Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Észlelő- és jelzőrendszer a gyermekvédelemben
Tárgy kódja: BT-PSZ-5500
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kozma Gábor János
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer célját, feladatait, szereplőit és a jelzőrendszer működését. Ismerjék meg veszélyeztetettség óvodai és iskolai keretek között észlelhető megnyilvánulási formáit, az elhanyagolás, bántalmazás gyanújeleit és az ezekkel kapcsolatos teendőket. Legyen tisztában a köznevelési intézmények, mint jelzőrendszeri tagok gyermekvédelmi feladataival, így a jelzési kötelezettség és az együttműködés tartalmi feladataival.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       A veszélyeztetettség különböző formáinak a köznevelési intézményben megjelenő megnyilvánulásai, tünetei.

2.       A gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer célja, résztvevői, működésmódja.

3.       A köznevelési intézmények jelzőrendszeri feladatai, a jelzési és együttműködési kötelezettség teljesítése, munkaformák.

4.       Gyermekvédelmi dokumentáció, az adatkezelés szabályai.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Módszertani útmutató – A gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer működtetése kapcsán a gyermek bántalmazásának felismerésére és megszüntetésére irányuló szektorsemleges egységes elvek és módszertan 3. kiadás EMMI, Budapest 2017. augusztus

n style="font-family:"Times New Roman",serif; mso-fareast-font-family:Calibri;color:blue">http://www.macsgyoe.hu/downloads/szakmai_anyagok/modszertaniutmutatobantalmazas.pdf

-        Szakmai ajánlás a család- és gyermekjóléti szolgáltatás által működtetett észlelő- és jelzőrendszer működésének és működtetésének szabályairól 2. kiadás EMMI, Budapest 2017. augusztus

http://www.macsgyoe.hu/downloads/szakmai_anyagok/szakmaiajanalasjelzorendszer.pdf

-        Protokoll a család- és gyermekjóléti szolgáltatás által működtetett észlelő- és jelzőrendszer folyamatairól 2. kiadás EMMI, Budapest 2017. augusztus

http://www.macsgyoe.hu/downloads/szakmai_anyagok/protokolljelzorendszer.pdf

Ajánlott irodalom:

-        Gyermekesély – A gyermekvédelmi jelzőrendszer működése 2014 KSH Statisztikai Tükör 2016. február 5.

http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/stattukor/gyermekvedelem14.pdf

-        Papházi Tibor: A gyermekjóléti szolgálatok a statisztika tükrében in Rácz Andrea (szerk): A gyermekjóléti szolgálatok feladatellátásának értékelő elemzése országos szinten Műhelytanulmány Rubeus Egyesület, Budapest 2015 15-20

http://rubeus.hu/wp-content/uploads/2015/07/a-gyermekjoleti-szolgalatok-feladatellatasanak-ertekelo-elemzese-orszagos-szinten.pdf

-        Bodnár Anna: Együttműködés a gyermekvédelemben A gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer működésének vizsgálata Budapesti Corvinus Egyetem 2018.

http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Bodnar_Anna.pdf

-        Család, Gyermek, Ifjúság; Szociálpolitikai Szemle; Kapocs folyóiratok vonatkozó tanulmányai.

Jogszabályok:

-        1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról

-        20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása:

-        A hallgató ismeri a gyermekvédelmi jelzőrendszer feladatait, működését. Ismeri a köznevelési intézmény – mint jelzőrendszeri tag – kötelezettségeit, azok teljesítésének módját. Tisztában van a gyermekek veszélyeztetettségére utaló különböző fizikai és pszichés tünetekkel, ezek jelentőségével és a szükséges teendőkkel. Ismeri a gyermekvédelmi adatkezelésre vonatkozó szabályozást.

Képességei:

-        A hallgató képes a gyermekekkel való rossz bánásmódra utaló viselkedésbeli, érzelmi és fizikai tünetek felismerésére, azonosítására és ennek alapján annak eldöntésére, hogy a konkrét esetben milyen segítség igénybevétele szükséges. Képes a szakmai alapú együttműködésre a gyermekjóléti alapellátás intézményeivel és a jelzőrendszer többi tagjával.

Attitűdje:

-        Törekszik a gyermekek viselkedési, érzelmi problémáinak rendszerszintű értelmezésére és kezelésére. Elkötelezett a gyermekek érdekeinek védelme és képviselete iránt. Nyitottság a veszélyeztetett gyermekek és családjuk, valamint a gyermekjóléti-gyermekvédelmi rendszer munkatársai felé, készség az együttműködés iránt..

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyermek- és ifjúságvédelem szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZGYI szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe