Tantárgy adatlapja
A módszer-centrikus elméletek közül a filmszociológiai megközelítés az egyik legérzékenyebb a film, mint művészet – a film mint ipari áru kettősség megragadásában. A filmművészeti alkotás egésze, illetve számos aspektusa elemezhető a társadalom, a közösségek hálózatai, a piac, a kereskedelem, vagy éppen az intézmények vonatkozásrendszerében. A Peter Bächlin által már 1945-ben felvetett nézőpont szerint (Der Film als Ware) a filmkészítés, a forgalmazás és a fogyasztás közötti kulturális és társadalmi terekben vizsgálhatjuk a filmet – ipari termékként, kulturális intézményként, kultúripari eseményként, vagy társadalomábrázoló dokumentumként. Az előadás számba veszi a témát vizsgáló nézőpontokat, középpontba helyezve ugyanakkor a filmtörténeti alapvonatkozásokat, úgymint: ősfilm – hangosfilm – hollywoodi modell – nemzeti filmek – monopóliumok. Vizsgáljuk még a filmet, mint tömegterméket, ipari szervezettségű terméket és mint vállalkozást.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Hauser Arnold: A művészet szociológiája. Bp.1982. 13-113. ISBN 9632811542
Császi Lajos, A morál kulturális szociológiája és a média. in Szociológiai Szemle. 1999/ 4., 59-73 HU ISSN 1216-2051
Bíró Yvette: Profán mitológia. Bp. 1999. 85-154. ISBN 9633795079
Jean Baudrillard: A rossz transzparenciája. Bp.1997. 9-22; 47-78, ISBN 9635061196; Uő.: Amerika, Bp.1996. 39-134, ISBN 9631420442
Albrecht Wellmer: Művészet és ipari termelés, in: Az esztétika vége. (Szerk.: Bacsó Béla) Bp.1995. 319-341 ISBN 963 281 395
"cs50126BB">Ajánlott irodalom:
John Fiske: Television Polisemy and Popularity. in Critical Studies in Mass Communication 3, No. 4., 1986/12, 200-216. ISSN-0739-3180
Alexander, J.–Ph. Smith: "The discourse of American civil society: A new proposal for cultural studies." in Theory and Society, 1993. 22. 151–207 ISSN 0304-2421
Charles C. LEMERT (ed.): Intellectuels and Politics. Social Theory in a Changing World. Sage Publications, Newbury Park, 1991. 140-170 ISBN 0803937326
T. W. Adorno: The Culture Industry. London, Routledge, 1991. ISBN 0415253802
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jól hasznosítható interdiszciplináris szaktudományos ismeretek, amelyek egyaránt kiterjednek a tömegmédia bölcsész- és társadalomtudományos megközelítéseire.
Nemzetközi kitekintés a médiarendszerekre és a médiapolitikára.
A közszolgálati média működésének és mai kihívásainak alapos ismerete.
b) képességei
Képes szakmailag tájékozódni a tömegmédia egyes területein.
A kutatói munka során képes tematizálni, illetve módszertani alapossággal vizsgálni és elemezni a tömegmédia működését.
Személyi kompetenciák
Elemző képességek.
Szakképzettség alkalmazása
Kulturális szférában és a tömegmédia tevékenységi területein.