Bionika – a jövő kutatási iránya, már a jelenben

2016.11.30.
Beszélgetés Iván Kristóffal, a PPKE Információs Technológiai és Bionikai Karának dékánjával

Bionika – a jövő kutatási iránya, már a jelenben
Beszélgetés Iván Kristóffal, a PPKE Információs Technológiai és Bionikai Karának dékánjával

Az információs technológia korában élünk, szokták mondani, s ezt a fajta új tudást elsősorban a fiatal nemzedékekhez kötik. Ez természetesnek tekinthető, s ezek után nem csodálkozhatunk azon, ha a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) Információs Technológiai és Bionikai Karának dékánja, Iván Kristóf fiatalember (37). Vele beszélgettünk tudományos pályafutásáról és arról, mit jelent a kar elnevezésében a „bionika" kifejezés.

Ifjú kora ellenére már jelentős szakmai múltra tekinthet vissza. Érdeklődése mikor fordult a természettudományok felé?

Gyermekkoromban a matematika, a fizika és a kémia, kevésbé a humán tudományok iránt érdeklődtem. Budán jártam általános iskolába, majd több gimnáziumba adtam be jelentkezésemet: a kecskeméti piaristákhoz, a szentendrei ferencesekhez, az Apáczai Csere János gyakorló gimnáziumba és a bencések győri iskolájába. Az ott tapasztalt légkör azonnal megragadott, s a bencések tették közzé leghamarabb, kiket vettek fel. Így kerültem a Czuczor Gergely Bencés Gimnáziumba és Kollégiumba.
Az is segített a döntésben, hogy ki akartam próbálni a kollégiumi életet. Az otthon mellett megismerni egy másik közösséget. Már ekkor úgy gondolkodtam, a majdani egyetemi kollégium – természeténél fogva – nem nyújthatja azt a szellemiséget, mint a középiskolai.

Tizennégy-tizennyolc éves korában igen fogékony az ember a külső hatásokra, személyisége ekkor jelentős mértékben formálódik.

A győri bencés gimnázium ebben az időben még fiúiskolaként működött. Szombaton is volt tanítás. Az első időszak jelentette a „mélyvizet", amikor közel két hónap elteltével utazhattunk haza első alkalommal. Ez jelentette az elszakadást korábbi életformámtól, amely – nem tagadom – bizonyos kulturális sokkal járt, ugyanakkor lépést jelentett az önállósodás felé.

A gimnáziumi évek alatt megmaradt érdeklődése a természettudományok iránt?

Akkoriban – örömmel mondom – a legtöbb tanár még szerzetes volt. Külsős tanárok tanították a matematikát és később a latint. Az atyák időről időre jelentős előadókat hívtak meg hozzánk.
Kémia, illetve matematika fakultációt végeztem, s ekkor már biztos volt, hogy a műszaki egyetemre jelentkezem. Közben nyelvvizsgát szereztem angolból és latinból. A gimnázium szellemisége jó hatással volt rám. Előszeretettel olvastam az ajánlott értékes könyveket. Nem számítottam éltanulónak, de jó tanuló voltam.

Milyen szakra jelentkezett az egyetemen?

A BME vegyészmérnöki karának biomérnök szakára. Édesanyám javasolta ezt. A kémia és a matematika mellett a biológiai ismeretek is vonzottak, osztályfőnökünk a biológia-földrajz szakos Máthé Romuáld atya volt, aki „belénk verte" az anyagot. Később – házasságkötésemkor – őt kértem fel eskető papunknak.

Pályaválasztásában szerepet játszott a szülői motiváció?

Annyiban mindenképpen, hogy szüleim műszaki végzettségűek, édesanyám gépészmérnök, édesapám közlekedési mérnök.

Mit fed a biomérnök elnevezés?

