Nem lehetünk közömbösek velük szemben

2018.11.30.
Az idei tanév kezdete óta Alessandro Caprioli atya a PPKE egyetemi lelkésze. Korábban a JÁK-on látott el hasonló feladatot. A lelkipásztorral arról beszélgettünk, hogyan került Magyarországra, és egyetemi lelkészként mit tekint feladatának.

Ön jól beszél magyarul, de neve jelzi olasz származását.

Milánóban születtem, az észak-olasz nagyvárosban nőttem fel. Az ottani katolikus egyetemen közgazdász diplomát szereztem, majd azt követően beléptem a Borromeo Szent Károly Papi Testvériség közösségbe, amely missziós feladatokat lát el minden földrészen. Rómában, a közösség szemináriumában végeztem filozófiai és teológiai tanulmányaimat.

Mióta él Magyarországon, hogyan került ide?

Diakónussá szentelésemet követően, 2005 eleje óta lakom Budapesten. Erdő Péter bíboros Rómában találkozott közösségünk elöljárójával, s kérte őt, küldjön misszionáriusokat Magyarországra. Másfél évvel később Budapesten, a Mikszáth Kálmán téren található Krisztus Király Plébánián megalakult közösségünk missziója.
Kezdetben a Szentkirályi utcában laktam, a magyar nyelv elsajátítása volt a feladatom. Mindeközben diakónusként szolgáltam az albertfalvai Szent Mihály plébánián. 2005 nyarán szenteltek pappá Rómában. Ezt követően szolgáltam a Szerviták terén lévő Szent Anna-plébániatemplomban, illetve a Váci utcai Szent Mihály-templomban. Nem sokkal később a PPKE Jog- és Államtudományi Karára kerültem.

Elöljárója miért helyezte az egyetemre?

Közösségünk fontosnak tartja a fiatalokkal való foglalkozást. Ezért magam is kerestem a lehetőségeket a katolikus egyetemen. Lakásom előtt naponta láttam elvonulni a diákokat...
2009-ben kezdtem el lelkészként dolgozni a jogi karon. Kezdetben ismerkedtem a magyar egyetemi élettel, egyetemi ifjúsággal.
Közben több olasz pap érkezett segíteni, most hárman vagyunk a Mikszáth Kálmán téri plébánián. 2018 szeptemberétől a teljes egyetem lelkésze lettem. Ez új kihívás. Igyekszem felfedezni az életet az Információs Karon és a BTK-n is.
Az első félévben a célom megismerni minél többeket, és kialakítani egy kis csoportot, a Bibliából ismert mustármagot, amely körül aztán alakul egy mind nagyobb létszámú egyetemi közösség.

Hogyan látott neki a munkának?

A jogi kar kápolnájában és az ITK-n rendszeresen misézem, közösségi és karitatív programokat ajánlok. Minden hétfőn hittancsoportnak tartok beszélgetést a Krisztus Király-kápolnában, a BTK mellett, a Mikszáth téren.
Nemrégiben indult el ez a kiscsoport az egyetemisták részvételével. Örömmel látom, hogy öt-hat ember rendszeresen jön, ez az a kis mag, amelyről beszéltem. Remélem, egyre többen jönnek. Emellett felkészítek keresztelésre, bérmálásra, a szentségek kiszolgáltatására. Minden évben tartok felkészítő csoportot.
Karitatív feladatokat is ajánlok. Minden szombat délután megyünk a hajléktalanok kórházába meglátogatni a betegeket. Ott misézem is. Az adventi időben részt veszünk az Adni Öröm adománygyűjtésben. Adventban lelki napot, nagyböjtben lelki hétvégét tartok.
Ezen kívül más közösségi alkalmak: kirándulás, közös filmnézés, közös vacsorázás, pizzázás.

Most, kezdetben azt tartom a legfontosabbnak, hogy minél többen lássanak engem, tudják, hogy az egyetemen lelkészként működöm, tehát a jelenlét – ami a katolikus egyetemen sem magától értetődő dolog.
Tudom, hogy ez nagy kihívás, hiszen mostanában nagyon érezni lehet a vallási közömbösséget. De csodának tartom, hogy ennek ellenére vannak olyan hallgatók, akik érdeklődnek, s inkább ezt hangsúlyoznám, mintsem a negatív jelenségeket. Mint említettem, ma még kevesen vagyunk, de bízom benne, hogy egyre többen leszünk. Találkoztam néhány értékes, lelkes emberrel.

