Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A pszichológiai krízis és az azzal való megküzdés élettani alapjai
Tárgy kódja: BT-KISZ-0030
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Batta Barbara
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

A kurzus áttekintést nyújt a pszichológiai krízisek élettani hátteréről és az élettan ismeretének fontosságáról a krízisintervenciós munkában. A kurzus részletesen foglalkozik az élettani folyamatokkal, mechanizmusokkal és hatásokkal, amelyek a stresszreakciókhoz, a traumákhoz és a krízisekhez kapcsolódnak, valamint azokkal az élettani alapú pszichológiai stratégiákkal, technikákkal és módszerekkel, amelyek segíthetnek az egyéneknek és csoportoknak a krízishelyzetek leküzdésében és kezelésében. A résztvevők képessé válnak arra, hogy a gyakorlati munkájuk során hatékonyabb megküzdési stratégiákat tudjanak alkalmazni mind saját, mind mások számára a krízishelyzetekben, elősegítve ezzel a mentális egészséget és a jóllétet.

Főbb témakörök:

1. Stressz és krízisreakciók élettani alapjai:

A stressz fiziológiai hatásai az emberi szervezetre

A stressz reakciók biokémiai és neurofiziológiai mechanizmusai

Az adaptív és maladaptív stresszreakciók és az azok közötti különbségek

2. Megküzdési stratégiák és technikák:

Kognitív megküzdési stratégiák és gondolkodási minták

Érzelemszabályozás és stresszkezelési technikák

Szociális támogatás és kapcsolathálók szerepe a krízisekkel való megküzdésben

3. Életmódbeli tényezők és pszichológiai erőforrások:

Alvás és pihenés &eacut

e;lettani alapjai és szerepe a stresszkezelésben

Testmozgás és fizikai aktivitás hatása a pszichés egészségre

Önállóság és életvezetési készségek fejlesztése krízishelyzetekben

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Bárdos György (2001): Magatartásélettan. in Buda Béla - Kopp Mária (szerk.): Magatartástudományok. Medicina, Budapest, 65-90.

Füredi J., Németh A., & Tariska, P. (2001). A pszichiátria magyar kézikönyve. Budapest: Medicina Könyvkiadó Rt.97-126.

Ajánlott irodalom:

Oláh, A. (2004) Pszichológiai alapismeretek. A pszichológia biológiai alapjai. Bo¨lcse´sz Konzorcium HEFOP Iroda. 92-192.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A szakterület és kapcsolódó ismeretanyagának megszerzése.

A pszichológiai krízisek összefüggéseinek átlátása.

b) képességei

A krízisben lévő személyek diagnosztikai felmérésének képessége.

Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.

c) attitűdje

Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.

Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése

d) autonómia és felelősség

Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.

Tiszteletben tartja más tudományágak elméleti és módszertani sajátoss

ágait.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

krízisintervenciós szakpszichológus BSLB-XKISZ szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe