Szent László – kilencszáz éve a köztudatban

2017.11.16.
Tudományos konferencia a szent királyról

Szent László – kilencszáz éve a köztudatban
Tudományos konferencia a szent királyról

A Szent László-év lezárásának tekinthető az a nagyszabású konferencia, amelyet az Országos Katolikus Gyűjteményi Központ, a Váci Egyházmegye, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara szervezett a váci püspöki palotában november 9-10-én. Beer Miklós megyéspüspök nyitotta meg a Regum gemma, Ladislae – Szent László király és kultusza című tanácskozást, amelyen az áttekintő előadások után történelmi, irodalmi, művészettörténeti, néprajzi vonatkozásban, valamint Váchoz kapcsolódóan tárgyalták az előadók Szent László (1077- 1095) alakját.

Szempontok az 1092. évi szabolcsi zsinat kánonjog-történeti vonatkozásaihoz. Szuromi Szabolcs, a PPKE rektora, a kánonjog professzora ezzel a címmel értekezett nyitóelőadásában. Felvázolta a zsinat politikai és egyházi hátterét. Megállapította: a 11. század sokoldalú átalakulása „az akkori nagyhatalmak politikai megerősödésében is kifejeződött, amely több összeütközéshez vezetett a lelki hatalom legfőbb vezetőjével, a pápasággal. Az ellentét már II. Sándor pápa (1061 – 1073) alatt érezhető volt, de a valódi erős konfliktus VII. Gergely pápa (1073 – 1085) uralkodása alatt következett be. Ebbe a miliőbe illeszkedik bele a magyarországi állam és egyház kapcsolatrendszerének és az egyházi jogalkotásnak a formálódása."
László királynak „elengedhetetlenül szüksége volt IV. Henrik császár katonailag erős szövetségére". Ezzel azonban politikai síkon szembefordult a római pápával. Ilyen körülmények között hívta össze 1092-ben Szabolcsba a zsinatot, amelynek szövege Szent László király I. törvénykönyveként maradt ránk, s amely a magyar egyházi viszonyok teljes körű rendezésében kulcsfontosságú szerepet töltött be.

 


Szuromi Szabolcs rektor ekőadás közben. Mellette Beer Miklós váci megyéspüspök és Varga Lajos segédpüspök. (Bölönyi Gabriella felvétele)

 

