Tantárgy adatlapja
Noha a filozófia gyakorlati, terapeutikus törekvései korunkra elhalványultak, azok a kezdetektől hozzátartoztak lényegéhez. A kollokvium célja, hogy bemutatva legfontosabb képviselőit, újra előtérbe állítsa a filozófia elvesztett örökségét, praktikus, sőt terapeutikus funkcióját. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Boethius: A filozófia vigasztalása, Budapest, Európa, 1979. Epikuros legfontosabb filozófiai tanításai, Budapest, Farkas Lőrinc Imre Kiadó, 1994. Epiktétosz összes művei, Budapest, Gondolat, 2014. Lukas, Elisabeth: A bölcsesség mint orvosság, Budapest, Jel, 2014. Nussbaum, Martha: The Therapy of Desire: Theory and Practice in Hellenistic Ethics, New Jersey, Pinceton University Press, 2013. Platón: Állam, Budapest, Atlantisz, 2018. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A hallgató ismerje fel, hogy a filozófia nem pusztán elméleti vállalkozás, hanem antik és modern gyakorlati eszközeivel képes a hétköznapi élet számára is orientációt, segítséget nyújtani. A hallgató megismeri a gyakorlati filozófia legmeghatározóbb szerzőit az ókortól napjainkig. A kurzus végére a hallgató képes lesz összefoglalni és bemutatni a filozófiai terápia legfontosabb belátásait és módszereit. b) képességei A kurzus résztvevői elsajátítják a gyakorlati filozófia legfontosabb eredményeit és gyakorlatait, a kortárs filozófiai praxis legegyszerűbb, legelemibb eljárásait. |