Az élet ünnepi előkészület

2019.10.16.
Homíliái megjelentetésével emlékeztek Fila Béla professzorra.

Öt éve, 2014. augusztus 30-án hunyt el a kiváló dogmatikus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) Hittudományi Karának (HTK) tanszékvezető professzora, Fila Béla atya. Az évforduló alkalmából adta közre a Magyar Kurír katolikus hírportál Béla atya A hetedik szoba küszöbén című, Hódmezővásárhelyen élete utolsó szakaszában elmondott homíliáinak gyűjteményét. Miután 1999-ben egészségi okok miatt lemondott a katedráról, haláláig Kopasz István hódmezővásárhelyi plébánosnál lakott. Hogy miért választotta Vásárhelyet, erről egyik életrajzi interjújában beszélt, felidézve pályafutását.

„Több hatás is ért: 4–5 éves koromban láttam édesanyámat imádkozni este az erdészház melletti ösvényen (hétgyermekes erdészcsaládban született – a szerk.), első elemista koromban megragadott a kecskeméti nagytemplom belső díszes barokk tere, s hatottak rám a kecskeméti piarista gimnáziumban tanító nagy papi egyéniségek is” – fogalmazta meg, hogy mi indította el a papság felé. A Pest megyei Pótharasztpusztán született teológus professzor 1958-ban szerzett doktori címet a budapesti Római Katolikus Hittudományi Akadémián, s ugyanabban az évben szentelték pappá Vácon. 1959-ben a hódmezővásárhelyi Szent István-plébániára helyezték, „ahol két évig szolgáltam, majd Ceglédre kerültem, hogy egy év után visszatérjek Vásárhelyre, Sólyom Sándor plébános kérésére. Közben 1963-ban meghívtak a Szegedi Hittudományi Főiskola filozófia tanárának, majd ösztöndíjjal tanulhattam a római Pápai Magyar Intézetben.”

1970-ben, mint mondta, politikai konfliktusba került elöljárójával, s végül Nagykőrösre helyezték, ahol az első öt évben káplán, majd plébános volt. Amikor 1985-ben nyugdíjba ment a Szegedi Hittudományi Főiskola dogmatika tanára, őt szemelték ki az utódjának. Később Budapestre került, a katolikus egyetemre, s 2000-ben tért vissza ifjúkora színhelyére.

„Nagyon szép esztendők fűztek Vásárhelyhez pályám elején. Az 1950-es évek végén, amikor a városba kerültem, széles volt az egyház társadalmi bázisa. Elsősorban azok a családok voltak katolikusok, mint például a Héjják, a Hegyik és a Móriczok, akik akkoriban költöztek a városba a tanyavilágból. A külterületen élők zöme ugyanis katolikus volt, míg a városiak inkább reformátusok. Kerékpárral és egy állandóan elromló kismotorral, no meg gumicsizmában jártam a tanyavilágot, s ismertem meg a Csókáson, a Belső-Szőrháton, Külső-Erzsébeten vagy épp a csomorkányi tanyavilágban élőket. Iskolákban, olvasókörökben miséztem.”

Puskás Attila professzor, aki Fila Béla tanítványa, majd utódja lett a dogmatika tanszéken, felidézte Béla atya nagy hatású előadásait abban a teremben, ahol az emlékkötetet bemutatták. Személyiségét a következőkkel jellemezte: hatalmas tudás, szelíd alázat, világos látás és Istenben való lélek. A kötet megjelenésével, fogalmazott, „az ő világító személye ilyen módon is fénybe kerül”.

Három emlékezetes – Béla atyához fűződő –  élethelyzetet idézett fel: 1986-ban egyhetes lelkigyakorlaton vett részt, s ennek hozadékát így fogalmazta meg: „Ettől kezdve sokkal jobban megszerettem saját életem történetét, mert Béla atya rávezetett: az élet megrendítő csoda hordozója.”

2000 nyarán egy hetet együtt töltöttek a dobogókői Manrézában. „A paradicsom előszobájában éreztem magam, mély lelki közösség alakult ki köztünk.”

Amikor Pécsett újjáalakult a kármelita nővérek közössége, Béla atya – igehirdetésének prófétai jellegét érzékeltette ezzel Puskás professzor – a következőket mondta: „A magyar Egyház jövője azon múlik, hogyan imádkoznak érte a kármelita nővérek.”

A kiadó munkatársa a kötet keletkezéstörténetéről szólva megemlítette, hogy Béla atya homíliáiban sokszor függetlenítette magát az egyházi év rendjétől, illetve az aktuális evangéliumi szövegektől is. Újra és újra visszatért kedvelt témáihoz: az élet értelmes és érthető, az ember megrendülten csodálkozik rá a világra, az emberi élet szolgálat. Mindig közérthető volt, s életét a következőképpen lehet összefoglalni: Krisztustól Krisztusig.

Görföl Tibor, a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola tanára, az egykori tanítvány, aki atyai barátként tekint Béla atyára, írásairól megemlítette, hogy a professzor spirális módszert alkalmazott, újra és újra visszatértek a témái, de mindig más megközelítésben és összefüggésben. Hatkötetes – kéziratban maradt – teológiai jegyzeteiből egykötetes kiadást tervez, ebbe sűrítve Fila Béla legfontosabb dogmatikai megállapításait.

Béla atya, folytatta, intellektualista volt, a kifejezés pozitív értelmében. Filozófusként vallotta a megismerés elsőbbségét, majd az ebből következő helyes cselekvést. Gyakran használta a végérvényesség fogalmát, ami nála nem a lezárást jelentette, hanem azt, hogy valami – végérvényesen – elkezdődik Jézus Krisztusban. Ezért beszélt folytatólagos végérvényességről.

„Mindig felismerte az idők jeleinek jézusi tartalmát.” S amikor egyéni nehézségek jelentkeztek az életében (ne feledjük, papi szolgálatának jelentős része az 1960-1980-as évekre esett), a zenéhez, a költészethez fordult, „s újjáépítette magában az intellektualizmust”. Nem szerette „a bárgyúságot, a cukormázas kereszténységet”.

Beszédeiben hangsúlyozta: a problémákat sokszor nem megoldani, hanem feloldani kell. Hogyan gondolta el a keresztény életet? Ünnepi előkészületnek tekintette a végérvényességre. S ebből következik, hogy a hála embere volt, aki homíliái zárásaként a leggyakrabban a következő szavakkal zárta: „Istenem, köszönöm az életemet.”

Események

11.
2025. jún.
HTK
„Igazságos háború és igazságos béke – Vallási alapú fegyveres konfliktusok a természeti erőforrásokért”
11.
2025. jún.
JAK
Doktori Iskola Nyílt Nap
Dékáni Tanácsterem
13.
2025. jún.
JAK
Államfői kerekasztal 2025
GY 207
18.
2025. jún.
JAK
Zlinszky János emlékmise
Kápolna, PPKE JÁK
20.
2025. jún.
ITK
Kari TDK konferencia 2025 tavasz
Pázmány ITK
22.
2025. jún.
PPKE
Te Deum - tanévzáró szentmise
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe