Tantárgy adatlapja
Az
előadás áttekintést ad a klasszikus esztétikai gondolkodás előtörténetéről,
és bemutatja, mennyiben jelentett mást a kérdésfeltevések szintjén is a
műalkotásokra irányuló figyelem az egyes történeti korszakokban. E modul
feladata továbbá, hogy a posztmodernitás újfajta esztétikai érzékenységének
játékba hozatalával fogalmazza újra az esztétika legklasszikusabb témáit és
folyamatosan visszatérő kihívásait. A kurzus megkülönbözteti a
művészetfilozófiát az esztétikától, amennyiben az előbbi az általános
filozófiai felfogásoknak a művészetre vonatkozó reflexióit jelenti, a
speciális módszert és tartalmat kijelölő esztétikai különösség részletes
elemzése nélkül. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Grassi, E.: A szépség ókori elmélete, Pécs, 1997. Eco, U.: Művészet és szépség a középkori
esztétikában, Budapest, 2002. Marosi E. (szerk.): Emlék márványból vagy homokkőből. Hét
évszázad írásai a művészettörténet történetéből, Budapest, 1976.
ign="left" class="MsoNormal" style="text-align:left">Tatarkiewitz,
Wladyslaw, Az esztétika alapfogalmai, Budapest:
Kossuth, 2000. Habermas,
J.: Egy befejezetlen projektum – a modern kor, in: J. Habermas, J-F. Lyotard:
A posztmodern állapot (a szerzők
egy-egy tanulmányával), Budapest, 1993. Sepsi Enikő, Lovász Irén, Kiss Gabriella, Faludy
Judit (szerk.): Vallás és művészet.
KRE-L’Harmattan, 2016. |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Átfogó és részletekbe
menő ismeretekkel rendelkezik a vallásfilozófia ismeretköréről. Áttekintéssel
rendelkezik a filozófia belső összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és
a rokon tudományok kapcsolatrendszeréről. Elmélyültebb, az illető problémaköröket
részleteiben is feltáró ismereteket szerzett a filozófia több
részterületéről. b)
képességei Képes analitikus, összefoglaló és további elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a szövegek elemzésének, a szövegeknek a filozófiai tradíció egészén belüli elhelyezésére
és értelmezésére. Képes
a fogalmi gondolkodás és az absztrakció értő használatára. Szakmai és
interdiszciplináris ismereteik alapján önálló kutatások kialakítására és
lefolytatására képes. A
kor igényeinek megfelelően hatékonyan tud kommunikálni, továbbá az
információkat, érveket és elemzéseket szakmai és nem szakmabeli közönségnek
különböző nézőpontok szerint írásban és szóban is képes magas szinten
bemutatni. Képes eredményeit különböző tudományos fórumokon megjeleníteni. Képes aktuális kérdések
eszmetörténeti és filozófiai elemzésének áttekintésére és újragondolására a
globális változások legfontosabb - multikulturális, természeti-környezeti és
társadalmi-politikai - összetevői tekintetében. |