Tantárgy adatlapja
A Kijevi Rusz és Lengyelország
megkeresztelkedésétől, az államalapítástól kezdve napjainkig tárgyaljuk a
legfontosabb történelmi eseményeket, különös tekintettel azokra, amelyek
fontos szerepet játszottak a nemzeti mitológiában (harc a tatárok ellen,
Napóleon hadjárata). Kiemelten kezeljük az Orosz Birodalom, a Tengerköz és
Közép-Európa viszonyát. A hallgatók megismerkednek a keleti és nyugati szláv
országok történeti földrajzával és a tárgyalt témakörökhöz tartozó alapvető
lexikai és terminológiai fogalmakkal. Nagy hangsúlyt fektetünk továbbá a
kelet-európai országok 20. század végi és 21. századi társadalom- és
politikatörténetére. |
A 2-5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: ·
Norman Davies, Lengyelország története, Budapest,
Osiris, 2006, ISBN 963-389-873-0 ·
Font Márta –
Krausz Tamás – Niederhauser Emil – Szvák Gyula, Oroszország története, Budapest, Pannonica Kiadó Kft., 2001, ISBN
978 963 925 237 0 ·
Font Márta–Varga Beáta, Ukrajna története, Szeged, Bölcsész Konzorcium, 2006, ISBN 963
9704 10 5 http://mek.oszk.hu/04800/04809/04809.pdf ·
Dušan Kováč, Szlovákia története, Pozsony,
Kalligram, 2011, ISBN 978-80-8101-429-1 ·
Benedek Gábor, Cseh történelem (kronológia) elektronikus tananyag http://szlavintezet.elte.hu/szlavanyagok/slav_civil/cseh-tortenelem.htm Ajánlott
irodalom: ·
Mikola
Rjabcsuk, A két Ukrajna, Budapest,
Örökség, 2015, ISBN 978-615-80156-4-5 ·
Kenéz Péter: A Szovjetunió története. A kezdetektől az
összeomlásig. Ford. Sisák Gábor. Budapest, Akkord Kiadó KfT, 2008, ISBN
978 963 252 018 |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetencia-elemeknek(tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
tudása –
tisztában van a
keleti és nyugati szláv országok történelmével és földrajzával; –
ismeri az orosz
és a lengyel történelem elmúlt ezer évének nagy korszakait, kiemelkedő
egyéniségeit; –
ismeri az orosz
és a lengyel történetírás legfontosabb iskoláit jellemző kutatási kérdéseit. b)
képességei –
képes helyesen
értelmezni az adott szláv nyelvű kulturális jelenségek történeti
beágyazottságát, megtalálja a
jelenben kibontakozó tendenciák történelmi előzményeit; –
képes átlátni
szakiránya legfontosabb nemzeti identitásképző diskurzusainak felépítését; –
képes helyesen
érteni, értelmezni és közvetíteni szakiránya politikai, társadalmi,
történelmi szövegeit. |