Tantárgy adatlapja
A tantárgy a 19-20. századi magyar építőművészet történetének kiemelkedő jelentőségű alkotóival és alkotásaival ismerteti meg a hallgatóságot. Az elsajátítandó ismeretanyag két fő pillére a fentiekkel kapcsolatos történeti, stílustörténeti ismeretek és a művek kép alapján való felismerése. A hallgató legyen képes megkülönböztetni a két évszázad főbb stílusait az egyes főműveken, és lássa a stíluskapcsolatokat, összefüggéseket a különböző életművek és alkotások világában.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Sisa József (szerk.): A magyar művészet a 19. században. Építészet és iparművészet. Bp, 2013. (Építészeti fejezetek)
Sisa József és Dora Wiebenson (szerk.): Magyarország építészetének története. Bp., 1998. (19-20. századi építészeti fejezetek)
Gerle János- Kovács Attila-Makovecz Imre: A századforduló magyar építészete. Bp.. 1990.
Moravánszky Ákos: Versengő látomások. Bp. 1993.
Pamer Nóra: Magyar építészet a két világháború között. Bp., 2001.
Ajánlott irodalom:
Ybl Ervin: Ybl Miklós. Bp., 1956.
Gerle János: Lechner Ödön. Bp., 2003.
Ferkai András: Buda építészete a két világháború között. Bp., 1995.
Ferkai András (szerk.): Pest építészete a két világháború kö
zött. Bp., 2001.
Ferkai András: Molnár Farkas. Bp., 2011.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az egyetemes (európai) és a magyar művészet nagy stíluskorszakait (az antikvitástól a középkori és újkori művészeten át a modern és kortárs művészetig).
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
b) képességei
Képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére, a kultúra szervezésében való közreműködésre.
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
Képes művelődési, művészeti és műemlékvédelmi intézményekben, kutatóintézetekben, az igazgatás területén, oktatási és ismeretterjesztési fórumokon, a tömegkommunikációban a kultúrakutatáshoz kapcsolódó feladatkörök ellátására, akár középvezetői szinten is.
c) attitűdje
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik é
s felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.