A Szabolcsi Zsinat rendelkezéseit hét nagyobb csoportba sorolhatjuk. "Elsőként említjük az 1 -- 4.  kapitulumot, amelyek a nős, illetve újranősült diakónusok és papok kérdését szabályozzák. Hasonló módon önálló csoportot képez a tizedfizetés szabályozása..." A harmadik csoportba az egyházi vagyon védelmét, a negyedikbe a püspök jogkörét érintő rendelkezések tartoznak. A zsinat foglalkozott házassági fegyelmi kérdésekkel, valamint a liturgikus jog területével. „Mindez kiegészül a hetedik csoporttal, amely eljárásjogi és büntetőjogi problémákat rendez."
Egyházfegyelmi téren – állapította meg Szuromi professzor – „Szt. László alapvetően nem a gregoriánus reformok figyelembevételével kívánta az országot irányítani". Előadását így összegezte: „A bemutatott történelmi, politikai, kánonjog-történeti és szövegkritikai összefüggések alapján jól látható, hogy a Szabolcsi Zsinat összehívása és jogalkotása a Szt. László király uralkodása előtti – Szt. István királyig visszanyúló – magyarországi hagyományokat követte." A VII. Gergely és utódai által megerősített kánonjogi reform elfogadása és alkalmazása Magyarországon Kálmán király uralkodásának idején kezdődött meg.
László királyt közel száz évvel halála után, 1192-ben emelték be a szentek sorába, III. Béla uralkodása idején. Solymosi László professzor (MTA) az uralkodás kezdetétől kísérte végig az uralkodó sorsát, valamint a történelmi körülményeket egészen a szentté avatásig. Előadásában plasztikus képet nyújtott arról, hogyan formálódott, erősödött a király kultusza, milyen tényezők járultak hozzá ehhez.
A magyar középkorból – különösen annak korai szakaszából – elsősorban egyházi építészeti emlékek és szakrális műtárgyak maradtak ránk. Erről az örökségről adott áttekintést Takács Imre művészettörténész (ELTE). Ismert, hogy ebben a korban készült az a gazdagon díszített, római kori kövek átfaragásával készült sírláda, amelyet a történelemtudomány sokáig Szent István szentté avatására (1083) készült szarkofágnak tekintett. Ugyanakkor lehet a vele egy időben szentté avatott fia, Imre herceg sírja is. Ezek után pecséteket mutatott be Takács Imre, majd a 11. századból ránk maradt monostorokat és templomokat említette: Báta, Szentjobb, Somogyvár, Pécs, Garamszentbenedek, Sárvármonostor, Dombó, Gyulafehérvár, Aracs.
A köztudatban sokáig úgy élt, hogy László királyt – akinek halála helyszínét nem ismerjük – a somogyvári bencés apátság templomában temették el, majd később került át Váradra. Ezt az álláspontot a mai tudomány egyértelműen már nem vallja, ugyanakkor az előadás után eszmecsere alakult ki azzal kapcsolatban, vajon mi indokolta a somogyvári templom hatalmas méreteit, amire magyarázatot adhat, hogy királyi temetkezési helyként szolgált. Takács Imre szerint a Franciaországból érkezett bencés szerzetesek hazájuk, anyamonostoruk méreteihez hasonló templom emelését szorgalmazták.
Szent László Lengyelországban született és nevelkedett. Származása és családi viszonyai szorosan kapcsolódtak a lengyel földön ez idő tájt uralkodó Piastokkal és a cseh-morva uralkodó családdal, a Premyslidákkal. Bagi Dániel (PTE) erről a kapcsolatrendszerről érteketett, kiemelve, hogy a dinasztikus viszonyok László király uralma idején mindvégig fennmaradtak. A kutató sorra vette azokat a forrásokat, amelyekből a lengyel és cseh kapcsolatokról értesülhetünk, s hogy ezek a családi kapcsolatok milyen módon játszottak szerepet a király uralkodói pályafutásában.
Boross István, a váci egyházmegyei könyvtár tudományos munkatársa arról értekezett, milyen bibliai és patrisztikus előzmények hatottak a lovagkirály eszményének kialakulására. Mózes és Szent Márton alakját emelte ki, illetve a váci szarvas-jelenés vallástörténeti jelentésrétegeit elemezte.
Szent László alakja eszményi lovagkirályként, szent királyként, kelet-európai hősként jelenik meg a történeti és hagiográfiai irodalomban, valamint a magyar mondakincsben. Csízy Katalin (KRE) előadásában arra kereste a választ, Szent László legendájában miként jelennek meg azok az erények, amelyek már Szent Istvánt is jellemezték a róla szóló királytükörben.
Adamik Tamás professzor (ELTE) a Szent László-legenda retorikai elemzését adta. Megállapította: a legenda fennkölt stílusban íródott, „magasztos szavak csiszolt és ékes szövevényéből áll". Majd arra kívánt választ adni, az ismeretlen szerző milyen forrásokat használt a magasztos gondolatok és ékes szavak megformálásakor.
A nyomtatott imakönyvekből sokáig hiányzott Szent László király említése. Első alkalommal – mint Bajáki Rita (MTA – PPKE BILK) rámutatott – Pázmány Péter 1610-ben megjelent imádságos könyvében fordul elő. A későbbiekben vajon mennyire volt népszerű Szent László király, s milyen kép jelent meg róla a barokk kori imakönyvekben – ezt elemezte az előadó.
Takács László (PPKE) a huszadik századi Szent László kultusszal foglalkozott, amikor Kosztolányi Dezső Magyar szonettek versciklusából a Szent László jelenése című költeményt elemezte. Ebből kiderült, Kosztolányi a vers megírásakor visszanyúlt több klasszikus magyar alkotó munkájához – Arany, Vörösmarty, Kölcsey hatása mutatható ki –, s részben Nietzsche szellemében helyezte új megvilágításba a korabeli magyar történelmet.
A konferencia második napján a Szent László alakját és kultuszát érintő művészettörténeti, néprajzi és váci vonatkozásokat tárgyalták az előadók. Szakács Béla Zsolt (PPKE) a Magyar Anjou Legendáriumban található, Szent László alakját idéző huszonnégy miniatúrát mutatta be. Jernyei Kiss János (PPKE) a 18. századi királyábrázolások esetében kiemelte azok sajátosságát, hogy „a régmúlt csodás szentjeként jelenítik meg az uralkodót". Bizzer István (PPKE) a 20. században megjelenő kultuszt elemezte, amikor a római ösztöndíjas képzőművészek Szent László ábrázolásait vette sorra. 1928-ban Klebelsberg Kunó kultuszminiszter alapította a római művészeti ösztöndíjat. Ennek célját abban határozták meg, hogy a fiatal alkotók a latin történeti anyag felhasználásával megújítsák a magyar históriai festészetet. Ennek szellemében 1930 (Szent Imre-év) és 1946 (Szent Gellért-év) között számos alkotás, köztük murális művek születtek, ezeken azonban Szent László alakja döntően az általa szentté avatott és más Árpád-házi szentekkel közösen szerepel.
A néprajzban megjelenő kultuszt vizsgálva Landgraf Ildikó (MTA) arról értekezett, a folklór különböző műfajai hogyan jelentek meg a populáris irodalomban, a kevésbé iskolázott társadalmi rétegek körében erősítve Szent László kultuszát. Barna Gábor professzor (SzE) a Szent Lászlóhoz kapcsolódó búcsújáró helyekkel és hagyományokkal foglalkozott előadásában. A Szent Lászlót övező gazdag legenda- és mondavilág talán legismertebb eleme a csodás vízfakasztásról szóló történet. Bibliai előképe is ismert a vízfakasztásnak, s egyes források és kutak körül – amelyek vizét gyógyító erejűnek tartották és tartják – búcsújáró gyakorlat alakult ki. Az előadás néhány ismertebb helyet mutatott be ezek közül.
A László keresztnév igen gyakori a magyar névadásban, és számos település ugyancsak a László nevet viseli. Slíz Mariann (ELTE) arról adott elő, mekkora befolyást gyakorolt Szent László kultusza a magyarországi személy- és helynévadásra. Mindezt a középkortól napjainkig kísérte végig.
Az 1068-hoz köthető kerlési ütközet helyszíne Észak-Erdély volt. Ehhez a történelmi eseményhez kapcsolódik a Szent László kultusz egyik ismert mozzanata, a lányszabadítás. Magyar Zoltán (MTA) előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a csata egykori helyszínén és környezetében a vidék protestánssá, majd román többségűvé válásáig két jelentős, Szent László személyéhez kapcsolódó búcsújáró hely alakult ki és működött a Sajó völgyében.
Vácszentlászló a Váci Egyházmegyében a Szent László tisztelet egyik jelentős helyszíne. Fennmaradt itt egy szentbeszéd, amely a 19. század első felében hangzott el László király tiszteletére, ugyanakkor „áthallással" a kor hazai, sőt, európai viszonyairól is képet ad, egyben – mint az előadó, Varga Lajos segédpüspök (OKGyK) hangsúlyozta – „a szónoki beszéd fényt vet hazánk reformkori életére is".
A Szent László-legendákban előforduló csodás történetek hátterét vizsgálta Szovák Kornél (PPKE). Felvázolta a 11. század bonyolult hatalmi viszonyait, az évtizedes trónviszályokat. 1083-ban László király „a magyar kereszténység magvetőinek maradványait" kiemeltette sírjukból és elrendelte nyilvános tiszteletüket, valamint ünnepük évi rendszeres megülését. „Embert próbáló események, emberi erőt meghaladó politikai eredmények és a világkép korabeli gyors és gyökeres megváltozása lehettek azok a tényezők, melyek már a közel kortársi gondolkodásban emberi képességeken túlmutató tulajdonságokkal ruházták fel a Lengyelországban született, hányatott sorsot megélt László herceget. Alakja inspirálólag hatott a későbbi századok magyarországi eszmevilágának és közgondolkodásának alakulására, aminek mindenkori kifejeződései voltak azok a csodás történetek, melyeket a hagyomány alakjához kapcsolt."
A Váci Egyházmegye alapítása – a Képes Krónikában olvashatunk erről – a csodás szarvas-jelenethez kapcsolódik I. Géza idejében. A két herceg, később király – Géza és László – egyéb módon is kapcsolódott az 1075-ben írott forrás által említett váci püspökséghez. Ehhez – és más, kora Árpád-kori eseményhez – kapcsolódott Mag Hella (VM) régészeti adatokra támaszkodó előadása a konferencia befejezéseként.

Események

16.
2025. jan.
JAK
Nyílt nap
E1 előadó
21.
2025. jan.
PPKE
Pázmány Alumni Pódium
24.
2025. jan.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. január
07.
2025. febr.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. február
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe