Tantárgy adatlapja
A tantárgy betekintést nyújt az európai dráma- és
színháztörténetbe a kezdetektől a 17. század végéig. Sorra veszi a régi
színjátszás különböző fajtáit, a drámai műfajokat, a legfontosabb alkotókat
és műveket, és kitér a korszak európai és magyar színjátszásának és
drámairodalmának összefüggéseire. A kurzus témakörei: 1. A
színjátszás és a dráma kezdetei 2. Az ókori görög drámairodalom 3. A klasszikus triász 4. Színház és dráma az ókori Rómában 5. A középkori vallásos és világi színjáték 6. Dráma és színház a reneszánsz és humanizmus
idején 7. Az Erzsébet-kori Anglia színjátszása 8. Shakespeare 9. Shakespeare tragédiái 10. Shakespeare vígjátékai 11. Királydrámák, színművek 12. A barokk színház és dráma 13. A 17. század spanyol drámairodalma |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: 1. Erika Fischer-Lichte, A dráma
története, Bp., Jelenkor, 2001.739 p. ISBN 963-676-272-4 2. Peter
Simhandl, Színháztörténet, Bp.,
Helikon, 1998, ISBN 963-208-533-7. 3. Bécsy Tamás, Mi a dráma?,
Bp., Akadémiai, 1987, ISBN 963-05-4623-X; Bp., Béda Books, 2002, ISBN
963-86236-6-7. 4. Géher István: Shakespeare-olvasókönyv,
Bp., l’Harmattan, 2015, ISBN 978-963-236-992-1 |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetencia-elemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A hallgató megismeri az európai dráma- és színháztörténet kezdeteit , illetve főbb fordulópontjait, kiemelkedő
szerzőit és műveit a 17. század végéig. Megismeri továbbá a különböző
korszakok dráma- és színházművészetének szcenikai, esztétikai, társadalmi feltételrendszerét,
valamint a korszakok drámairodalmának változásait, dramaturgiai
sajátosságait. b)
képessége A hallgató képes lesz a különböző korszakok eltérő
dramaturgiai felfogásának beazonosítására, illetve azok alkalmazására a
drámaelemzések során. Megérti a különbséget és az összefüggéseket dráma és
színház/színjátszás között. c)
attitűdje Nő a problémaérzékenységük és feladatmegoldási
képességük. |