A szavak a hit emlékei

2021.12.21.
A „Kitárta a hit kapuját” című előadássorozat idei év utolsó elmélkedésben Martos Levente Balázs atya gondolataival ismerkedhettek meg a jelenlévők, valamint az online közvetítésbe bekapcsolódó érdeklődők

Kitárta a hit kapuját. Az Apostolok Cselekedeteiből vett idézet a mottója annak az előadássorozatnak, amelyet a Hittudományi Kar hirdetett meg az ősz folyamán. Vincze Krisztián professzor, majd Török Csaba atya, az esztergomi bazilika plébánosának előadása után az idei év utolsó előadásaként – a sorozat az új évben folytatódik – Martos Levente Balázs atyának, a Központi Szeminárium rektorának, a HTK biblikus tanárának gondolataival ismerkedhettek meg a jelenlévők, valamint az online közvetítésbe bekapcsolódó érdeklődők.

A Szentírás a Kinyilatkoztatásra válaszoló hit tanúságtétele címmel Balázs atya biblikus szempontból világította meg, kicsoda számunkra Isten. Az előadásnak missziós jellege is van, hangzott el bevezetésként, azzal a reménnyel, hogy az „értelmünkön túl a hitünk is gyarapodik" a hallottak hatására.

Az előadó nyelvhasználata azonnal felkeltette a figyelmet. Nem a biblikus értelmezések és magyarázatok hagyományos tudományos kifejezéseit használta, hanem személyessé tette sokak tapasztalatát, „hogy amikor Isten Igéje megszólal, valami változás következik be az életünkben".

A korábbi előadások a hitvallást, a hit tényét elsősorban az emberi értelem oldaláról közelítették meg. „A katolikus felfogás igyekszik kidolgozni azt, hogy Isten miként alkotta meg az embert olyannak, hogy az képes legyen hinni. Hogyan tanúskodik a kereső emberi értelem Istennek a természetünkbe írott akaratáról és szándékáról, hogy meg tudjunk nyílni az ő szavára?"

Az emberi értelem keresése és a hitnek erre adott válasza után fel kell tenni a kérdést: „Mi történik akkor, amikor hitre ébredünk? Miért kezdünk el hinni Istennek?

Martos Levente Balázs a Szentírásról a hit sajátos összetevőjeként, egyszerre forrásaként, ugyanakkor jeleként, tanúságtételeként értekezett. Úgy tekintett a Szentírásra, mint egy kapcsolat dokumentumára. „Isten és az ember kapcsolatának sajátos, strukturált, történelemben megnyilatkozó, történelemben rögzített dokumentumára." Amely kapcsolat gyümölcse az embernek nemcsak a jelenét, hanem a jövőjét is reményteli módon meghatározza.

A Szentírás szava keletkezésével, jelenlétével, történeteivel az említett kapcsolat sugallja. „A Szentírás egyik sajátossága, hogy nemcsak valahol van, hanem kézbe vehető. Tapasztalattal rendelkezünk vele kapcsolatban." A hitnek a tapasztalatát, jelen esetben a szavak által közvetített tapasztalatát hangsúlyozta az előadó.

„Az imádságnak, az Istennel folytatott beszédnek, találkozásnak egészen sajátos lendületet ad, amikor kézbe vesszük a Szentírást, amikor engedjük, hogy az írott szó megszólítson, megérintsen minket."

Az előadó Blaise Pascalnak istenélményéről szóló vallomását idézve megállapította: a szöveg válasz a hit eseményére és a Kinyilatkoztatás tényére. Az istentapasztalat különböző rétegeit szólaltatja meg Pascal idézete. A Szentírás különböző emlékeit szövi saját tapasztalatába, azokból merít és azokra épít.

Pascal egy személlyel találkozott azon az éjszakán, akit előre feltár számára az a szöveg, amelyet mi Szentírásnak nevezünk. Tapasztalatáról maga is feljegyzést készített. „Ezekből a szavakból a mai napig átsüt Isten tapasztalatának a valósága. Hogy Pascal valakinek igent mond, hogy valakinek engedelmeskedni akar, és ezt a valakit az Egyházban ismeri meg, és az Egyházban lelki vezető irányításával kívánja őt követni. Sajátos viszonyrendszer alakul ki a szöveg létrejötte, a szöveg valósága és a mögötte lévő Szentírás között."

A hit különleges mozzanata, hogy szavakból táplálkozik és szavakat hoz létre. „Belépünk Isten és az ember különleges viszonyrendszerébe és a szavak nyomán bennünk jelentkező válasz viszonyrendszerébe."

A hitre ébredés során rádöbbenünk a szavak értékére. „A Szentírásból szavakat kapunk, amelyek a megtörtént kinyilatkoztatásra adott tényleges hit emlékei. Mi ezekbe kapaszkodunk, amikor Istenhez fordulunk."

Martos levente Balázs a Szentírást olyan pányvához hasonlította, amely az Egyházat, a hívő embert hozzáköti a történelemben bekövetkezett tényekhez. Másik hasonlatában a horgonyhoz hasonlította. „Időben visszafelé megtart, térben viszont helyben tart. Visszafelé köt bennünket a múltban elhangzó szóhoz, a múltban megtörtént eseményekhez, de a horgony sajátossága: ha térben képzelem el, egyhelyben tart, miközben a hullámok jócskán megmozgatják a hajót."

Ugyanakkor a Szentírás szava előre is vonz bennünket. Kinyilatkoztatja, feltárja, bizonyosságát nyújtja a jövőről szóló ígéretnek.

Amikor azt állítjuk, hogy a Szentírás egy kapcsolatból született, ezzel azt is állítjuk, hogy nem szenvtelen tényfeltárás csupán, hanem az emlékezésnek érezelemmel teli jellegét is magán hordozza. „Minden szentírási szó hozzátesz valamit a személyes kapcsolat történetéhez."

A Szentírás esetében azt látjuk, „előbb volt a szó, a megszólítás, a kifejezés, előbb volt a továbbadás, a tanúságtétel szándéka, és ezt követte a többször elolvasható, aktualizálható, írásba foglalt és ezért megörökített, az előbbiek szerint pányvának és horgonynak használható és egyben mindig újra felidézhető írás".

Az ember elköteleződése, Istenhez fordulása a hit szavaival válik megragadhatóvá. Ugyanakkor a Szentírás Istennek az emberrel szembeni elköteleződéséről is tanúskodik.

Sokan, folytatta gondolatmenetét az előadó, a szövetséget látják a Szentírás legfontosabb, központi gondolatának. A Szentírásban Istené a megelőző szándék, Istené a kinyilatkoztató akarat, és az ember erre mond igent. „Nem csupán egy tanra vagy néhány tételre, hanem valakinek a feltárulkozó ajánlatára, mellyel közös jövőt kíván elindítani."

Balázs atya ezt követően említést tett a modern bibliakutatás eredményeiről, ismét visszatérve ahhoz a kérdéshez: „Hogyan mutatkozik meg a szentírási szövegekben a hit válasza?" A tanítványok fokozatosan megérett hite képessé tette őket arra, hogy tanúságot tegyenek Jézusról.

A Jelenések könyve azt közvetíti nekünk, hogy a történelem a beteljesedés felé tart; hogy az életnek célja van. Azt azonban még nem tudhatjuk – Pilinszky Jánost idézve –, hogy milyen lesz az új találkozás, visszahullás a fókusz lángoló közös fészkébe. Az idők vége nem a semmibe hullik, hanem elkövetkezik a hit szerint találkozás.

A bibliai hit – hangzott el összefoglalásként – személyes, történelemben megnyilatkozó, Istenbe vetett hit. „A Biblia szereplői újra és újra Isten váratlan, de tényleges, személyes közelségét tanúsítják."

A bibliai hit utólag megértett hit, amelyben megnyílik a jövő. „Isten fokozatosan feltárja, ő az egyetlen, és rajta kívül nincs más. Egyre inkább magához kapcsolja a kiválasztott népet, amelynek az lesz a hivatása, hogy mindenkit meghívjon a hitre. Isten mindent kér és mindent ígér." De ennek a hitnek a beteljesedéséhez életünkkel erőfeszítést kell tennünk.

Események

25.
2025. aug.
ITK
Gólyanapok 2025
27.
2025. aug.
ITK
Beköszöntő nap 2025
01.
2025. szept.
JAK
Gólyatábor 2025
Mezőkövesd
08.
2025. szept.
PPKE
Veni Sancte - 2025/2026-os akadémiai év
09.
2025. szept.
JAK
A plébániára vonatkozó egyházfegyelem fejlődése
Szent II. János Pál pápa terem (Díszterem)
16.
2025. okt.
BTK
30 éves a Lengyel Tanszék
Danubianum 114
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe