Pázmányos leszel?

2017.01.30.
Pillanatképek az Educatión

Pázmányos leszel?
Pillanatképek az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításról

Igazi fiatalos hangulat a Hungexpo kiállítási területen. Olykor a kiállító csarnok előtt folyamatosan ömlő korzene talán még az ifjúságnak is kissé hangos. De odabent a kiállítóhelyek között áramló diákok kellemes, élettel teli nyüzsgése. Érkeznek egyénileg vagy csoportosan, osztálylétszámmal az érettségire készülők. A hazai és jó néhány külföldi felsőoktatási intézmény pedig várja az érdeklődőket a standoknál (január 19-21.) Akik most – az érettségire készülve – még csak tájékozódnak a továbbtanulási lehetőségekről, szeptembertől talán már egyetemi polgárnak mondhatják magukat. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) kiállítóhelye azonnal feltűnik, közel a bejárathoz. A kari tanács által kijelölt hallgatók várják az érdeklődőket, mosolyogva, diákos aktivitással és figyelemmel.

Pados Szabolcs a komáromi Jókai Mór Gimnáziumból érkezett. A Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karnál érdeklődik.
Hová készülsz érettségi után?
--- Már kiskoromban megismerkedtem az angol nyelvvel. Ebben közrejátszott, hogy gyakran jártam külföldre a családommal. Megtetszett az angol, ez ösztönzött, hogy később az iskolában is ezt a nyelvet válasszam. Majd más nyelvek után is „kutakodtam", így például érdekel a skandinavisztika, elsősorban a norvég, amit most magánszorgalomból tanulok. A gimnáziumban közben felvettem a franciát. Könyvek fordításával szeretnék majd foglalkozni, de gondolkodom a tolmácsoláson is.
A beszélgetésben Szabolcs másféle meggondolást is említ.
--- Nem igazán ismerem a piacot, nem tudom, mire vevő ma a világ, milyen végzettséggel lehet leginkább elhelyezkedni.
Mire vevő ma a világ... – mondja higgadt megfontoltsággal, tárgyilagosan, s a valóban mérlegelendő szempont mellett átüt a hasznossági szempontokat olykor túlzottan előtérbe állító korszellem hatása. A Pázmány egyetem standjánál, az általa elmondottak alapján az persze nem meglepő, hogy a nyelvi oktatás iránt érdeklődik.

--- Igen megkedveltem a spanyol nyelvet is. Most úgy néz ki, ez marad meg első számú „jelöltként". Szeretem hallgatni ezt a dallamos, szép nyelvet, s ez motivál, hogy tanulmányaimat ilyen irányban folytassam. A Pázmánynál is a spanyol nyelvi képzésről érdeklődtem, s arról, ha elvégzem ezt a szakot, milyen eséllyel tudok majd elhelyezkedni. Nagyon pozitív visszajelzéseket kaptam, a tolmácsok elég jól keresnek Spanyolországban, s ehhez nem szükséges feltétlenül a spanyol állampolgárság.
Szabolcsnak talán még újdonságként hangzik, hogy az Európai Unióban szabadon vállalhat bárki munkát a közösséghez tartozó országokban. Közben arra gondolok – minden szűkkeblű elfogultság nélkül –, mennyivel jobb lenne, ha itthon kamatoztatná majdani tudását...
Az egyetem nevében ott szerepel a katolikus kifejezés.
--- Beszélgettem erről egyik barátommal, aki a Pázmányra jár. Azt mondta, a felvételinél, majd a tanulmányok során nem befolyásol semmit, hogy valaki katolikus-e vagy nem. Tájékozódtam egy másik egyetemnél is, de az ott folyó oktatásról nem éppen pozitív visszajelzéseket kaptam a diákoktól. Ez elbizonytalanított.
Ez azt jelenti, eldöntötted már, hová jelentkezel?
--- Első helyen a Pázmányt szeretném megjelölni. Utána valószínűleg a szegedi és a debreceni egyetemet is. A spanyol mellé második nyelvként szeretném felvenni a franciát. Jelenleg franciát tanulok a gimnáziumban, szeretnék belőle nyelvvizsgát szerezni, de pillanatnyilag még nem állok azon a szinten.

Selyem Tímea az újpesti Babits Mihály Gimnázium végzős tanulója. Ő az egyetem Jog- és Államtudományi Karánál hosszasan érdeklődik.
Gondolom, jogász szeretnél lenni.
--- Igen – mosolyog diákos jókedvvel. – Nagyon tetszik a Pázmány. Részt vettem a kar nyílt napján is. Gondoltam, most megkérdezem az odajáró hallgatóktól, milyen is ott az élet, mennyire tetszik nekik az egyetem.
Milyen benyomásokat szereztél?
--- Még inkább meggyőző számomra, hogy szívesen járnék oda. Fontosnak tartom a közösséget, s mindenki azt mondta, jó a közösségi élet, az oktatók is kedvesek, nem buktatnak meg valakit csak azért, mert nem tetszik a kinézete... Néhány ismerősöm ott végzett. A mostani tájékozódó beszélgetés is megerősített abban, hogy a Pázmányra jelentkezzem.
A felvételi eredménytől függően – nyilván tudod – államilag finanszírozott vagy önköltséges helyre lehet bekerülni megfelelő pontszám esetén.
Válaszából kitetszik, ezt is végiggondolta már.
--- A finanszírozottra szeretnék bekerülni. Mennyi pontom jöhet össze? Attól függ, a hátralévő időben mennyit adok bele a tanulásba. Ha nagyon rákészülök, nem teljesíthetetlen az előző évi 460 pont. Jelenlegi tudásommal ugyan nem biztos, hogy elérném, de érettségiig szerintem sikerülhet... 440-450 pont biztosan összejöhet.
Plusz pontok? Nyelvvizsga?
--- Jelenleg még nincs, de emelt szinten érettségizem angolból és japánból, s ezzel megszerzem a nyelvvizsgával járó pontokat.
A Pázmány katolikus egyetem. Számodra mit jelent ez?
--- Nem sokat. Nem vagyok vallásos, semmi közöm a valláshoz. Meg vagyok ugyan keresztelve...
Katolikusnak?
--- Őszintén szólva ezt nem tudom. A vallásos emberekkel nincs bajom, de nem szeretném, ha engem győzködnének, hogy vallásos legyek.
Az egyetemen – ha bekerülsz – fogsz találkozni olyan tantárgyakkal, amelyek a katolikus egyház tanításához kapcsolódnak; s a kereszténységgel összefüggő kultúrismereteket is hallasz majd.
--- Ezek az ismeretek semlegesek számomra. Megtanulom őket, ha szükségesek a tanulmányokhoz, de sem pozitív, sem negatív értelemben nem érdekelnek, s mellékesnek tartom (így fogalmaz), hogy az egyetemen van-e hit.
Tiszta, őszinte tekintet. Azt érzem, az imént mondottak valahonnan felvett üres panelok, amelyek akár egy rövid beszélgetés során is könnyen lehullhatnak. Nem szeretném semmiről meggyőzni, később Tímea fordítja a szót a következőre, s érzem, nem valamiféle „megfelelés" mondatja vele:
--- Jobban tetszik ez az egyetem, mint az, ahol nincs hit. Tájékozódtam más jogi karoknál is... Akikkel beszélgettem a standnál, lehet, hogy a vallásosság miatt, de sokkal emberszeretőbbnek mutatkoztak. Ilyen szempontból lehet, hogy a vallás pozitívumnak tekinthető, de ismétlem, számomra mellékes, hogy katolikus-e vagy nem az egyetem.
Miközben Tímea elsodródik a tömegben, arra gondolok, bizony igaz a megállapítás: posztateista korban élünk, amelynek jellemzője a vallási közömbösség. Mintha életük alapvető kérdéseihez sokaknak nem lenne közük. Az is igaz, később, huszonöt-harminc éves kor tájára alakul ki általában a határozott világnézeti meggyőződés. S nemcsak az említett lány, hanem mások is közömbösnek mutatkoznak. Persze ne feledjük, ha valamivel kapcsolatban semmiféle hatás, semmiféle ismeret nem ér el valakit, nyilván közömbösnek mutatkozik. A katolikus egyetem küldetése ezért szól a misszióra is. Anélkül, hogy valakit is „győzködnének, hogy vallásos legyen".
Matematika – fizika fakultációra jár Barna Bettina a győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumban. Az Információs Technológiai és Bionikai Kar tájékoztató pultjánál találkozunk.
--- Emellett a biológia és a kémia is érdekel – mondja lelkesen. Már korábban utánanézett, mit is fed a bionika kifejezés.
--- Tetszik ez a szak, csak olyan aggályaim voltak, hogy Magyarországon vajon mennyire piacképes ez a tudományterület. De most nagyon jókat hallottam ezzel kapcsolatban. Mindenképpen elmegyek a kar nyílt napjára, közelebbről is megnézem az egyetemet.
Ezek szerint a bionika érdekel leginkább a kar kínálatából?
--- Igen, főleg a géntechnológia. Erről sokat olvastam már. A bionikában több szakterület találkozik, alapja az informatika és a programozás. Olyan orvostechnikai eszközökkel lehet foglalkozni, amelyeknek intelligens hátterük van. A molekulaméretű gépekre vagy a protézisekre gondolok...
Másutt is folyik ilyen képzés idehaza?
--- Szegeden tudok hasonlóról. Az Interneten a Pázmányt részesítették előnyben ezen a téren. Itt a standon is pozitív dolgokat hallottam, igaz, a szegedi egyetemnél még nem jártam.
Melyek ezek a pozitív dolgok?
--- Hogy jók az elhelyezkedési lehetőségek idehaza is. Aztán a kollégium felől érdeklődtem, s hogy milyen tudással kell(ene) érkezni a középiskolából. A matek-fizika nekem fekszik, a kémiai és biológiai tudásomat kell kissé fejlesztenem. Kémiát három évvel ezelőtt tanultam.
Bettina elhatározta, mindenképpen megjelöli a felvételi jelentkezésnél ezt a kart.
--- A sorrendet még nem döntöttem el, egyelőre azokat a szakokat igyekszem összeszedni, amelyek szóba jöhetnek. Korábban úgy gondoltam, a műegyetemre pályázom, de mostanában a bionika egyre inkább érdekel.
S megfogalmazza a (reménybeli) egyetemi végzettség utáni célját:
--- Szeretnék egy normális munkahelyet, normális fizetéssel.
Idehaza?
--- Hát... attól függ, mit hoz az élet. Mindenképpen szándékozom külföldön is tanulni, egy évet vagy akár többet is. S ha külföldön esetleg sikerül olyan kapcsolatokat kiépítenem, akkor jó néhány évet ott töltenék, de örökre nem költöznék el.
Az egyetem nevében azt olvashatod: katolikus. Választásodban jelent-e ez valamit?
--- Nem vagyok vallásos. Korábban fenntartásaim voltak a vallásos egyetemekkel kapcsolatban. Itt most azt az információt kaptam, hogy nincs kötelező vallásgyakorlat, de vizsgatárgy a hittan. Ha azt teljesítem, s utána – úgymond – békén hagyják az embert, akkor nekem semmi gondom nincs azzal, hogy vallásos-e az egyetem.
Minden hátsó gondolat nélkül, őszintén fogalmaz. Az ő szavaiból is a „semlegesség" hangzik ki. Az majd egy későbbi élettudás része lesz, hogy egyetlen ember sem semleges. Valahová mindenkinek el kell köteleződnie. Ám mintha éppen az elköteleződéstől ódzkodnának a mai fiatalok. Kivételek persze vannak. De most az egyetemre kerülés esélyeiről kérdezem még Bettinát.
--- Úgy gondolom, 400 körüli pontra lesz szükség hozzá, bár ezt nem kérdeztem meg. Bizakodom, hogy teljesíteni tudom. Felsőfokú német nyelvvizsgám már van, ezzel „kimaxoltam" a nyelvért kapható lehetséges 40 pontot.

A Pázmány négy „karja" – kara – közül a hittudományinál Kis Nikolett Noémi első éves katolikus közösségszervező várja az érdeklődőket.
--- Leginkább az én szakom és a hittanári iránt érdeklődnek.
Katolikus közösségszervező – mit fed az elnevezés?
--- Elsősorban az ifjúsággal foglalkozik a katolikus egyházon belül. Plébániákon, ifjúsági szervezeteknél lehet elhelyezkedni. Az érdeklődők kíváncsiak arra, milyen munkát végez a közösségszervező a gyakorlatban, s mennyire lehet munkát találni ebben a szakmában. Az is érdekelte őket, a közösségszervező szak társítható-e a hittanári, nevelőtanári, esetleg más tanári szakkal, illetve mi kell ahhoz tanulmányi téren, hogy felvegyék őket. Afelől is tudakolódtak – pozitív értelemben –, hogy mennyire van jelen a katolikus szellemiség a képzésben; és hogyan kapcsolódnak a tantárgyak a hitélethez?
Mit válaszoltál erre a kérdésre?
--- Elmondtam többek között, hogy minden hónapban egy alkalommal kötelezően részt veszünk és szolgálunk az egyetemi misén: felolvasunk, ministrálunk... Többségében papi személyek tanítanak, óra előtt és után rövid imát mondnunk, délben pedig elimádkozzuk az Úrangyalát. Lelki napokat is szerveznek a karon. Amit érdemes még tudni: együtt hallgatjuk az előadásokat a kispapokkal, így jobban megismerhetjük a jövendő lelkipásztorait.
A teológiai kar pultja mellett pályaorientációs tanácsadásra hívják a fiatalokat. Az egyik fiúnak várnia kell, addig szóba elegyedik Noémival, s rövidesen a hitről esik szó köztük. A gimnazista diák elmondja, ő is késztetést érez, hogy higgyen valamiben, „ha nem is közvetlenül Istenben, de valamiben". Azt már Noémi teszi hozzá később:
--- Jó volt látni, mennyire nyitott ez a fiú a mi hitünkre, s én is figyelemmel hallgattam őt. Érdeklődött a vallásunk iránt, s arról kérdezett, hogyan éljük meg hitünket a mindennapokban.
Noémi elmondta még, „milyen irgalmasok és szeretetteljesek az atyák, vizsgákon azt igyekeznek kihozni belőlünk, amit tudunk". S a fiú fölvetette – történelemtanári szak iránt érdeklődik –, esetleg fölveszi mellé a hittanárit.
Pleikep Orsolya a békásmegyeri Szent József Katolikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnáziumból érkezett.
--- A továbbtanulás szempontjából nem nézem, hogy az adott intézmény egyházi-e vagy sem. Szüleim fontosnak tartották, hogy egyházi iskolába írassanak be – s nevetve teszi hozzá –, ma már persze nekem is fontos, hogy oda járok.
Magyar–német szakos tanár szeretne lenni.
Sokan elvégzik a tanári szakot, s aztán egészen más területen helyezkednek el.
--- Apukám is ezt mondta: gyakran azért jelentkezik valaki tanári szakra, hogy valamilyen végzettséget szerezzen, s egészen más területen helyezkedik el. De én ezt szívből csinálnám. Ami még érdekel: a turizmus. Ott is lehet használni a nyelveket.
Érdeklődtél az egyetem hangulata felől?
--- Igen, itt nyilván olyanokkal találkozom, akik szeretnek erre az egyetemre járni, s az előnyöket emelik ki. De ismerőseimtől, akik a Pázmányon végeztek, ugyanezt hallottam: más az iskola szelleme azáltal, hogy katolikus.
Milyen esélyeid vannak a bejutásra?
--- Nem tartom magasnak sem a tanári, sem a tanítói pontszámokat. 330 körül mondják a tanárit, 302 körül a tanítóit. A turizmus szak már nem ilyen könnyen elérhető. De azt hiszem, ilyen képzés nem folyik a Pázmányon.
Befolyásolt a választásban, mi az, amit el tudsz érni pontszámban?
– Nyilván befolyásolt, mert ha irreálisan magas a ponthatár... De ha több pontot érhetnék el másutt, akkor is tanár szeretnék lenni. Tanáraim is mondják, erre a pályára való vagyok. Kezdetben elhessegettem a gondolatot, de újra és újra visszatért.

