Az Eucharisztia-tisztelet kánonjogi szabályozása

2019.04.13.
Szuromi Szabolcs Anzelm OPraem rektor előadása

Ezzel a címmel tartott előadást Szuromi Szabolcs Anzelm OPraem., a PPKE rektora az egyetem Hittudományi Karán, április 1-jén. A 2020-as Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra készülve az egyetem – Élet az Élet Kenyeréből mottóval – előadássorozatot hirdetett az Eucharisztia teológiájáról.

A Trentói Zsinat (1545 – 1563) a szentírási források és IV. Orbán pápa (1261 – 1264) bullája alapján részletesen foglalkozott az Oltáriszentség dogmatikai hátterével. „A liturgikus előírásokat, mivel azok a Krisztustól kapott megszentelő feladat gyakorlásának a legfontosabb cselekményeit szabályozzák – meghatározva a kiszolgáltatás módját, érvényességi és megengedettségi feltételeit –, mindig jogszabálynak tekintette az Egyház" – kezdte előadását Szuromi Szabolcs Anzelm.
A középkorban a különböző egyházmegyékben és szerzetesrendekben számos liturgikus könyv segítette a felszentelt szolgálattevőket, a 16. század egységesítő törekvéseit követően pedig V. Pál pápa 1614. június 17-én kiadta az első Rituale Romanumot. Később több pápa módosította ezt.
A II. Vatikáni Zsinat (1962 – 1965) Sacrosanctum concilium kezdetű konstitúciójában a Szent Liturgia méltó végzését tárgyalta, majd VI. Pál pápa (1963 – 1978) Mysterium fidei kezdetű enciklikájában külön foglalkozott az Oltáriszentség szentmisén kívüli tiszteletével. A zsinatot követően a Szent Rítus Kongregáció 1967-ben önálló instrukciót adott ki az Oltáriszentség tiszteletéről, s ezzel felváltotta a Rituale Romanum korábbi rendelkezéseit. Az új liturgikus normaalkotás és a korábbi rendelkezések előidézte jogi anomáliákat az 1983. január 25-én kihirdetett új Egyházi Törvénykönyv (CIC) oldotta fel.
„Figyelembe véve az új liturgikus könyvek és a CIC nyomán kialakult gyakorlatot, valamint a megjelent eltérő, sőt időnként téves értelmezéseket, az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció 2004. március 25-én kiadta a Redemptionis Sacramentum kezdetű instrukciót. E dokumentum a VI. fejezetet szenteli a legszentebb Oltáriszentség őrzésének és a szentmisén kívüli eucharisztikus tisztelet kérdéskörének."
Az Eucharisztiára vonatkozó rendelkezések négy nagy egységre oszthatók: az Eucharisztia ünneplése, a szentáldozás, az Oltáriszentség őrzése és tisztelete, végül a miseadományok kérdésköre.
„A kenyér és a bor konszekráció által történő átlényegülése Jézus Krisztus Testévé és Vérévé, nemcsak a húsvéti áldozat javaiban való részesedést teszi lehetővé a szentáldozáshoz járulók számára, hanem az Oltáriszentség szentmisén kívüli tiszteletét, folyamatos őrzését, és így a krisztushívők általi megkülönböztetett tiszteletéből következő liturgikus és más cselekmények végzését is."
Az Oltáriszentség őrzésének előírása visszanyúlik az ókeresztény korra. Az őrzés elsődleges célja a betegek áldoztatásának biztosítása volt. Már a 13. században megfogalmazták, hogy az Oltáriszentséget tiszta helyen, biztonságosan és tiszteletre méltó módon kell őrizni. Más történelmi előzményeket is figyelembe véve a hatályos Egyházi Törvénykönyv a 934. – 940. kánonokban tárgyalja az Oltáriszentség őrzésére vonatkozó előírásokat.
„Az Eucharisztiát ennek tükrében kötelező minden székesegyházban – és azzal egyenlő elbírálás alá eső templomban – őrizni, továbbá minden plébániatemplomban, valamint a megszentelt élet intézményei és apostoli élet társaságai egyes házaihoz tartozó templomban vagy kápolnában."


Az Oltáriszentség őrzése ezeken a helyeken túl megengedett a püspök házi-kápolnájában, valamint a helyi ordinárius engedélyével minden egyéb templomban és kápolnában, beleértve a házi-kápolnákat is.
„Azokon a szent helyeken, ahol az Oltáriszentséget őrzik – amellett, hogy valakinek közvetlenül gondot kell rá viselnie –, lehetőleg havonta kétszer szükséges szentmisét bemutatni."
Az Eucharisztiát őrző templomokban – amennyiben nem áll fenn azt gátló súlyos ok – legalább néhány órára lehetővé kell tenni a krisztushívők számára, hogy az Oltáriszentség jelenlétében imádkozzanak.
Tilos az Oltáriszentséget – súlyos lelkipásztori szükség esetét kivéve – bárkinek magával vinnie, illetve magánál tartania. „Amennyiben az elvitel a szentség meggyalázásának szándékával történik, úgy az úgynevezett legsúlyosabb büntetendő cselekményt valósít meg, ami fenn van tartva a Hittani Kongregációnak." Templomban vagy kápolnában az Oltáriszentséget tartós jelleggel mindössze egy, kiváló, látható, ékes és imádságra alkalmas helyen, tabernákulumban szabad őrizni. A tabernákulumnak elmozdíthatatlannak, szilárdnak és nem átlátszó anyagból készültnek kell lennie, amely biztonságosan zárható.
A helyi ordinárius súlyos okból – különösen éjszakára – engedélyezheti az oltáriszentség más, biztonságosabb helyen történő őrzését. Ez irányulhat a megszentségtelenítés büntetendő cselekményének megelőzésére, de ide sorolható például a háborús helyzetből fakadó veszély is.
„A templomra vagy a kápolnára gondot viselő személynek minden körülmények között gondosan kell őriznie a tabernákulum kulcsát. A hatályban lévő új Rituale 10., bevezető rubrikája külön megemlíti annak a személynek a felelősségét, aki áldoztatási engedéllyel rendelkezik az adott helyen. Egyik szöveg sem említi, hogy a kulcsot kizárólag a pap tarthatná magánál, ez azonban nem jelenti azt, hogy a pap a rábízott templomban őrzött Oltáriszentség biztonságáért ne tartozna közvetlen és teljes személyi felelősséggel."
Az Oltáriszentséget az őrzési helyen cibóriumban vagy más hasonló edényben szükséges tartani, és ügyelni kell gyakori megújítására. A cibóriumnak nemes anyagból kell készülnie. A középkori zsinatok általában ilyennek ítélték az aranyat, az ezüstöt, az elefántcsontot vagy az aranyozott sárgarezet. „A hatályos liturgikus előírás nem nevesíti a lehetséges anyagokat, csak azt jelzi, hogy annak az adott területen értékesnek kell számítania, illetve hogy a rozsdásodástól aranyozással kell védeni. A 939. kánon hangsúlyozza, hogy a szentostyák száma tekintetében a krisztushívők szükségleteit kell szem előtt tartani."
Havonta legalább kétszer meg kell újítani az Oltáriszentséget. A régi szentostyáknak egy héten, de legkésőbb tizenöt napon belül el kell fogyniuk.
A hatályos Egyházi Törvénykönyv a 941. – 944. kánonokban szabályozza a szentségkitételt, a szentségimádást és az eucharisztikus körmeneteket.
„A szentségkitétel rendes végzője a felszentelt pap vagy diakónus... Az új Egyházi Törvénykönyv és a hatályos liturgikus könyvek mind a pap, mind a diakónus számára engedélyezik a szentségi áldás kiszolgáltatását."
Az új Rituale kiemelkedően fontosnak tartja az Oltáriszentség iránti – magán és közösségi szentmisén kívüli – áhítatgyakorlatot, amelyet a szentségimádási alkalmak szélesebb körben történő lehetővé tételével igyekszik előmozdítani. A kihelyezett Oltáriszentséget még a legrövidebb időre sem szabad őrizetlenül hagyni. „Éppen ezért, a különböző hosszúságú szentségimádási alkalmak megszervezése és a hívők jelenlétének a biztosítása komoly lelkipásztori feladat."
Részletes előírások rendezik az Eucharisztia nyilvános tisztelete sajátos formájának, a szentségi körmeneteknek a megtartását.
„»Az a templom, amelyben az örökmécses a tabernákulum előtt világít, mindig élő, mindig több mint egy kövekből emelt épület.« Joseph Ratzingernek ez a tömör megállapítása ráirányítja a figyelmet az Oltáriszentség őrzésének és szentmisén kívüli tiszteletének a fontosságára, amely Krisztus valóságos jelenlétéből fakad."

Események

05.
2025. jún.
ITK
Szülői Fórum és Nyílt nap 2025
Pázmány ITK
11.
2025. jún.
HTK
„Igazságos háború és igazságos béke – Vallási alapú fegyveres konfliktusok a természeti erőforrásokért”
11.
2025. jún.
JAK
Doktori Iskola Nyílt Nap
Dékáni Tanácsterem
13.
2025. jún.
JAK
Államfői kerekasztal 2025
GY 207
20.
2025. jún.
ITK
Kari TDK konferencia 2025 tavasz
Pázmány ITK
22.
2025. jún.
PPKE
Te Deum - tanévzáró szentmise
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe