Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a nemzetközi sajtó- és médiatörténetből bontakoztassa ki a kortárs médiarendszereket és azok tipológiáját. A tantárgy célja a hazai és a nemzetközi sajtórendszer bemutatása, különös tekintettel az angolszász és a német nyelvterület médiaviszonyaira, valamint a médiaszabályozás kérdéseire. Részletesen tárgyalja a nyomtatott és az elektronikus sajtó történetét, kérdéskörét akárcsak az internetes felületekre vonatkozó előírásokat. Részletesen ismerteti a médiarendszer normatív elgondolásának lehetőségeit, különös tekintettel Hallin és Mancini három alapvető médiarendszer-típusát: a mediterrán vagy polarizált pluralista, a demokratikus korporatista és az észak atlanti vagy liberális modellt. A kurzus során értékeljük az egyes médiamodellek erősségeit és gyengeségeit a demokrácia intézményeinek támogatása szempontjából. A kurzus segíteni kívánja az eligazodást a globális médiatérben, kitérve Magyarország és a magyar belpolitika nemzetközi médiareprezentációjára.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
HALLIN, Daniel C., MANCINI, Paolo, Médiarendszerek, Budapest, Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet, Gondolat, 2008, p. 35-274. ISBN 978-963-693-069-1
BARBIER, Frédéric, LAVENIR, Catherine Bertho, A média története Diderot-tól az internetig, Budapest, Osiris, 2004, pp. 51-85, 162-187, 229-302. ISBN 963-389-643-6
KÓKAY György, BUZINKAY Géza, MURÁNYI Gábor, A magyar sajtó története, Budapest, Sajtóház, 1994. ISBN 963-9309-03-6
BAJOMI-LÁZÁR Péter, Közszolgálati rádiózás Nyugat-Európában,
Budapest, Új Mandátum, 2000. ISBN 963-9158-74-7
Ajánlott irodalom:
PAÁL Vince (szerk.), A magyarországi médiaháború története. Média és politika 1989-2010, Budapest, Wolters Kluwer CompLex, 2013, p. 341-382. ISBN 978-963-295-329-8
KOLOSI Péter, A kereskedelmi televíziózás Magyarországon, Budapest, Corvina, 2006, p. 12-104. ISBN 963-13-5512-8
BRIGGS, Asa, BURKE, Peter, A média társadalomtörténete Gutenbergtől az internetig, Budapest, Napvilág, 2004, p. 21-104. ISBN 963-9350-45-1