Tantárgy adatlapja
A kurzus a
huszadik század színház- és drámatörténetének azon időszakára koncentrál,
mely a 19. század végétől az 1960-as évekig tart: a klasszikus modernség
horizontjának kialakulásával a posztdramatikus paradigmaváltás időszakáig
terjed. Az előadás a korszak magyar színháztörténet történeti áttekintésén
túl (színházi struktúra, játéknyelv, színházi rendezők) egy tágabb kontextus
kijelölését is megcélozza: utalás szintjén kitér a jelentősebb modern
színházelméletekre és az európai színházi játéknyelv hatástörténeti
szempontból megkerülhetetlen alkotóira, alakítóira is. 1. A
magyar színházi struktúra változásai a XIX?XX. század fordulóján: a
specializálódó színházak. Állami és magánszínházak, repertoárjuk a XX. század
elején. 2. A
magyarországi avantgárd színház: Mácza János, Déry Tibor. A dramatikus
színház fogalma, kialakulása. A rendezés színháza, avagy a mise-en-scene 3. A
meiningenizmus hatástörténete: a vígszínházi és a nemzeti színházi stílus 4.
Rendezők és színházvezetők a XX. század első felében: Pünkösti Andor, Hevesi
Sándor, Németh Antal 5.
Színjátéktípusok: jól megcsinált színdarab, iránydráma, tézisdráma,
népszínmű, történelmi tragédia… 6. A polgári színjátszás megerősödése, a
szórakoztatás és a történeti önazonosság narratíváit hordozó nemzeti tudat
alakításának összefüggései
7. A
modern dramaturgia változatai 1. Bródy Sándor, Herczeg Ferenc 8. A
modern dramaturgia változatai 2.: a nosztalgikus abszurd - Szomory Dezső,
Szép Ernő 9. A
modern dramaturgia változatai 3.: Molnár Ferenc 10. A
modern dramaturgia változatai 4.: Móricz Zsigmond, Lengyel Menyhért 11. A
modern dramaturgia változatai 5.: Költődramaturgok: Balázs Béla, Babits
Mihály, Kosztolányi Dezső, Füst Milán 12. Az
1945 utáni két évtized magyar drámairodalmi folyamatai, színházi intézményrendszere,
játéknyelvi hagyományainak alakulása. 13.
Történelmi parabolák: Németh Lásazló, Illyés Gyula. A realista dráma
hagyományai: Sarkadi Imre, Csurka István |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: 1.
Magyar színháztörténet 1873–1920, főszerk. Székely György, szerk. Gajdó
Tamás, Magyar Könyvklub Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet,
Budapest, 2001. ISBN 963 547 363 X 2.
Magyar színháztörténet 1920–1949, főszerk. Bécsy Tamás és Székely
György, szerk. Gajdó Tamás,
Magyar Könyvklub, 2005. ISBN 963 549 241 3 3.
Magyar drámaírók – Huszadik század I. II. III., szerk.
Nagy Péter, Bp., Szépirodalmi, ISBN 9631532143 4. Kékesi
Kun Árpád, A rendezés
színháza, Budapest, Osiris, 2007. ISBN 9789633899434 Alternatív
színháztörténetek. Alternatívok és alternatívák,
szerk. Imre Zoltán, Bp.,
Balassi, 2008. ISBN 978-963-506-757-2 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Átlátja a
20. századi drámatörténet műfajainak, szövegtípusainak és jelentős
korszakainak főbb sajátosságait. Tájékozott
a magyar nyelvű drámaszövegek és színházi előadások nyelvi és irodalmi
értelemzésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag
elfogadott kontextusai és értékelései terén. Ismerje
meg a hallgató a feldolgozott korszakok legfontosabb alkotóit, azok műveit,
illetve az ehhez kapcsolódó színházi törekvések jellemzőit. b) képessége Képes legyen folyamatában vizsgálni, értelmezni a drámairodalom s a színházművész et
valamint a színház- és közönség kapcsolatrendszerének változásait és egymásra
hatásait. Képes
értelmezni a 20. századi drámairodalom jelenségeinek nyelvi, irodalmi
sajátosságait, valamint a világirodalmi hagyományon belüli összefüggéseit,
történeti beágyazottságát. Képes
átlátni a 20. századi drámatörténeti hagyományok szerepét a nemzeti
identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a
szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban. c) attitűdje Nő az
emaptikus képességük, és képessé válnak különböző nézőpontok megismerésére,
elfogadására. |