Hosszasan kérdezősködik Orbán Barnabás az Információs Technológiai és Bionikai Karnál. Tatabányáról érkezett, az Árpád Gimnáziumból.
--- Bajban voltam a továbbtanulással kapcsolatban – kezdi a kisportolt alkatú fiatalember. – Nem igazán volt ötletem. Aztán a felvi.hu-n megtaláltam a Pázmány egyetemnek ezt a karát és az ott folyó képzést, s ahogy utána olvastam, mindinkább vonzónak találtam. Tetszik nekem: nem orvos, de részben orvosi irányú képzés.
Mi érdekel közelebbről?
--- A molekuláris bionika alapszak, ahol idegtudománnyal, agykutatással, orvosi biotechnológiákkal, nanotechnológiával foglalkoznak. S utána lehet majd specializálódni.
Az egyetemi élet hangulatáról érdeklődtél?
--- Igen, elmondták, a kar gólyaközpontú, sok programot szerveznek, összekovácsolják az embereket, és segítik egymást a hallgatók, ami rokonszenves.
Az egyetem nevében katolikus...
--- Számomra nem probléma, lévén én is katolikus. Ám önmagában ez nem befolyásolja a döntésemet.
Milyen esélyeid vannak a bejutásra?
--- 421 volt a legutóbbi ponthatár, ami elég magas. Ahogy számolgatom a pontjaimat, nehéz lesz bekerülnöm. Ezért mindenképpen választanom kell második lehetőséget. Ha rendesen felkészülök az érettségire, meglehet a pontszám – mondja komoly arccal, elszántan.
Matematika, fizika, kémia... Hogy állsz ezekkel a tárgyakkal?
--- A matekot az első helyen hangsúlyozták, de a biológia, a kémia és a fizika is fontos. Biológiát és informatikát emelt szinten tanulok a gimnáziumban. A matekra rá kell feküdnöm, mert az emelt szintű tananyag ismerete szükséges az egyetemen.
Négy vidáman csevegő lány a hittudományi karnál. Dima Réka érdeklődik a hittanári szakkal kapcsolatban. Mind a négyen a pécsi Leövey Klára Gimnázium növendékei, s a szegedi óvodapedagógus szakra jelentkeznek. Távoli céljukként – talán nem is olyan távoli – olyan óvodalánc életre hívását tervezik, ahol valami többletet adhatnak a kicsinyeknek. Réka ezért szeretné az óvodapedagógia mellett levelezőn elvégezni a hitoktatói szakot.
Mi indított erre?
--- Nagyon szeretném megtanítani a kisgyerekeknek azt is, hogy fontos, ha hisznek; ha valami segíti őket az életükben.
Barátságosak, közvetlenek a pázmányosok, mondja. Érdeklődött, mikor kell bejárni órákra, hogy folynak a vizsgák, van-e alkalmi kollégiumi lehetőség.
Réka a családban „találta meg" a katolikus életet.
--- Eleinte tartózkodtam a hittanórákról. Úgy gondoltam, édesanyám rám erőlteti. Utóbb beláttam, nem erőltetés volt ez, nekem szeretett volna jobbat. S most, hogy ráébredtem erre, szeretném ezt a jobbat továbbadni.
Nagy a nyüzsgés az egyetemek körül. Újabb osztályok, csoportok érkeznek. S ebben a forgásban formálódik a jövő.

Események

16.
2025. jan.
JAK
Nyílt nap
E1 előadó
24.
2025. jan.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. január
07.
2025. febr.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. február
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe