Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A kétnyelvűség elmélete és gyakorlata
Tárgy kódja: BBNON10400
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Juhász Márta Klára
Tárgyleírás:

 Elsajátítandó ismeretanyag:

A kétnyelvűség definíciója. Kétnyelvűség és kettősnyelvűség. A kétnyelvűség kialakulásának családi modellje, a kisgyermekkori kétnyelvűség típusai és tipológiája. Nyelvelsajátítás és kétnyelvűség, kiegyenlített és egyenlőtlen kétnyelvűség. A magyarországi németek kétnyelvűsége, kódkeverés és kódváltás, szókölcsönzés és fordítás. A kétnyelvűség előnyei. A német nemzetiségi óvodákban folyó nevelés pedagógiai és didaktikai céljai, a német nyelvi foglalkozások céljai és feladatai. A játékos nyelvelsajátítás formái: a nyelv, zene és mozgás egysége, gyermekdalok, mondókák, kiszámolók, játékok szerepe a szókincstanításban és a nyelvfejlesztésben. A nyelvi foglalkozások tervezése, felépítése és fázisai. Motiváció, munkaformák a nyelvi foglalkozásokon. A szemléltetés lehetőségi a nyelvi foglakozásokon. Médiumok szerepe a nyelvi foglalkozásokon. A helyes-ejtés elsajátításának összetevői: artikuláció, intonáció, ritmus, fonetikai és ritmikai gyakorlatok. A szókincs megalapozása, a szókincsfejlesztés lehetőségei és módszerei, az új kifejezések szemantizálásának lehetőségei. Az idegen nyelvi beszédkészség fejlesztése komplex gyakorlatok és játékok formájában.

 

Kialakítandó kompetenciák:

A tananyagként felsorolt témák elméleti ismerete és gyakorlati alkalmazásának a képessége (foglalkozási vázlatok készítése). A német nyelvű szakterminológia ismerete.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező szakirodalom:

1.      Apeltauer, Ernst, Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs, Berlin, München, Langenscheidt, 1997, pp. 10-17., 68-134., ISBN 3-46-849-658-3

2.      Kovács Judit, A gyermek és az idegen nyelv, Budapest, Eötvös József Könyvkiadó, 2009, ISBN 978-963-9955-09-7

3.      Navracsics Judit, A kétnyelvű gyermek, Veszprém, Pannon Egyetemi Kiadó, 2004, pp. 13-28., 55-69., 107-158., 75-85., 116-196., ISBN 978-963-9495-41-8

4.      Bartha Csilla, A kétnyelvűség alapkérdései, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1999, ISBN 978-963-190-009-5

 

Ajánlott szakirodalom:

1.    Bárdos Jenő, Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2000, ISBN 963-19-0555-1

2.    KLEIN Ágnes: Utak a kétnyelvűséghez. Nyelvek elsajátítása iskoláskor előtt. Budapest, Tinta Kiadó, 2014, ISBN: 978-615-5219-2

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

Ismeri a 612 éves korosztály nemzetiségi nevelése során hatékonyan alkalmazható

   nyelvpedagógiai eljásokat, nyelvfejlesztési stratégiákat.

Korszerű ismeretekkel rendelkezik a korai kétnyelvűg területén.

b)    képességei

– Magas szintű (C1) nemzetiségi nyelvi kompetenciákkal rendelkezik.

– Képes nemzetiségi nyelven tanításra, színvonalas, példaadó nemzetiségi nyelvű 

      kommunikációra.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe