Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus fókusza, hogy áttekintést nyújtson a bántalmazók magatartásáról és pszichés működésük dinamikájáról, különös tekintettel a sötét triászra illetve az integrációs lehetőségek fókuszára. A képzésen résztvevők megismerhetik és megértik a bántalmazók viselkedését és motivációit, valamint megtanulhatják az integrációs stratégiákat és lehetőségeket, amelyek segíthetnek a bántalmazók társadalmi és pszichológiai rehabilitációjában
Főbb témakörök:
1. A bántalmazók krízispszichológiája:
A bántalmazók pszichológiai dinamikája és motivációi
A sötét triász fogalma és jellemzői (narcizmus, pszichopátia, machiavellizmus)
A bántalmazók krízishelyzeteinek és stresszreakcióinak elemzése
2. Integrációs lehetőségeik:
Az integrációs lehetőségek és stratégiák áttekintése
Társadalmi és pszichológiai rehabilitációs programok és módszerek
Az integrációs folyamat jellemzői és kihívásai
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Paulhus D. L., Williams, K. M. (2002) The Dark Triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and psychopathy. Journal of Research in Personality 36 (2002) 556–563.
Sebestyén, Á (2020) Az emberkereskedelem pszichológiai mozgatórugói. Budapest: Traumaközpont Kft. https://traumakozpont.hu/
wp-content/uploads/2020/08/az-emberkereskedelem-pszichologiai-mozgatorugoi.pdf 29-30.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A pszichológiai krízisek összefüggéseinek átlátása.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása
b) képességei
Az alkalmazott módszerek hatékony alkalmazás szintjén történő elsajátítása.
Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.
c) attitűdje
Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.
d) autonómia és felelősség
Szakmai felelősségét szem előtt tartva végzi munkáját.
Tiszteletben tartja más tudományágak elméleti és módszertani sajátosságait.