Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus célja az alábbi ismeretek átadása, készségek bemutatása, illetve kialakítása:
a pszichológia rövid története, kiemelkedő képviselői, irányzatai,
a pszichológiában használatos nyelvezet, szakkifejezések,
kísérleti-, általános- és fejlődéslélektani alapfogalmak,
kognitív, evolúciós, neurobiológiai szemlélet,
a tanári hivatás során alkalmazható ismeretek,
önmagunk és mások viselkedésének, reakcióinak jobb megértése
a pszichológia tudományának az áltudományos, hiedelmeken és babonákon alapuló információktól való elkülönítése.
A tantárgy tematikája:
1. A pszichológia rövid története, nézőpontok, területek.
2. Biológiai alapok; sejtszintű, evolúciós és morfológiai megközelítés, az öröklés alapjai.
3. Pszichológiai fejlődés I. Öröklés/környezet hatása; az újszülött kognitív képességei, a fejlődés szakaszai.
4. Pszichológiai fejlődés II. Kötődés, erkölcsi fejlődés; nemi szocializáció, a serdülőkor sajátosságai.
5. Észlelés; felismerés, figyelem.
6. Tudat és tudatállapotok; disszociáció, módosult tudatállapotok (alvás, álom; pszichoaktív szerek, hipnózis)
7. Tanulás, kondicionálás (klasszikus, operáns)
8. Komplex tanulás; tanulási stratégiák
9. Emlékezés; emlékezet
i típusok (rövid- hosszútávú); önéletrajzi, implicit emlékezet.
10. Nyelv és gondolkodás. Kommunikáció, problémamegoldás, nyelvelsajátítás.
11. Motivációk; motivációs elméletek, homeosztázis, drive-redukció, táplálkozás; külső-belső motiváció
12. Érzelmek; természete, funkciója; biológiai háttere; érzelemelméletek.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Atkinson, Rita L. Pszichológia. Osiris, Budapest, 2003. ISBN 9633894476
Pléh Csaba, Boross Ottilia (szerk.). Bevezetés a pszichológiába. Osiris, Budapest, 2006. ISBN 789633894781
Pléh Csaba (főszerk.). Pszichológia. Akadémiai Kiadó, 2022. ISBN 9789634546399
https://mersz.hu/pleh-pszichologia-kezikonyv//
Ajánlott irodalom:
Kimura, Doreen. Női agy, férfi agy. Kairosz, Budapest, 2003. ISBN 9789639484832
Cole, Michael, COLE, Sheila R. Fejlődéslélektan. Osiris, Budapest, 2006. ISBN 9633894735
Eysenck, Hans, EYSENCK, Michael. Elmevadászat. Kairosz, Budapest, 2000. ISBN 9639302716
Goleman, Daniel. Érzelmi intelligencia. Háttér, Budapest, 2008. ISBN 9789639365759
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség, stb.) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Megalapozott neveléstudományi ismeretekkel, valamint interdiszciplinális szinten pszichológiai, szociológiai tudással rendelkezik a tanulói személyiség sajátosságaira és fejlődésére vonatkozó nézetekről, illetve az alaptörvénybe foglalt értékrendszerről
A tanár ismeretekkel rendelkezik a szocializációról és a perszonalizációról, az egyéni bánásmódról, a hátrányos helyzetű tanulókról, a személyiségfejlődés zavarairól, a magatartásproblémák okairól, a gyermeknevelés, a tehetséggondozás és a teljes körű egészségfejlesztés módszereiről.
Tisztában van a sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanul&aacut
e;si, magatartási nehézséggel küzdő gyermek többi tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges módszertanokkal. Ismeri a tanulók pedagógiai megismerésének módszereit.
Ismeri a szaktárgy tanítása-tanulása során fejlesztendő speciális kompetenciákat, ezek fejlesztésének és diagnosztikus mérésének módszereit. Ismeri a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése, elemzése hatását a tanulók személyiségfejlődésére. Tisztában van szaktárgyának a tanulók személyiségfejlődésében betöltött szerepével, lehetőségeivel. Ismeri az online környezet kockázatait, különös tekintettel a mentális és fizikai egészséget, az adatbiztonságot, értékeket fenyegető veszélyekre, az online zaklatásra és más agresszióformákra, továbbá az internethasználatot kísérő függőségekre, viselkedésformák alakulására.
b) képességei
Képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő, valamint a tantárgyában egyéni bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan fejleszteni és a többi tanulóval együtt differenciáltan nevelni, oktatni, számukra differenciált bánásmódot nyújtani.
Képes a szaktárgyában rejlő értékorientált személyiségfejlesztési lehetőségeket kihasználni, a tanulók önálló ismeretszerzését segíteni a végzettségének megfelelő korosztály és a felnőttoktatás keretében is.
Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
c) attitűdje
Nyitott a személyiségfejlesztés változatos módszereinek folyamatos elsajátítására.
Felelősségteljesen viszonyul a tanulók személyiségfejlesztéséhez, képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához.
Érzékeny a tanulók egyéni problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlődés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
d) autonómiája és felelőssége
Együttműködés és felelősségváll
alás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
Felelősséggel vállalja a kezdeményező szerepét a szakmai együttműködés kialakítására.
Egyenrangú partner a szakmai kooperációban.