Tantárgy adatlapja
A szeminárium a 15. századi művészet egyes emlékeit középpontba állítva érintkezik a megfelelő előadással. Mivel a szemináriumhoz tartozó előadás stílustörténeti áttekintést nyújt, ebben az általános összefüggésben megismert festmények újra terítékre kerülnek, most már az ikonográfia és a program szempontjainak figyelembe vételével. A festmények kiválasztásánál külön hangsúlyt kapnak a magyarországi gyűjteményekben (Budapest, Szépművészeti Múzeum; Esztergom, Keresztény Múzeum) található korai németalföldi táblaképek.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Urbach, Susan: Early Netherlandish Paintings. Old Master’s Gallery Catalogues. Szépművészeti Múzeum Budapest. Vol. 1-2. Brepols, 2015.
From van Eyck to Bruegel. Early Netherlandish Painting in The Metropolitan Museum of Art. Ed. Ainsworth, Marian and Christiansen, K. New York, 1998.
Campbell, Lorne: The Fifteenth Century Netherlandish Schools. (National Gallery Catalogues) London, 1998.
Nuttal, Paula: „Memling and the European Renaissance Portrait” In: Memling’s Portraits. Exhibition. Ed. Till-Holger Borchert. Ludion, 2005, 70-91.
Lorentz, Philippe: „The Virgin and Chancellor Rolin and the Office of Matins.” In: Investigating Jan van Eyck. Brepols, Turnhout, 2000, 49-57.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a nyugati eszmetörténet alapvető korszakaiban, azok általános jellemzőiben és adataiban.
Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről &ea
cute;s társadalmi szerepéről.
Átfogó tudással rendelkezik a 15. századi egyetemes művészettel kapcsolatban.
b) képességei
Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
c) attitűdje
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
Fejleszti nyelvtudását.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményalkotásában képviseli az emberi méltóság szellemi követelményeit.
Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett.