Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus áttekintést nyújt a pszichológiai krízisek élettani hátteréről és az élettan ismeretének fontosságáról a krízisintervenciós munkában. A kurzus részletesen foglalkozik az élettani folyamatokkal, mechanizmusokkal és hatásokkal, amelyek a stresszreakciókhoz, a traumákhoz és a krízisekhez kapcsolódnak, valamint azokkal az élettani alapú pszichológiai stratégiákkal, technikákkal és módszerekkel, amelyek segíthetnek az egyéneknek és csoportoknak a krízishelyzetek leküzdésében és kezelésében. A résztvevők képessé válnak arra, hogy a gyakorlati munkájuk során hatékonyabb megküzdési stratégiákat tudjanak alkalmazni mind saját, mind mások számára a krízishelyzetekben, elősegítve ezzel a mentális egészséget és a jóllétet.
Főbb témakörök:
1. Stressz és krízisreakciók élettani alapjai:
A stressz fiziológiai hatásai az emberi szervezetre
A stressz reakciók biokémiai és neurofiziológiai mechanizmusai
Az adaptív és maladaptív stresszreakciók és az azok közötti különbségek
2. Megküzdési stratégiák és technikák:
Kognitív megküzdési stratégiák és gondolkodási minták
Érzelemszabályozás és stresszkezelési technikák
Szociális támogatás és kapcsolathálók szerepe a krízisekkel való megküzdésben
3. Életmódbeli tényezők és pszichológiai erőforrások:
Alvás és pihenés &eacut
e;lettani alapjai és szerepe a stresszkezelésben
Testmozgás és fizikai aktivitás hatása a pszichés egészségre
Önállóság és életvezetési készségek fejlesztése krízishelyzetekben
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Bárdos György (2001): Magatartásélettan. in Buda Béla - Kopp Mária (szerk.): Magatartástudományok. Medicina, Budapest, 65-90.
Füredi J., Németh A., & Tariska, P. (2001). A pszichiátria magyar kézikönyve. Budapest: Medicina Könyvkiadó Rt.97-126.
Ajánlott irodalom:
Oláh, A. (2004) Pszichológiai alapismeretek. A pszichológia biológiai alapjai. Bo¨lcse´sz Konzorcium HEFOP Iroda. 92-192.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A szakterület és kapcsolódó ismeretanyagának megszerzése.
A pszichológiai krízisek összefüggéseinek átlátása.
b) képességei
A krízisben lévő személyek diagnosztikai felmérésének képessége.
Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.
c) attitűdje
Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése
d) autonómia és felelősség
Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.
Tiszteletben tartja más tudományágak elméleti és módszertani sajátoss
ágait.