Összehasonlítva az egyetemista korú fiatalságot Magyarországon és Olaszországban a valláshoz való viszonyában...

Nem könnyű válaszolnom erre, hiszen tizenhárom éve Magyarországon élek. Papként soha nem szolgáltam Olaszországban. 1998-ban kerültem szemináriumba, tehát olasz egyetemista korú fiatalok között régóta nem mozgok.
Az 1990-es években, egyetemista koromban óriási katolikus közösség működött az egyetemen. Nagyon aktívan működött. Emlékeimre támaszkodva úgy vélem, Olaszországban sokkal többen részt vesznek vallásos, keresztény programokban, mint Magyarországon, bár a szekularizáció nálunk is nagyon erős. Évről évre – olvasom és hallom – mind nagyobb teret hódít ott is a vallási közömbösség.
Magyarországon a diktatúra, a kommunizmus miatt jobban fejlődött ez a közömbösség, de azt látom, számos kis közösség nagyon fontosnak tartja keresztény identitását. Ez igen értékes.
Tudom, a Műegyetemen jelentős és eleven katolikus közösség működik. Remélem, sikerül majd együttműködni velük.
A kisközösségi élet értékes, pozitív oldala, hogy megerősödik körükben a keresztény identitás. Nyitott közösség legyenek, mert néhányszor azt látom, a közösségekből hiányzik az evangelizációs nyitottság. Ebben mi, külföldiek segíthetünk, hogy az összetartó közösségek nyitottak legyenek.

A katolikus egyetemen óriási missziós lehetőség nyílik. Több ezer fiatal tanul itt, de ki kínál bátran nekik valamit? Tudom, hogy az egyetemen működik egy ökumenikus csoport, többségében reformátusok. Jó lenne, ha a katolikus egyetemen lennének olyan katolikus fiatalok, akik nemcsak az egyetemi életen kívül tartoznának valamilyen közösséghez, hanem az egyetemi élet keretében is tanúságot tennének a hitükről, és tevékenyen részt vennének a keresztény közösségi életben.
A keresztény ember nem olyan, aki élete mellett – mintegy mellékesen – éli meg keresztény voltát, hanem ott, ahol ideje legnagyobb részét tölti, ahol tanul, ahol a barátai vannak, ahol dolgozik, ott éli meg.

A Mikszáth Kálmán téri csoportos összejövetelek nyitottak?

Igen, régebben előfordult, hogy több nem pázmányos fiatal járt. Most is jelentkezett egy baptista fiú. Most egy általános „utat" ajánlottam: beszélgessünk arról, miért érdemes vallásosnak lenni, mit jelent a vallásosság, mi az a keresés, amely minden ember szívében van... Aztán elérkezik a pillanat, amikor majd hangsúlyozni fogom a katolikus egyház tanítását, dogmáit, erkölcsi tanítását. De a kezdetben mindenkihez szeretnék szólni. De ez nem jelent valamiféle semlegességet. Hozzáállásunk olyan legyen, amely mindenkinek szól.

Ez benne foglaltaik a missziós parancsban... A közömbösségről esett szó. Sokan azt mondják, a közömbösség rosszabb a vallásellenességnél is. Nálunk a diktatúra idején vallás- és egyházellenesség. Ebben a világban a hívő ember pontosan meg tudta határozni a maga helyét. De a közömbös világ mintha ennél is rosszabb lenne: parttalanná, megragadhatatlanná teszi, ami a liberalizmus megnyilvánulása.

Én nem tudom összehasonlítani a két világot, mert egy szabad, demokratikus országban születtem és nőttem fel. De mesélek valamit. Múlt pénteken közös imadélután volt azokért, akiket üldöznek a hitükért. Nagyon megérintett öt fiatal hallgató tanúságtétele, akik a Közel-Keletről érkeztek. Rettenetes, ijesztő dolgokat mondtak. Az ISIS, a fundamentalizmus. Mindennapi tapasztalatuk: lehet, hogy megölik őket. Vagy tagadják Krisztust, muszlimmá válnak, vagy vértanúságot szenvednek.

Most van évfordulója a líbiai tengerparton lefejezett 21 kopt vértanúnak...

Igen, és az itteni fiatalok is mennyire bátran, büszkén, örömmel beszéltek a hitükről. Kiállni Krisztus mellett élet és halál döntése. Mégis derűsek. Szeretik Jézust, a hitüket nem szégyellik.
Európában nincs üldöztetés, szabadon gyakorolhatja mindenki a vallását, az emberek mégis mintha szégyellnék a hitüket.

Az európai közömbösség... Európa válságának mélyén ezt a közömbösséget találjuk, hiszen minden civilizációt a vallás, a hit határoz meg alapvetően.

Nyugat-Európában ma még erősebb a közömbösség, mint itt.

Egymás után zárják be a templomokat, Franciaországban el kell távolítani a szobrot a kereszt miatt...

Elveszítette-e keresztény identitását Európa? A kereszténységre már sokszor csak hivatkoznak.

Nyilvánvaló egy kívülről indított nagy támadás a kereszténység ellen. Ez a fogyasztói, hedonista mentalitás. Ez annyira erős, hogy a fiatalok nagyon könnyen követik ezt a divatot, a fogyasztói magatartást...

Ami a materializmus megnyilvánulása...

És amely nem teszi boldoggá az embert. De sokkal könnyebb, kényelmesebb így élni, mint komolyan venni a keresztény életet. Amely azt kéri tőlünk, határozottan álljuk ki az igazság mellett. Komoly, igazságkereső emberek legyünk, gyakoroljuk a szeretet cselekedeteit. Tudjunk ellenállni az uralkodó mentalitásnak.
A keresztény élet nem kényelmes, de boldoggá teszi az embert. A közömbösség együtt jár lelki depresszióval, lustasággal. A fiatalok sokszor olyanok lelkileg, mint az idősek. Pici dolgokat keresnek, pici boldogságokat keresnek. Szkeptikusak: nem éri meg keresni a nagy, végtelen boldogságot.
Biztosan van támadás kívülről és ez nagyon erős a médiában, a közösségi médiában. Nyílt kereszténység elleni kultúra van benne. Nem „divatos" kereszténynek lenni. Inkább fontosabb követni a divathullámokat.
Van egy másik probléma is, amely belülről származik. Sokszor a keresztény élet nem vonzó, leszűkítjük formális szertartásokra, szabályokra, értékekre, hagyományokra. Lehet, hogy mi keresztények így mutatjuk meg a hitünket. De van felelősségünk, hogy arról tegyünk tanúságot, hogy a hit egészen mély tapasztalat. Nem azért hiszek, mert sokan azt mondják, csak; mert bele születtem, és így a nagymamám boldog lesz. Ezzel szemben tudom, hogy miért! A keresztényi javaslat radikális kell, hogy legyen. Ez azt jelenti, kezdetben kevesen csatlakoznak, jobban szeretik a kényelmes életet. A mindennapi szürke középszerűséget. De idővel, ha a keresztények vállalják az evangélium igazi igényeit, buzdítását, akkor egy újfajta életet mutatnak másoknak, amely vonzó. Ha csak kispolgári, hagyományos, formális kereszténységet mutatunk, ez soha nem fog vonzani. Nemcsak a kívülálló, nemhívő embereket, hanem magunkat, megkeresztelteket sem mozgósít.
Ennek szellemében próbálom a só vagy a kovász szerepét betölteni az egyetemen. Nem könnyű. A többség nem érdeklődik a vallás iránt, közömbös. Ha valamiben szerepel a Jézus, a vallás, a kereszténység, a pap szó, akkor nem. Ez a többség. De van egy kisebbség, s ebben megmutatkozik, hogy a Szentlélek még mindig cselekszik. Legyen egy kis csoport, amely vállalja azt a felelősséget, hogy itt, az egyetemen belül legyenek Krisztus tanúi, a mindennapi életünkben.

Az egyetemi lelkész küldetés az oktatókhoz is szól?

Mindenkihez. Minden szerda reggel imádkozunk a kápolnában, a napközi imaórát. Erre az alkalomra tanárok, titkárnők, más dolgozók jönnek, amikor az ITK-n misézem, lehet, hogy van három-négy hallgató, de a többség dolgozó.
Azt tervezem, januárban körbejárom az irodákat, előadókat, helyiségszentelést tartok, ezzel is jelezve, küldetésem mindenkinek szól. Mintegy 7 ezer fiatal tanul az egyetemen, nem lehetünk közömbösek velük szemben. Óriási missziós lehetőség ez.

 

 

Események

16.
2025. jan.
JAK
Nyílt nap
E1 előadó
21.
2025. jan.
PPKE
Pázmány Alumni Pódium
24.
2025. jan.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. január
07.
2025. febr.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. február
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe