Tantárgy adatlapja
A
tantárgy címében megjelölt problematika számos ponton kapcsolódik ugyan a
vallásfilozófiához, ám önálló tematikaként is ismert, mi több, egyes nyugati
egyetemeken (Bochum, Eichstätt, München) intézetek, tanszékek elnevezésében
is megjelenik. Bár tág értelemben számos vallás esetében beszélhetünk
„teológiáról”, jelen összefüggésben az a történetileg közel két évezredre
visszanyúló, organikus kapcsolat képezi vizsgálat tárgyát, amely az antik
görög bölcselet korai keresztény recepciója óta a nyugati filozófia és a
teológia között fennáll, s amely a két diszciplínának a nagyskolasztikában
történt szisztematikus szétválasztásán keresztül a jelenkor szintetizáló vagy
azzal éppen ellentétes törekvéseiig tart. Amint a teológia létrejötte nem
gondolható el az ókori filozófia, mindenekelőtt a platonizmus hatása nélkül,
úgy a nyugati filozófia történetének döntő fejleményei is számos ponton
eredeti teológiai belátásokhoz kapcsolódnak. A szeminárium célja ezért
kettős: egyrészt azokra a (probléma)történeti összefüggésekre fókuszál,
amelyek a két diszciplína viszonyának alakulásában kiemelt szerepet
játszottak, másrészt – és hangsúlyosan – olyan klasszikus problémák
szisztematikus kidolgozására tesz kísérletet, amelyek emblematikusan jelzik a
két tudomány tematikus érintkezőpontjait: pl. hit és tudás viszonya, a
természetes istenismeret problematikája, az emberi és az isteni szabadság
kapcsolata, a rossz problémája, ill. a halhatatlanság kérdése. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom felsorolása |
Heidegger, M.: „Fenomenológia és teológia”, ford. Tőzsér E., in Heidegger, M.: Útjelzők, Budapest: Osiris, 2003,
49–79. II. János Pál: Fides et ratio. A hit és az ész
kapcsolatának természetéről, ford. Diós I., Budapest: Szent István
Társulat, 1999. Kant, I.: A vallás a puszta ész határain belül, in
Uő: A vallás a puszta ész határain belül és más írások, ford. Vidrányi
K., Budapest: Gondolat, 1980, 139–180. („Az emberi természetben levő gyökeres
rosszról”). Schelling, F. W. J.: Filozófiai vizsgálódások az emberi
szabadság lényegéről és az ezzel összefüggő tárgyakról, ford. Jaksa M.,
Zoltai D., Budapest: T-Twins, 1992. Davies, B.: Bevezetés
a vallásfilozófiába,
ford. Rakovszky Zs., Vassányi M., Budapest: Kossuth, 1999, 11–30. („Filozófia
és hit”). Pannenberg, W.: Theologie
und Philosophie. Ihr Verhältnis im Lichte ihrer gemeinsamen Geschichte, Göttingen, Vandenhoeck &
Ruprecht, 1996 (magyar fordítása folyamatban). Schaeffler, R.: A
vallásfilozófia kézikönyve, ford.
Czakó I.–Hankovszky T., Budapest: Osiris, 2003, 130–141. („A nyelv
filozófiája és a szó teológiája”). |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
tudása Átfogó
és részletekbe menő ismeretekkel rendelkezik a vallásfilozófia
ismeretköréről. Áttekintéssel rendelkezik a filozófia belső
összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és a rokon tudományok
kapcsolatrendszeréről. Elmélyültebb, az illető problémaköröket részleteiben
is feltáró ismereteket szerzett a filozófia több részterületéről. b)
képességei Képes
analitikus, összefoglaló és további elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a
szövegek elemzésének, a szövegeknek a filozófiai tradíció egészén belüli
elhelyezésére és értelmezésére. Képes
a fogalmi gondolkodás és az absztrakció értő használatára. Szakmai és
interdiszciplináris ismereteik alapján önálló kutatások kialakítására és
lefolytatására képes. A
kor igényeinek megfelelően hatékonyan tud kommunikálni, továbbá az
információkat, érveket és elemzéseket szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző
nézőpontok szerint írásban és szóban is képes magas szinten bemutatni. Képes
eredményeit különböző tudományos fórumokon megjeleníteni. Képes
aktuális kérdések eszmetörténeti és filozófiai elemzésének áttekintésére és
újragondolására a globális változások legfontosabb - multikulturális,
természeti-környezeti és társadalmi-politikai - összetevői tekintetében. |