Projekt azonosító: /RRF-2.1.2-21-2022-00014/
Kedvezményezett neve: Pázmány Péter Katolikus Egyetem – 1088 Budapest, Szentkirályi u. 28.
A fejlesztés tárgya: A PPKE gyakorlatorientált képzéseinek infrastrukturális- és készségfejlesztése
A szerződött támogatás összege: 2 272 748 024 Ft
A projekt megvalósulásának rövid bemutatása:
1. mérföldkő (2022. 09. 01. - 2022. 10. 30.): A projekt megvalósítása az előzetes terveknek megfelelően 2022. 09. 01. napján megkezdődött. Kialakításra került a projektmenedzsment, illetve a szakmai megvalósítói szervezet és a projektet bemutató honlapfelület is. A hallgatói és munkatársi kompetenciafejlesztés keretében a kompetenciafejlesztő tananyagok megosztására szolgáló moodle felület, és az első digitális tananyag, - ami az MS word alapismeretek átadását célozta meg - elkészült. A kompetenciafejlesztő tréning igen népszerűnek bizonyult a hallgatóság és a munkatársak körében, ennek köszönhetően már rövid idő alatt több, mint 50 fő képzése valósult meg. Tekintettel arra, hogy a tananyag a későbbiekben is hozzáférhető marad, így természetesen a résztvevőszám további emelkedése várható. Az Információs Technológiai és Bionikai Kar oktatási tevékenysége körében elindult két digitális készségfejlesztő és módszertani kurzus, valamint két műszaki és vállalkozói készségeket fejlesztő kurzus, melyek megvalósítási időszaka illeszkedik az egyetem őszi szemeszteréhez. A “Vizuális kultúra és kommunikáció” kurzus célja a hallgatókat megismertetni a képkészítés alapelveivel, képszerkesztési szabályokkal, digitális oktatás, prezentálás alapjaival és a streamelés munkafolyamataival. A “Tanulástechnika” kurzus egy tanulásmódszertani kurzus, melynek célja a hallgatók felkészítése arra, hogy az online tananyagok és kurzusokon keresztül megtanuljanak hatékonyan tanulni, ezen túl hangsúlyosan fejlesztjük a hallgatók információközlési készségeit is. A “Gyors prototípuskészítési módszerek - Ipar 4.0” kurzus keretében gyors prototípuskészítési módszereket és az Ipar 4.0 fogalmát oktatják projektszemléletű rendszerben, ahol a hallgatók saját kis szerkezeteket terveznek meg, és gyártanak le a tanultak alapján, ezzel fejlesztve a résztvevők műszaki készségét; valamint a problémák megoldásához, a gépek vagy technológiai struktúrák tervezéséhez, üzemeltetéséhez, újragondolásához és karbantartásához szükséges készségét és informatikai szakmai tudását. Az „Introduction to Startup Innovation” kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a termékfejlesztés es innováció korai lépéseit, ezeknek az üzleti részéhez kapcsolódó folyamatait. Illetve bepillantást adjon a nagyvállalati innovációba is, vendégelőadók által. A gyakorlat fókuszú kurzus további célja, hogy tágítsa a mérnök hallgatók szemlélet módját azáltal, hogy nem csak a technológiai oldalról látják egy termék megvalósulását. A projekt indulásával kapcsolatban kiküldésre került a kommunikációs tervben vállalt sajtóközlemény, illetve lezajlott a projektet bemutató sajtótájékoztató 2022.10.12-én, továbbá a projekt megvalósítási helyszíneire kihelyezésre kerültek az A2 méretű tájékoztató táblák.
2. mérföldkő (2022. 10. 31. - 2023. 06. 30.): A hallgatói és munkatársi kompetenciafejlesztés vonatkozásában három új tananyag készült el, amelyek az Excel, PowerPoint és ISpring használati ismeretek átadását célozták meg. Emellett természetesen a korábban elkészült MS word tananyag továbbra is elérhető a kompetenciafejlesztő tananyagok megosztására szolgáló moodle felületen. A nagy érdeklődésnek és könnyű elérhetőségnek köszönhetően több, mint kétszáz fő képzése valósult meg. Az Információs Technológiai és Bionikai Kar oktatási tevékenysége körében az első szemeszter során összesen négy, míg a második szemeszterben egy újabb kurzus is meghirdetésre került a projekten belül. A “Vizuális kultúra és kommunikáció” kurzus célja a hallgatókat megismertetni a képkészítés alapelveivel, képszerkesztési szabályokkal, digitális oktatás, prezentálás alapjaival és a streamelés munkafolyamataival. A “Tanulástechnika” kurzus egy tanulásmódszertani kurzus, melynek célja a hallgatók felkészítése arra, hogy az online tananyagok és kurzusokon keresztül megtanuljanak hatékonyan tanulni, ezen túl hangsúlyosan fejlesztjük a hallgatók információközlési készségeit is. A “Gyors prototípuskészítési módszerek - Ipar 4.0” kurzus keretében gyors prototípuskészítési módszereket és az Ipar 4.0 fogalmát oktatják projektszemléletű rendszerben, ahol a hallgatók saját kis szerkezeteket terveznek meg, és gyártanak le a tanultak alapján, ezzel fejlesztve a résztvevők műszaki készségét; valamint a problémák megoldásához, a gépek vagy technológiai struktúrák tervezéséhez, üzemeltetéséhez, újragondolásához és karbantartásához szükséges készségét és informatikai szakmai tudását. Az „Introduction to Startup Innovation” kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a termékfejlesztés és innováció korai lépéseit, ezeknek az üzleti részéhez kapcsolódó folyamatait. Illetve bepillantást adjon a nagyvállalati innovációba is, vendégelőadók által. A gyakorlat fókuszú kurzus további célja, hogy tágítsa a mérnök hallgatók szemlélet módját azáltal, hogy nem csak a technológiai oldalról látják egy termék megvalósulását. A második szemesztertől elindított “Komplex biolaboratórium I.” tantárgy célja, hogy a hallgatók alapvető képességekkel rendelkezzenek laboratóriumi munkák elvégzésével, valamint tudatában legyenek a biztonságos laboratóriumi munkavégzés alapjaival, és az alapvető mikroszkópiai ismeretekkel. Az öt tantárgy kurzusainak keretében a két félév alatt összesen több, mint százötven hallgató képzése valósulhatott meg. A projekt infrastruktúrafejlesztési céljai körében – a nemzetközi helyzet, illetve a rendkívüli áremelkedések miatt – a közbeszerzési terv aktualizálására volt szükség. Ennek elkészültét követően a tervezett digitális eszközök és szoftverek beszerzési értékének közel 30%-hoz kapcsolódó beszerzési- és közbeszerzési eljárások indításának előkészítése is megtörtént. Megkezdődött a felkészülés az egyes kutatólaboratóriumok részéről is a megújuló kutatási infrastruktúra integrálására, és az ehhez kapcsolódó kutatási tevékenységek elindítására, illetve a megkezdett kutatások modernizált környezetben történő folytatására. Mindezzel párhuzamosan kidolgozásra került az új, modern egyetemi repozitórium szakmai specifikációja, ami hosszú távon hatékony, online keretet fog biztosítani többek között az egyetemi oktatók és kutatók egyes szakmai publikációi, a doktori értekezések, hallgatói szakdolgozatok, illetve egyetemtörténeti dokumentumok tárolására és kezelésére. Ennek beszerzése folyamatban van, és az előzetes tervek szerint az év végéig beüzemelésre is fog kerülni a rendszer.
3. mérföldkő (2023. 07. 01. - 2024. 06. 30.): A 3. mérföldkő időszakában, a tervezett digitális eszközök és szoftverek beszerzéséhez kapcsolódóan elindult 4 db közbeszerzési eljárás, amik közül eredményesen zárult 2 db. Ezen kívül előkészítés alatt van további 6 db közbeszerzési eljárás is. Az egyetemi repozitórium szoftverének beszerzése sikeresen megvalósult a vizsgált időszakon belül, jelenleg az adatbázis feltöltése, tudományos minősíttetése és belső szabályozási hátterének kialakítása folyik, ugyanakkor korlátozottan már a nyilvánosság számára is hozzáférhető a peter.ppke.hu címen.
A harmadik mérföldkő során a hallgatói és munkatársi kompetenciafejlesztő tréningek száma további négy tananyaggal bővült. A hallgatóknak és munkatársaknak lehetőségük volt részt venni a PPKE Központi szervezeti egysége által meghirdetett saját, újonnan fejlesztett tűz-és munkavédelmi tréningjén, valamint az „Ismerd meg a munkaerőpiacot!” címen elérhetővé vált egy három részből álló kurzussorozat első eleme, mely a hallgatóknak hivatott segítséget és útmutatást nyújtani a változó világ változó igényeinek való megfelelés terén. Az első részben a hallgatók megismerhetik a munkaerőpiac alapfogalmait, betekintést kapnak a működésébe, a legfontosabb trendekbe. A tananyagnak nem csupán az ismeretátadás a célja, segítséget is kínál a motivációk és célok feltérképezésében, stratégialkotásban, valamint a munkakeresés szervezésében, ütemezésében. A kurzussorozat további elemei a következő negyedévben válnak majd elérhetővé a hallgatók számára. „Az Egyház társadalmi tanítása” címen egy szintén több elemes kurzussorozat indult, mely a diákok és munkatársak körében került meghirdetésre. Az első rész az Egyház tanításán keresztül ad válaszokat társadalmi és gazdasági kérdésekben. A sorozat a következő mérföldkőben folytatódik tovább.
A harmadik mérföldkőben a Bölcsészet Tudományi Kar is meghirdette első kompetenciafejlesztő tréningjeit. „Oktatáselmélet – tanulás és tanítás” címen egy olyan kurzus vált elérhetővé a hallgatók számára, mely átfogó tájékoztatást nyújt a tanítás-tanulás teljes elméleti és gyakorlati problematikájáról. A BTK03 keretében a szükséges technikai beszerzést célzó közbeszerzés előkészítés megtörtént, de a kiírására még nem került sor. A szakmai megvalósítók ugyanakkor az eszközök hiányában is megkezdték az ütemterv szerint a hallgatók képzését - átmenetileg elméleti formában bemutatva a modern stúdiófelszerelések használatát a képzés keretében. A Régészettudományi Intézet meghirdetett kurzusai között szerepelt a „Régészeti térinformatika”, mely ismertette a térinformatikai rendszereket az alapoktól a régészeti felhasználhatóságig. E mellett további kurzusok indultak, melyek az MA-s hallgatókat voltak hivatottak felkészíteni a régészeti feltárások és azok leletanyagainak szisztematikus dokumentálására – „Practice of Documentation, Drawings, Photos (Roman and Medieval Archeology)”, valamint további két kurzus nyújtott segítséget a hallgatóknak a magyar és nemzetközi digitális dokumentációban használt 2D CAD szoftver és a modern régészeti dokumentációban használt raszteres és vektor alapú 2D grafikus szoftverek használatával kapcsolatos régészeti célú ismeretanyagok elsajátításában – „Digital Documentation, 2D CAD and 2D Graphics”. Az Információs Technológiai és Bionikai Kar tananyagai közül a nagy érdeklődésre való tekintettel több kurzus vált ebben a mérföldkőben újra elérhetővé a hallgatók számára. Ezek közé tartozik a „Tanulástechnika” és a “Gyors prototípuskészítési módszerek - Ipar 4.0”.