Járványok az Ószövetség világában

2020.04.14.

Az Ószövetség világában a járványok sokkal gyakrabban és sokkal kegyetlenebbül sújtottak le az emberekre, mint az a mai nyugati világban történik. A kezelés módszerei a maiakhoz képest elhanyagolhatók voltak, de az ószövetségi kor embere sem állt teljesen védtelenül a fertőző betegségekkel szemben.

Az Ószövetség leggyakoribb szava a betegségre, pestisre, sőt alighanem általában is a járványra a dæbær. feltűnő, hogy bizonyos könyvekben (Jeremiás és Ezékiel) a szó igen gyakran két másik, a kard (æræb) és az éhínség (rā‘āb) szóval együtt fordul elő. Mintha a szövegek megadnák a járványok kitörésének két leggyakoribb okát: a háborút és a legyengüléshez vezető éhínséget. A járványt azután az Ószövetség eufemisztikus módon adja tudtunkra: a nép közt pusztító angyal képe (2Sám 24,16 vagy 2Kir 19,35) mögött érdemes a járványt sejtenünk.

A diagnosztika sem volt olyan színvonalú az Ószövetség világában, mint manapság, így valószínűnek tarthatjuk, hogy a betegséget jelentő szavak vagy csak megközelítően írják le az adott kórképet, vagy több kórkép gyűjtőneveként foghatók fel. Lehetséges, hogy az Ószövetség tud egy himlőszerű betegségről (šæḥīn), s ismeri a kiütés, esetleg fekély jelentésű szót (ṣāraat) is. Az utóbbi kifejezés kapcsán megtudhatjuk, milyen módszereket ajánl az Ószövetség a betegség megállapítására, illetve – tekintve a diagnosztika korabeli színvonalát, most a második elem lesz az érdekesebb – kezelésére. A kezelés lényege egyetlen törekvésben foglalható össze: a terjedés megakadályozása. (Mindig örülök, amikor valami vadonatúj, nyugati módszerről kiderül, hogy az ókori keleti Biblia is ismerte…)

A Num 12 azt írja, hogy nem kisebb személyiség, mint Mózes testvére, Mirjam kapta el az ezzel a szóval jelölt fertőző bőrbetegséget. Az talán említésre méltó, hogy mindezt büntetésből kellett elszenvednie, mert kritizálta Mózest, amiért az feleségül vett egy kúsi (feltehetően núbiai) asszonyt (Num 12,1). Történt, ami történt, a betegség megjelent, s ettől kezdve Mirjám sem számíthatott semmiféle külön ellátásra. Az Ószövetség világa ebben az esetben nem ismerte az egyenlőbbek fogalmát. Pontosan az történt vele is, amit a Lev 13-14 előírt ilyen esetekre. Az ilyen betegségben szenvedőnek megkülönböztető ruházatot kellett viselnie, kiáltoznia kellett, hogy ő tisztátalan, de ami a legfontosabb: nem lakhatott a táborban (Lev, 13,45-46). Vagyis, elismerem, a napokban túlhasználttá vált szóval élve: karanténba kellett vonulnia. De a Leviticus útmutatásai nem álltak meg itt. Hasonló tilalom alá esett a beteg ruházata (Lev 13,47-59), és még a háza is (Lev 14,34-53).

Ha jobban belegondolunk, a járvány leküzdésére ma sem áll rendelkezésre más módszer. A szövődmények kezelésére természetesen igen, de az már egy másik kérdés. A gyógyítás Mirjám esetében pusztán annyit jelentett, hogy időnként ellenőrizte a pap, láthatók-e még a tünetek. Ha ezek eltűntek, akkor az illetőnek még át kellett esnie egy hosszú, meglehetősen bonyolult és olykor nehezen érthető módon leírt mágikus tisztító rituálén (Lev 14,1-32), s csak ezután volt gyógyultnak tekinthető. A gyógyulás tehát voltaképpen csak Istennek bemutatott vétekáldozat útján volt elérhető.

Szöveg: Dr. Kőszeghy Miklós
Kép: Wikimedia Commons

 

Események

11.
2025. jún.
HTK
„Igazságos háború és igazságos béke – Vallási alapú fegyveres konfliktusok a természeti erőforrásokért”
11.
2025. jún.
JAK
Doktori Iskola Nyílt Nap
Dékáni Tanácsterem
13.
2025. jún.
JAK
Államfői kerekasztal 2025
GY 207
18.
2025. jún.
JAK
Zlinszky János emlékmise
Kápolna, PPKE JÁK
20.
2025. jún.
ITK
Kari TDK konferencia 2025 tavasz
Pázmány ITK
22.
2025. jún.
PPKE
Te Deum - tanévzáró szentmise
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe