Szent László arcai

2017.10.04.
Konferencia Szent László kultuszáról

Szent László arcai

Az idei Ars Sacra fesztivál keretében tudományos konferenciát rendeztek a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán. A Szent László-év keretében a kiemelkedő uralkodó kultuszának egyes megnyilvánulásairól értekeztek az előadók szeptember 21-én.

„A múlt feltárásának mohó vágya – a romantika egyik jellemző vonása – ihlető múzsaként kopogtatott a festők műtermének ajtaján is, s ők felfigyeltek a csalogató szóra. Hosszú sora született meg ily módon a történeti képeknek egész Európában." Ezzel a Lyka Károlytól vett idézettel indította előadását Varga Lajos, váci segédpüspök, amikor bemutatta a historizálás erős jegyeit mutató, a honfoglalás ezredik évfordulója idején született, a lajosmizsei katolikus templomban látható Szent László-festményt.
Megállapította: a király arcvonásai nem követik a hermán megjelenő ábrázolást, „tehát a festő más mintát vagy elképzelést vett alapul", az azonban ismeretlen, hogy kinek a képmásáról lehet szó. Szent László a középkort idéző, lovagkirályi fantáziaöltözetet visel. Egyes megállapítások szerint 15. századi nyugat-európai gótikus vértet.
Mivel a király mellét a napba öltözött asszony képe ékesíti, ennek alapján „egyesíti magában az 1038-as Szent István-i felajánlást és Szent László személyét".
A kép további elemzése is bizonyítja, hogy Lászlót lovagkirályként – athleta christi – kívánta ábrázolni az ismeretlen festő. Az alak jobb kezében lévő, túldimenzionált csatabárd „a vízfakasztás eszköze volt, mely ezen a képen attribútummá vált" – állapította meg Varga Lajos.
A következő előadó, Boros István, a Váci Egyházmegyei Könyvtár tudományos főmunkatársa a római katakombák festményeit elemezte abból a szempontból, hogyan fejezik ki a kora-keresztények örök életbe vetett reményét. Ez „nyert egyre pontosabb teológiai megfogalmazást a 3. században, melynek ószövetségi előképeit, a görög-római mitológia allegorikusan értelmezhető elképzeléseit és az Újszövetség erre vonatkozó Krisztus-eseményeit jelenítették meg a római katakombák falain". Az Ószövetségből jól ismert jelenet, amikor Mózes vizet fakaszt a sziklából, s ezzel a nép megmenekül a pusztulástól, több katakombában feltűnik. Túl távoli lenne azonban a párhuzam, ha a Szent László legendában szereplő vízfakasztást a mózesi eseményre vezetnénk vissza.
A Szent László-legendákban előforduló csodás történetek hátterét vizsgálta Szovák Kornél, az egyetem tanára. Felvázolta a 11. század bonyolult hatalmi viszonyait, az évtizedes trónviszályokat. „A polgárháborút hosszabb szünetek szakították meg, mivel a döntő csatában (1074) a törvényesen felkent király, Salamon a hatalmát ugyan elveszítette, az életét azonban nem, a belviszály forrása László trónra léptét követően sem szűnt meg. Az életút láthatólag számos váratlan fordulattal színezve vezetett a trónig..."

1083-ban László király „a magyar kereszténység magvetőinek maradványait" kiemeltette sírjukból és elrendelte nyilvános tiszteletüket, valamint ünnepük évi rendszeres megülését.
„Embert próbáló események, emberi erőt meghaladó politikai eredmények és a világkép korabeli gyors és gyökeres megváltozása lehettek azok a tényezők, melyek már a közel kortársi gondolkodásban emberi képességeken túlmutató tulajdonságokkal ruházták fel a Lengyelországban született, hányatott sorsot megélt László herceget. Alakja inspirálólag hatott a későbbi századok magyarországi eszmevilágának és közgondolkodásának alakulására, aminek mindenkori kifejeződései voltak azok a csodás történetek, melyeket a hagyomány alakjához kapcsolt."
László alakja köré – állapította meg Szovák Kornél – „rendkívül összetett tradíció szövődött, amely sajátosan egyesített magában profán és szakrális eredetű elemeket".
A Szent Lászlóval kapcsolatos emlékezet gazdag forrásai a Képes Krónika szövegéből kikövetkeztetett régi krónikák. „...a 14. századi összeállító régi, 11 – 12. századi krónikákból vette át szövegeinek jelentős hányadát, ezek egy részét legkésőbb Kálmán (1096 – 1116), másik részét III. István (1162 – 1172) uralkodása idején írták, de a 13. századi geszták (Kézai Simon, 1282 – 1285 között) is tartottak még fenn másunnét elveszett ismereteket Lászlóról."
A hagiográfiai elemek mellett az előadó négy csodás történetet emelt ki, amelyek eredete „sokkal inkább a profán hagyomány körében jelölhető meg". Ezek a mogyoródi csatához kapcsolódnak, s mint Szovák Kornél megjegyezte: „A krónikás epizódok láthatólag egytől – egyig a Salamonnal való viszály történetének egy, időben igen jól körülhatárolható szakaszához kötődnek, és bennük látomások és jelenések – valamint ezek értelmezései – játsszák a főszerepet."
Később, III. Béla idején a szentté avatás alkalmára (1192) hagiografikus legendát állítottak össze László király életéről. Az előadó bemutatta, a szerző a „nemzetközi" folklórból is szemezgetett a legenda megírásakor. „A legenda szövege – állapította meg Szovák Kornél – nem nyújt olyan történeti ismeretet László királyról, amit a krónikákból egyébiránt ne lehetne tudni."
László szentté avatása már jogilag szabályozott módon, a pápa által küldött legátus jelenlétében ment végbe, aki „László sírjánál megvizsgálta az életszentséget tanúsító bizonyítékokat, majd ezt követően a maradványokat új, díszes sírhelyre temették, és ezzel a nyilvános tisztelet megindulhatott. Állítólag a kivizsgálás során kételyek is felmerültek, melyek főként arra irányultak, hogy László annak idején a törvényes király koronájára vetett szemet, erőszakosan szerezte meg az uralkodói hatalmat. Amennyiben ez igazolódott volna a bíró előtt, az súlyosan befolyásolta volna az eljárás végkimenetelét. Ugyanakkor a krónikában olvasható csodatörténetek egytől – egyig szorosan kapcsolódtak a Salamon – László viszály emlékezetéhez... Eljárásmódjában tulajdonképpen az elhallgatás és a fikció eszközeit sajátosan alkalmazó, 11 – 12. századi krónikás elődei nyomdokain járt, akik a maguk kora politikai eszméinek megfelelve László figurájában mutatták be az „alkalmas" uralkodónak az ő idejükben korszerű modelljét."
Három vers egymásra hatását elemzett Takács László egyetemi oktató előadásában. Kosztolányi Dezső 1905-ben írta Szent László jelenése című költeményét, míg Juhász Gyula 1922-ben A szent szarvas című művet, József Attila pedig 1933-ban A csodaszarvast.
Kosztolányi a honfoglalás pillanattól – sőt, már azt megelőző kortól – „áttekinti" a magyar történelem több jelentős eseményét, Mohácsot, Zrínyit, Mátyást idézi. Szent Lázlóval kapcsolatban a szarvas-jelenés pillanata áll előttünk a versben, amely a Képes Krónika szerint így hangzik: „A hercegek seregükkel Székesfehérvárra vonultak, ott a magyarok kívánságára Gézát királlyá koronázták.
Koronázás után elmentek arra a helyre, ahol a látomás történt, és arról tanakodtak, ugyan hol építsék fel a templomot. Ahogy ott Vác alatt tanakodtak, egyszerre egy szarvas jelent meg előttük. Szarvai tele voltak égő gyertyákkal, amelyek csodálatosan fénylettek. Amikor a szarvas őket megpillantotta, futásnak eredt, az erdő felé futott, és azon a helyen állt meg, ahol most a monostor van. A vitézek nyíllal rálőttek a szarvasra, de nem találták el. A szarvas előlük a Dunába ugrott, többet sohasem látták.
Mondta erre Szent László:
- Bizony nem szarvas volt ez, hanem Isten angyala.
Géza király pedig ezt kérdezte:
- Mondd hát, kedves öcsém, mit jelentenek az égő gyertyák, amelyeket a szarvas agancsában láttunk?
Felelte Szent László:
- Nem agancsok, hanem szárnyak voltak azok, nem is égő gyertyák, hanem fényes tollak voltak azok. És ahol a lábát megvetette, azzal a helyet jegyzette, ott építsük fel Szűz Mária templomát, s nem másutt.
De hogy az első látomás helye se maradjon épület nélkül, Géza király és öccse elrendelték, hogy ott kápolnát emeljenek Szent Péter tiszteletére."
Takács László a továbbiakban megemlítette, milyen történeti és irodalmi forrásokból táplálkozott Kosztolányi Dezső. Juhász Gyulára kétségtelenül hatott Kosztolányi Szent László verse, s közel két évtizeddel később maga is földolgozta ezt a jelenetet, igaz nem szonettben, hanem kissé áthangszerelve, de ugyancsak a szarvas-látomást helyezte középpontba.
József Attila 1933-as A csodaszarvas című versében – a hatásokat keresve – Arany Jánoshoz fordul vissza, s támaszkodik Juhász Gyula költeményére, aki a csodaszarvas motívumának értelmezésében Kosztolányit követte.
Szelestei N. László professzor a 17. századi orációk és prédikációk Szent László királyról címmel tartott előadást. Az egyetemi tanárt a konferenciát követően köszöntötték 70. születésnapja alkalmából, és bemutatták a tiszteletére összeállított kötetet.
Az előadó meghatározta az oráció és a prédikáció műfaji különbségét. „Az oráció a retorikai tanultságot bizonyító bemutató beszéd, a prédikáció Isten igéjének közvetítése." Az orációk nyelve latin, megegyezik az oktatás nyelvével. A prédikációkban több, egymás közti hasonlóság mutatható ki, sőt, olykor az egyik szent – például Szent László – emlékét idéző prédikációt más szentekre (Szent Márton, Szent György) emlékezve is felhasználták, csak a nevet változtatták meg.
A konferencián elhangzott előadások jótékonyan elevenítették fel a Szent Lászlóról szóló eddigi ismereteinket, új szempontokkal gazdagítva azokat.

Események

16.
2025. jan.
JAK
Nyílt nap
E1 előadó
21.
2025. jan.
PPKE
Pázmány Alumni Pódium
24.
2025. jan.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. január
07.
2025. febr.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. február
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe