Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: 15. századi egyetemes középkori művészet
Tárgy kódja: BBNSM06400
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: angol, magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Kovács Imre
Tárgyleírás:

Az előadás átfogó képet szándékozik adni a 15. század egyetemes művészetéről, elsősorban a korszak képzőművészetére fókuszálva. Egy stílustörténeti áttekintés keretében azt vizsgáljuk, hogy az internacionális gótika festészetéből hogyan bomlik ki az Alpokon túli országok festészetében a későgótika. Különös hangsúlyt kap ebben az összefüggésben a korai németalföldi festészet. Olyan, a korszak festészetét meghatározó interpretációs problémákkal is foglalkozunk, mint a szimbolizmus és a realizmus kettősségének a problémája valamint a rejtett szimbolizmus elmélete és kritikája.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Nash, Susie: Northern Renaissance Art. Oxford University Press, 2008.

Belting, Hans – Kruse, L: Die Erfindung des Gemäldes. Das erste Jahrhundert der Niederländischen Malerei. München, 1994.

Harbison, Craig: The Art of the Northern Renaissance. London, 1995.

Bedaux, Jean Baptist: The Reality of Symbols, The Hague, 1990.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri az egyetemes (európai) és a magyar művészet nagy stíluskorszakait (az antikvitástól a középkori és újkori művészeten át a modern és kortárs művészetig).

Átfogó tudással rendelkezik a 15. századi egyetemes művészettel kapcsolatban.

b) képességei

Képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írás&aacut

e;ra, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére, a kultúra szervezésében való közreműködésre.

Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.

Képes és nyitott egy számára ismeretlen probléma kritikai befogadásában.

c) attitűdje

Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.

Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.

d) autonómiája és felelőssége

Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.

Véleményét argumentumokra alapozza.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szabad bölcsészet BANB-XSB alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe