Pozitív mérleggel zárult a távolléti oktatás a Pázmányon

2020.06.24.
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem valamennyi karát érintően hallgatói elégedettség felmérést végeztünk.

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem valamennyi karát érintően, 2020. április 28. és május 15. között hallgatói elégedettség felmérést végeztünk, amelynek célja a március végén elindult távolléti oktatással kapcsolatos tapasztalatok, észrevételek és javaslatok összegyűjtése volt. A Neptun-rendszerben és emailen 7157 hallgatónak kiküldött kérdőív elsősorban az oktatás minőségére, az oktatók által rendelkezésre bocsátott tananyagokra, az alkalmazott platformokra, az intézményi és kari kommunikációra, valamint a hallgatók tanulmányi előrehaladására fókuszált. A kitöltési arány 37 %-os volt. A legtöbb kitöltés a Jog- és Államtudományi Karról érkezett (1193 hallgató), ezt követte a Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar (1090 hallgató), majd az Információs Technológiai és Bionikai Kar (238 hallgató). A Hittudományi Karról 89 hallgató válaszolt a kérdésekre. A kitöltők közül 1869-en nappali, 690-en levelező, 26-an esti tagozaton végzik tanulmányaikat. A válaszadók közül 1099-en alapképzésre, 229-en mesterképzésre, 55-en doktori képzésre, 1019-en osztatlan képzésre, 174-en pedig szakirányú továbbképzésre járnak.

A hallgatók a távolléti oktatás minőségét összességében pozitívan értékelték, ugyanakkor a legtöbben úgy ítélték meg, hogy a normál oktatáshoz képest ezzel az oktatási formával a tanulmányaikkal lassabban tudnak haladni.

A válaszadók a tananyag mennyiségét szigorúbban osztályozták, a hatos skálán legtöbben közepesre értékelték. A feltöltött tananyagok minőségével ugyanakkor alapvetően elégedettek voltak a hallgatók.

A könyvtári szakirodalom elérhetőségére vonatkozóan alapvetően pozitív visszajelzés érkezett. E tekintetben a legmagasabb értékelést a Jog- és Államtudományi Kar hallgatói adták.

A beérkezett válaszokból egyértelműen kiolvasható, hogy a távolléti oktatásra való átállás a tanulmányi előrehaladás szempontjából negatív értékelést kapott, azaz a személyes jelenléttel zajló oktatás hatékonyságát hallgatóink messze eredményesebbnek ítélik. Ez a megállapítás a gyakorlatot igénylő képzési területeken különösen érvényes.
A távolléti oktatás során kapott tananyagok időzítése szempontjából a kitöltők 61,7 százaléka 4-esnél jobb értékelést adott, a feldolgozhatóságra vonatkozóan ez az arány 64,4%-a lett.

Fontos kérdés volt, hogy a hallgatók a távolléti oktatás időszakában a változó szabályokat, elvárásokat és egyéb információkat tekintve milyen csatornákon keresztül tájékozódtak, illetve mennyire elégedettek a kapott információkkal. A beérkezett válaszok szerint az egyetem kommunikációját a hallgatók 68,2 %-a tartotta megfelelőnek. Információforrásként 94,5 %-ban a Neptunt használták, majd az egyetemi és a kari Facebook oldalak, a hallgatói levelezőlisták és az egyetemi honlap következett a rangsorban.

A távolléti oktatás során használt platformok tekintetében a Teams kapta a legmagasabb értékelést. Fontos és a jövőre nézve figyelembe veendő visszajelzés a hallgatók részéről, hogy a tananyagokat az oktatók rendkívül sokféle felületen osztották meg, a kurzusonként használt különböző csatornák sokak számára megnehezítette a tájékozódást és a tantárgyak követését.

A kérdőívre beérkezett válaszok arra is rámutatnak, hogy a hallgatók összességében tudták kihez fordulhatnak problémáikkal a távolléti oktatás során tanulmányi és oktatási kérdésekben, ugyanakkor a technikai problémák vonatkozásában 45 százalékuk tanácstalan volt.

Megkérdeztük a hallgatók véleményét, hogy milyen technikai megoldásokat javasolnának az oktatás és a vizsgák legkényelmesebb megtartásához. Nagyon értékelték a rendszeresen online megtartott órákat és a visszajátszható, alámondásos prezentációkat. Számos visszajelzés érkezett arról is, hogy az oktatók időben kommunikálják a hallgatók felé a vizsgák követelményrendszerét és feltételeit. A számonkérésekre sokan az időkorlátos teszteket javasolták vagy a beadandó írást és a megajánlott jegyet. A szóbeli vizsgák kapcsolatban már megoszlottak a vélemények, a hallgatók aggódtak hiányos technikai felszereltségük és az internetproblémák miatt.

A válaszadók közül többen jelezték, hogy szeretnék az oktatóikat és kurzusaikat külön-külön is értékelni, erre a Neptunon jelenleg is zajló Oktatói Munka Hallgatói Véleményezése (OMHV) keretében 2020. június 26-ig ad lehetőséget. Aki teheti, éljen a lehetőséggel!

Események

26.
2025. ápr.
BTK
Alkalmassági vizsgára felkészítő tanfolyam
Esztergom, Iohanneum 213
09.
2025. máj.
BTK
Kazinczy Ferenc Szép Magyar beszéd verseny
Iohanneum Díszterem
09.
2025. máj.
PPKE
Alumni Találkozó 2025
12.
2025. máj.
PPKE
Fenntartható katolikus iskolák - könyvbemutató
16.
2025. máj.
HTK
Kecskés Pál 130 című ünnepi konferencia
17.
2025. máj.
BTK
Pázmány Bölcs-Ész Csapatverseny döntő
Sophianum 111-112
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe