Tantárgy adatlapja
A tárgy Lengyelország 20. és 21. századi történelmével foglalkozik, onnan kezdve, hogy az ország az első világháborút követően visszakerült Európa és a világ térképére. Különösen nagy hangsúlyt kapnak a legújabb kori lengyel történelem olyan mérföldkövei, amelyek nem csak az ország, de az egész közép-európai régió életére, vagy akár egész Európára nagy hatással voltak. Ilyenek a második világháború, és a kontinens azt követő újjárendeződése, az 1956-os események, az 1970-es és 1976-os sztrájkok és következményeik, a Szolidaritás létrejötte és a hadiállapot bevezetése 1981-ben. Így jutunk el a rendszerváltozásig és a kilencvenes évek, az úgynevezett III. Köztársaság időszakáig. Figyelmet kapnak továbbá az olyan legfrissebb események, mint a Visegrádi Négyek létrejötte és működése, az ország NATO- és EU-csatlakozása, valamint napjaink legégetőbb lengyel történései (a független bíróságok kérdése, az abortusztörvény, a média helyzete). |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: − Normann Davies: Boże igrzysko. Historia Polski, Znak, 2018. ISBN 9788324014231 − Normann Davies: Powstanie ’44, Znak, 2012., ISBN 9788324042685 − Antoni Dudek: Historia polityczna Polski 1989-2015, Znak, 2016. ISBN 9788324034680 Ajánlott irodalom: − Andrzej Paczkowski: Pół wieku dziejów polski, PWN, 2007. ISBN 9788301144876 − Andrzej Paczkowski: Wojna-polsko jaruzelska, Prószynski i S-ka, 2006. ISBN 9788374696340 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása − A szlavisztika vonatkozásában tudományos megalapozottságú tudással rendelkezik annak a magyar és az európai identitás kulturális és szellemi konstrukciói szempontjából is releváns hátterével. − A hallgató elmélyíti tudását a legújabb kori lengyel történelemben. − Behatóan megismeri azokat az eseményeket, amelyek az egész közép-európai régió életére hatással voltak. − Ismereteket szerez napjaink lengyel politikai és közéleti kérdéseiről. b) képességei − Képes helyesen értelmezni a szlavisztika szempontjából releváns magyar, európai és egyéb identitásképződési konstrukciókat. − A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére. − A hallgató képes összefüggésében és folyamatában látni a 20-21. századi lengyel és közép-európai történelmet. c) attitűdje − A szlavisztika különféle jelenségeinek és problémáinak megértésében az interdiszciplináris megközelítésre törekszik. − Elkötelezetten és kritikusan képviseli a szláv, a magyar és európai értékeket, vallja a kulturális, vallási, kisebbségi és társadalmi sokszínűség fontosságát. − Szakmai érdeklődése a szlavisztikán belül elkötelezett, folyamatos. Megszerzett tudását a jelenkori társadalmi és kulturális folyamatok és jelenségek megértésére használja fel. − Elmélyül a történelmi ismeretek és összefüggések iránti fogékonysága. d) autonómiája és felelőssége − Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását. − Folyamatosan reflektál saját beágyazottságára, megpróbálja önmagát történeti és kulturális dimenziókban is látni és láttatni. − Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni. − Növekszik a hallgató önállósága a történelmi események, adatok feldolgozása, értelmezése terén. − Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul. − Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai. |