Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A filmelemzés alapjai
Tárgy kódja: BBNST02200
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Pilló Ákos
Tárgyleírás:

A tantárgy célja, hogy a film iránt érdeklődő hallgatók számára betekintést nyújtson a filmművészet nagy klasszikus és kiemelkedő kortárs mestereinek alkotási folyamataiba, a filmművészet jelentős korszakainak értelmezésébe. Módszertani áttekintést nyújtson a filmelemzés különböző megközelítési módjairól, úgyis, mint hermeneutika, tartalomelemzés, megismerés orientált elemzés. Megismertesse a hallgatókkal a filmelbeszélés lehetséges módozatait, hogy milyen jellemző jegyekkel lehet leírni és elemezni a cselekményt. Filmszemelvények megtekintése során utalunk a film sajátos kifejezési eszközeivel elérhető hatásmechanizmusokra. A kurzus célja továbbá, hogy a hallgatókkal megismertesse az általánosabb műelemzési elveket, valamint a filmelemzés alapvető módszertani sajátosságait, a mozgóképek elemzésének és esztétikai vizsgálatának alapelveit.

A bevezető órák előadásait követően az óra témájába illeszkedő filmrészletek közös vizsgálatára kerül sor.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

KOVÁCS András Bálint: Mozgóképelemzés, Budapest: Palatinus, 2009.

AUMONT, Jacques – Marie, Michel: A filmelemzés meghatározása In: A kortárs filmelmélet útjai. Budapest: Palatinus, 2004. pp. 9-43.

BORDWELL, David: Elbeszélés a játékfilmben. Budapest: Magyar Filmintézet, 1996, pp. 61.– 162.; 319– 342.

BORDWELL, David: Szimptomatikus interpretáció In: A kortárs filmelmélet útjai Budapest: Palatinus, 2004. pp. 43-98.

BÍRÓ Yvette: A hetedik művészet. Budapest: Osiris, 2003.

TARKOVSZKIJ, Andrej: A megörökített idő. Budapest: Osiris, 1998.

VARGA Balázs: Final Cut, Budapest: L’Harmattan, 2013.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tud&aac

ute;s, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A hallgató tájékozott a filmtörténetben és a filmelméletekben.

Ismeri a filmelemzés módszereit, elméleti alapjait és jelentőségét.

Átlátja a filmi kompozíciót, a filmi elbeszélést.

Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.

Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.

b) képességei

Képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére, a kultúra szervezésében való közreműködésre.

Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.

Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.

Képes a nyilvános megszólalás, illetve megjelenítés alapvető szabályainak ismeretében hatékony kommunikációra.

Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.

c) attitűdje

Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.

Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.

Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul

mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.

Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.

Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.

d) autonómiája és felelőssége

Fontosnak tartja a párbeszédet és az együttműködést a különböző felfogású társadalmi csoportok között.

Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.

Véleményét argumentumokra alapozza.

Véleményalkotásában képviseli az emberi méltóság szellemi követelményeit.

Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.

Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett.

Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
részismeret megszerzésére irányuló képzés BRNX-XRI Részismeret Nappali magyar 2 félév BTK
szabad bölcsészet BANB-XSB alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe