének vizsgálata Budapesti Corvinus Egyetem 2018. http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Bodnar_Anna.pdf
-
Család,
Gyermek, Ifjúság; Szociálpolitikai Szemle; Kapocs folyóiratok vonatkozó
tanulmányai. Jogszabályok: -
1997.
évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról -
20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a
nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények
névhasználatáról. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához
a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudása: -
A
hallgató ismeri a gyermekvédelmi jelzőrendszer feladatait, működését. Ismeri
a köznevelési intézmény – mint jelzőrendszeri tag – kötelezettségeit, azok
teljesítésének módját. Tisztában van a gyermekek veszélyeztetettségére utaló
különböző fizikai és pszichés tünetekkel, ezek jelentőségével és a szükséges
teendőkkel. Ismeri a gyermekvédelmi adatkezelésre vonatkozó szabályozást. Képességei: -
A
hallgató képes a gyermekekkel való rossz bánásmódra utaló viselkedésbeli,
érzelmi és fizikai tünetek felismerésére, azonosítására és ennek alapján
annak eldöntésére, hogy a konkrét esetben milyen segítség igénybevétele
szükséges. Képes a szakmai alapú együttműködésre a gyermekjóléti alapellátás
intézményeivel és a jelzőrendszer többi tagjával. Attitűdje: -
Törekszik a gyermekek viselkedési, érzelmi problémáinak rendszerszintű
értelmezésére és kezelésére. Elkötelezett a gyermekek érdekeinek védelme és
képviselete iránt. Nyitottság a veszélyeztetett gyermekek és családjuk,
valamint a gyermekjóléti-gyermekvédelmi rendszer munkatársai felé, készség az
együttműködés iránt.. |