Tantárgy adatlapja
Tárgy neve: A nevelés-oktatás gyakorlati feladatai
Tárgy kódja: BONTP02300
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató:
Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:
A tantárgy célja a hallgatók bevezetése a pedagógiai gondolkodásba, különösen a nevelés- és oktatáselmélet területén a saját tapasztalatokra való reflektálás útján. A tárgy a saját korábbi tapasztalatokra épülő elemzéssel kívánja megalapozni a pedagógiai tudásrendszer formálódását. Cél a nevelési feladatok korszerű értelmezése, a különböző nevelési színterek megismerése. A hallgatók szerezzenek tapasztalatot a média nevelési lehetőségeiről, a nevelési folyamat szereplőiről. Tájékozódjanak a speciális nevelési problémákról, az inkluzív és a komprehenzív szemléletmódról. Ismerjék meg a hátrányos helyzetű neveltekre irányuló pedagógiai törekvéseket, a nevelési teendőket, illetve a pedagógia és az iskolarendszer esély csökkentő, kirekesztő tényezőit is. Tájékozódik a tanári pályáról.A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
Bábosik István (szerk.) Az iskola optimalizálásának lehetőségei. Budapest, Eötvös József Könyvkiadó, 2013. ISBN 0359001246628
Csapó Benő, Tudás és iskola. Budapest, Műszaki Könyvkiadó, 2004. ISBN 9631629805
https://www.researchgate.net/publication/316253656_Tudas_es_iskola
Szabó Éva, Szeretettel és szigorral. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2006. ISBN 9630583771
Juhász Márta–Karainé Gombocz Orsolya–Mongyi Norbert, Pedagógiai változások–a változás pedagógiája IV. Budapest, Szaktudás Kiadó, 2021. ISBN 9789635750405
Kormos József (szerk.) Mester és Tanítvány emlékkötet. Budapest, Szaktudás Kiadó, 2021.
ISBN 9789635750467
Kozma Gábor és Szőke-Milinte Enikő (szerk.). Energiatudatossági és környezeti nevelés-programok a magyar felsoktatásban. Budapest, SZIT, 2023.
ISBN 9789636120825
https://ak.sze.hu/images/Hirek/MEKH/Energiatudatossagi%20es%20kornyezeti%20neveles%20vegleges.pdf
Csanád Béla, A keresztény nevelés általános alapjai. Budapest, Jel. ISBN 9639318728
Fazekas – Ágnes: Halász Gábor: A tudás keletkezése (Pedagógiai kalandozás három kontinensen), 2020. „A második frontvonal” címmel. Budapest, Gondolat Kiadó, 2020.
ISBN 9789635560493
Korzenszky Richárd, Szünet nélkül. Egyházról, iskoláról. Tihany, Bencés Apátság, 2000.
ISBN 9630019841
Schönknecht, Gudrun, Die Entwicklung der Innovationskompetenz von
LehrerInnen aus (Berufs) biographischer Perspektive. Pädagogische Hochschule Freiburg, 2005. www.bwpat.de/spezial2
Ajánlott irodalom:
Dombi Alice-Oláh János-Varga István, A neveléselmélet alapkérdései. Gyula, APC-Stúdió 2004.
ISBN 9639135690
Gombocz János, Sport és nevelés. Keszthely, Balaton Akadémia Kiadó, 2011.
Németh András-Boreczky Ágnes, Nevelés, gyermek, iskola. A gyermekkor változó színterei. Budapest, Eötvös József Kiadó, 1997. ISBN 9639024198
Prievara Tibor-Nádori Gergely, A 21. századi iskola. Enabler-Kft. 2018. ISBN 9786150020679
Új Köznevelés https://folyoiratok.oh.gov.hu/
Új Pedagógiai Szemle http://upszonline.hu/index.php?grouping=1
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
A hallgató ismeretekkel rendelkezik az egyéni bánásmódról, a hátrányos helyzetű tanulókról, a személyiségfejlődés zavarairól, a magatartásproblémák okairól, a gyermeknevelés, a tehetséggondozás és a teljes körű egészségfejlesztés módszereiről.
Tisztában van a sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges lehetőségekkel.
Ismeri a pedagógusszerepre vonatkozó neveléstudományi, szociológiai, pszichológiai elméleteket, a tanári elhivatottsággal, szereppel kapcsolatos elvárásokat.
Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző tanulási környezetben megvalósuló szocializációs folyamatokkal és ezek hatékony kezelésének lehetőségeivel.
Ismeri a csoport, a csoportfejlődés és a közösségek pszichológiai, szociológiai és kulturális sajátosságait, az esélyteremtési lehetőségeket.
Ismeri a csoportok és a tanulók társas helyzetére vonatkozó fontosabb feltáró módszereket.
Segíti a közösség kialakítását, fejlesztését, ismeri az azt elősegítő pedagógiai módszereket.
Segíti a fenntartható fejlődéssel, a médiatudatossággal, a digitális technológiák használatával kapcsolatos ismeretek átadását.
b) képességei
A hallgató képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív és mérlegelő értelmezésére, elemzésére, értékelésére.
Képes meghatározni saját szakmai elhivatottságát, szerepvállalását.
Képes a felmerülő problémákhoz adekvát szakirodalmat keresni, felhasználni.
Mind a szaktárgyi oktatás keretében, mind a szabadidős tevékenységek során alkalmazza az együttműködést segítő, motiváló módszereket.
Képes a konfliktusok és a bántalmazás megelőzésére és adott esetben hatékony kezelésére.
Aktívan közreműködik a csoporttagok közösség iránti elkötelezettségének, felelős, aktív szerepvállalásának kialakításában.
Képes a tanulókat helyi,
nemzeti és egyetemes emberi értékek elfogadására nevelni.
Képes értelmezni és felhasználni azokat a társadalmi-kulturális jelenségeket, amelyek befolyásolják a tanulók esélyeit, iskolai, illetve iskolán kívüli életét.
Képes az iskolai és osztálytermi, továbbá a különböző tanulási környezetben megvalósuló toleráns, esélyteremtő légkör megteremtésére.
Képes a fenntartható fejlődéssel, a médiatudatossággal, a digitális technológiák használatával összefüggésben felmerülő legfontosabb aktualitások megértésében segíteni a tanulókat.
c) attitűdje
A hallgató nyitott a személyiségfejlesztés változatos módszereinek folyamatos elsajátítására. Felelősségteljesen viszonyul a tanulók személyiségfejlesztéséhez, képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni a neveltekhez.
Érzékeny a neveltek egyéni problémáira.
Személyes példamutatásával is segíti a nemzeti értékek megismerését és a magyar identitástudat kialakítását a tanulókban.
Elkötelezett a családi életre nevelés feladatainak végrehajtásában, a demokratikus gondolkodásra nevelésben, valamint fontosnak tartja a fenntarthatóság és környezettudatosság, illetve a médiatudatosság kialakítását a tanulókban.
Az iskola világában tudatosan törekszik a nemzeti és európai kultúra alapját képező értékek elfogadtatására.
d) autonómiája és felelőssége
Képes szakmája, a szaktárgyainak tanításával-tanulásirányításával kapcsolatos átfogó, megalapozó szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására.
A szakmáját és a szaktárgyainak megfelelő tudományterületeket megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
Felelősséggel vállalja a kezdeményező szerepét a szakmai együttműködés kialakítására.
Egyenrangú partner a szakmai kooperációban.
Végiggondolja és képviseli az adott szakterület etikai kérdéseit.