Tantárgy adatlapja
A szeminárium témaköre a korszak szobrászata és építészete. Tárgyaljuk a középkor stíluskorszakainak – a román kor és a gótika - recepciótörténetét, valamint megvizsgáljuk annak a metafizika rendszernek az alapjait, amely a gótika születésének a hátterében állt. Számba vesszük a francia gótikus katedrális-plasztika legfontosabb emlékeit, és az itáliai duecento szobrászatát is. A szeminárium szakszövegolvasás. Egy-egy hallgató ismertet és értelmez egy-egy szakszöveget, azután ezt közös megbeszélés követi.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Williamson, Paul: Gothic Sculpture 1140-1300. (The Pelican History of Art) Yale University Press, 1995.
Simson, Otto von: The Gothic Cathedral. Origins of Gothic Architecture and the Medieval Concept of Order. Princeton University Press, 1984.
Moskowitz, Anita Fidere: Italian Gothic Sculpture: c. 1250 – c. 1400. Cambridge University Press, 2001.
Weiss, Daniel: Art and Crusade in the Age of Saint Louis. Cambridge University Press, 1998.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.
Átfogó tudással rendelkezik a 12-14. századi művészettel kapcsolatban.
b) képe
sségei
Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
c) attitűdje
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Közvetíti az elsajátított kulturális értékeket.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményalkotásában képviseli az emberi méltóság szellemi követelményeit.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.