A műegyetem éveként állásbörzét hirdet. Társaimmal elmentünk egy-két ilyen börzére. Közöltük, biomérnöknek készülünk, milyen elhelyezkedési lehetőségek nyílnak ezzel a végzettséggel? Mi az a biomérnök? – kérdeztek vissza. Ugyanaz történt velünk, mint ami olykor mai hallgatóinkkal, amikor közlik, hogy bionikával foglalkoznak: – Mi az a bionika? Ismerem ezt az érzést.
A biomérnök egyrészt az élelmiszer-ipari cégek berendezéseihez ért. Megtervezi, beállítja és ellenőrzi a gyártási folyamatot. Másrészt ért az ipari biotechnológiai folyamatokhoz, azok megtervezéséhez és felügyeletéhez. Ilyen például az élesztőgyártás vagy bioetanol-gyártás; mindazon tevékenység, amely mikroorganizmusok segítségével állít elő valamilyen terméket. A harmadik irány a környezetmérnöki, ez ma már külön szakként működik. A biomérnöknek ezen kívül egészségvédő szakiránya is volt. Én ezt végeztem el.
Több okból érdekfeszítő területnek tartottam. A képzés egyetemközi keretben folyt, közösen a Semmelweis Egyetemmel és az ELTE Természettudományi Karával. Humánbiológiával is foglalkoztunk, tanultunk anatómiát, élettant, kórélettant, illetve klinikai kémiát is áttekintő szinten. Ez alapvetően a vér- és vizeletvizsgálatnak a kémiai és vizsgálati eszközpark oldalát mutatja be. Azért említem ezt, mert a bionikában is az egyik irányt jelenti: amikor egy laboratóriumi meghatározási módszert miniatürizálunk. Hogyan lehet ennek segítségével még pontosabb diagnózist felállítani?

A diploma megszerzése után merre orientálódott?

Az egyetem elvégzését követően tájékozódtam, melyik doktori iskolában folytassam tanulmányaimat. Témavezetőm Noszticzius Zoltán és Farkas Henrik professzor volt, s Farkas Henrik alapító tagja volt az informatikai kar doktori iskolájának. Ő ajánlotta a PPKE-t. A PhD-fokozatot infobionikából szereztem.
A katolikus egyetemen 2001-ben indult az Információs Technológiai Kar. 2005-ben készült el a Práter utcai korszerű épület, amelyben most is beszélgetünk. Doktoranduszi éveim kezdetén még a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete (SZTAKI) egyik alagsori helyiségében készültünk a tudományos pályára. Ennek oka az volt, hogy Roska Tamás, karunk egyik alapítója volt az akadémiai intézet egyik vezetője.
A kezdetektől bekapcsolódtam a kar munkájába, részt vettem az oktatásban, főként analízis gyakorlatokat vezettem. Fontos lépést jelentett ez a tudományos önállósodás felé. Közben – 2004-ben – mérnöktanári diplomát szereztem kémiából.

A kutatómunkában a kezdetektől részt vett?

Amíg nem volt önálló épülete a karnak, az oktatásra helyezték a fő hangsúlyt. A SZTAKI-ban nem álltak rendelkezésre a mi kutatási területünknek megfelelő laboratóriumok, ezért a kutatómunkát a műegyetemen végeztem, Noszticzius Zoltánnál. Oldat formában hoztuk létre a dióda jelenséget. Ez egyébként Roska Tamás számára is izgalmas kutatási témát jelentett.

Mi lett szűkebb kutatási területe?

Kutatásaim során megismerkedtem Ronald A. Siegellel, a minnesotai egyetem egyik professzorával. A farmakológiai kutatás mellett a professzor azzal is foglalkozik, hogyan lehet kisméretű eszközökben kialakítani folyadékáramlást, vagy megakadályozni azt valamilyen egyszerű kémiai jellel, például úgy, hogy megváltoztatjuk az oldat pH-értékét. Egytized milliméter nagyságú eszközöket kell elgondolnunk. Ez a kutatás nagyban hasonlított ahhoz, amivel mi idehaza foglalkoztunk.
Megtetszett nekem a mikrotechnológia, a mikrofluidikai rendszerek világa. Az amerikai egyetem ezeket az eszközöket a gyógyszerek szervezetbe való bejuttatására, illetve adagolására fejlesztette ki. 2006-ban meghívást kaptam Ronald A. Siegeltől, két hónapot töltöttem Minneapolisban. Akkor ismerkedtem meg közelebbről a mikrotechnológiával.
Ilyen jellegű kutatás ma is csak egy-két helyen folyik Magyarországon. Ha egy laboratóriumi folyamatot miniatürizálni akarunk valamilyen gyakorlati célból – akár hogy hordozható legyen az eszköz, stb. –, a hétköznapi életben szokatlan, érdekes fizikai jelenségek mutatkoznak a mikrokörnyezetben.
Mostanra alakult ki karunkon a biomikrofluidikai laboratórium. Magát a bionikát 2006-ban akkreditáltuk, és 2008-ban indítottuk el a szakot. Több olyan laboratóriumunk is kialakult, amelyek a bionika irányába mutatnak.

Mit jelent a bionika a kar nevében, hogyan lehet ezt a fogalmat általánosan megérthetővé tenni?

Az informatikának és a biológiának, a biotechnológiának a határterülete izgalmas tudományos és gyakorlati kérdéseket vet föl. A bionika kifejezés elsősorban a bionikus protéziseket jelenti az angolszász országokban: a kéz- és lábprotéziseket.

Miben mások ezek a hagyományos protézisekhez képest?

Ifjúkori olvasmányélményt említve: a kalózkapitány lába fából volt faragva, s arra szolgált, hogy rátámaszkodjon – ezt jelenti a művégtag. Manapság a bionikus protézisek ennél sokkal többet tudnak. Egyre inkább illeszkednek az emberi mozgáshoz, mozgáskoordinációhoz. Segítik az eredeti működés és funkciók helyreállítását. A csonkolt végtagok idegpályáinak segítségével valamennyit vissza tudnak állítani az eredeti mozgató funkcióból. Ennek egyszerűbb formája, amikor az izmokhoz kapcsolnak bizonyos mozgatási funkciókat.
A protézisipar egyre inkább abba az irányba halad, hogy helyreállítsák az eredeti mozgásfunkciókat. Ma már olyan bionikus eszközök fejlesztése folyik a világban, amelyek nemcsak a mozgatást, hanem az érzékelést tekintve is információkat szolgáltatnak.
Ezek persze még igen drága berendezések, s kísérleti stádiumban vannak. A fejlődés azonban látványos. Az autóiparból véve a példát: 2004-ben kiírtak egy pályázatot az autonóm – önvezető – autó megkonstruálására. Egymillió dollár járt annak, aki olyan eszközt állít elő, amely a Mojave-sivatagban 240 kilométert tesz meg vezető nélkül a célpontig. Erre akkor még egyetlen autó sem volt képes, egy évvel később azonban már többen négy óra alatt teljesítették a távot. S ma, tizenegy évvel később lassan Magyarország útjain is megjelennek az autonóm kocsik.
A protézisiparban ehhez hasonló, rohamosan fejlődő folyamatokat látunk. Nemsokára megjelennek olyan termékek – protézisek –, amelyek jelentős mértékben helyreállíthatják az eredeti mozgási, látási és hallási, érzékelési funkciókat.

Az egyetem a bionika területén belül mire fordít különös figyelmet?

Négy pillérről, négy alaptémáról szoktunk beszélni, amelyek kombinációjaként, határterületként lehet a bionikát meghatározni. A matematikai és a modern fizikai – kvantumelektrodinamikai – alapozás az első, amikor például az atom és a foton közötti kölcsönhatást kell megérteni, s erre a tudásra alapozva eszközöket építeni. Azért is fontos ez, mert az optikában az ilyen kutatásokkal lehet új tudományos eredményeket elérni. Hogyan tudjuk például leképezni egy idegsejt esetében az ingerület lefutását.
A második oszlopot a modern számítástechnika, a programozás és a párhuzamos architektúrák ismerete jelenti. Egyre több olyan eszköz van, amely nem egy-két processzort, hanem több ezer, sőt több tízezer processzort tartalmaz. Ez új megközelítést igényel az eddigi számítástechnikai eljárásokkal szemben, ahol egy szálon futottak az események, s ahhoz kellett hozzárendelni – jól időzítve – a programot. Most, hogy már számos párhuzamos szálon tudunk dolgozni, az architektúrától, a hardvertől függ, hogy milyen programot, milyen szoftvert kell használnunk. A sok adat másféle architektúrát kíván.
Nézzük egy idegsejt elvezetését. Manapság már nem egyetlen elektródot használnak ehhez, hanem hatvannégyet, s ezek adatait processzor-architektúrával dolgozzák fel. Később ezt egy olyan chip fogja elvégezni, amelyet az elektród végére ültetünk. Hatvannégy csatornán másodpercenkét mintegy kétszáz adatot kapunk, ez igen nagy mennyiség, s kérdés, milyen algoritmust vagy architektúrát használjunk a feldolgozásukhoz.
A modern molekuláris biológia – a harmadik oszlop – a sejt működését kutatja. Megpróbálunk egy sejtet a maga egész valóságában modellezni – ez még nem működik, mert nincs akkora számítási kapacitásunk, hogy ezt molekuláris szinten meg tudjuk oldani. A sejtben több tízezer különböző molekula található, ezek koncentrációja, egymásra hatása komplex reakciókinetikai hálózatot ír le. Reményeink szerint ezen az úton egyes genetikai vagy civilizációs betegségeknek el tudunk jutni a forrásához, és meg tudjuk akadályozni a kialakulásukat, s képesek vagyunk gyógyszercélpontokat azonosítani.
A negyedik oszlop a kvantitatív idegtudomány. Régóta kíváncsi az ember, hogyan működik az agy. Az agy meg akarja ismerni önmagát. De vajon meg tudjuk-e ismerni saját agyunk működését, miközben nincs két egyformán működő emberi agy?
Ennek a négy oszlopnak az együttes szemléletét nevezzük bionikának.

Nyilván együtt kell működniük a Semmelweis Egyetemmel.

A Kísérleti Orvostudományi Kutató Intézettel (KOKI), illetve a Semmelweis Egyetem megfelelő klinikáival együtt végezzük ezeket a kutatásokat. Számos diszciplína kombinációjáról van tehát szó. Az informatika, a fizika, az elektronika, a molekuláris biológia és az idegtudomány együttes tudásáról. Erre készítjük fel a hallgatókat, s hiszünk abban, hogy a későbbiekben ezeknek a kombinációknak és érdekes kérdésfeltevéseknek a mentén kutatással, illetve fejlesztéssel foglalkoznak majd. Egy modern idegtudományi kutatóeszköz fejlesztése például rendkívül izgalmas kihívás.

És ez jelenti a jövő technológiai irányát...

Hiszek abban, hogy ez a jövő útja. S a hallgatók motivációját is fönn lehet tartani ezzel.

Milyen elhelyezkedési lehetőségek nyílnak számukra?

Magyarországon igen nagy a műszaki képzettség iránti igény. Mi magasan kvalifikált diákokat bocsájtunk ki, akik reményeink szerint az egyetem által művelt kutatási területeket munkahelyükön is intenzíven művelhetik majd. Mind a mérnök-informatikus szakon, mind a bionikán végzettek nagyon jól el tudnak helyezkedni, akár multinacionális vagy kisebb cégeknél.

 

Események

16.
2025. jan.
JAK
Nyílt nap
E1 előadó
24.
2025. jan.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. január
07.
2025. febr.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. február
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe