Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A Római Birodalom építészete szeminárium
Tárgy kódja: BMNTR08000M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Régészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Vass Lóránt
Tárgyleírás:

A tantárgy célja a római építészethez kapcsolódó gyakorlati jellegű ismeretanyag megszerzése, ezért a félévben sor kerül római kori épített emlékek, valamint múzeumok meglátogatására is.

A hallgatóknak a félév során részletesebben meg kell ismerkedniük a római építészethez kapcsolódó tárgyi emlékek csoportjaival (falazótéglák, tetőfedő téglák, stukkódíszek, mozaikpadlók, vízvezetékek, építési feliratok stb.). Ezen ismereteikről szemináriumi előadás keretében be is kell számolniuk.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Mócsy A. - Fitz J. (szerk.): Pannonia Régészeti Kézikönyve. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1990. ISBN 963 05 5500 X (az V, VI., VII. és VIII. fejezetek építészettel kapcsolatos részei).

P. Schollmeyer: Handbuch der antiken Architektur. Philipp von Zabern, Darmstadt/Mainz, 2013. ISBN 978 3-534-23160-7

Póczy K: Közművek a római kori Magyarországon. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1980. ISBN 963 10 2693 0

Hajnóczi J. Gy: Pannónia római romjai.

"font-family:'PT Sans';font-size:11pt;"> Műszaki könyvkiadó, Budapest, 1987. ISBN 9631068110

Ajánlott irodalom:

A. Boëthius: Etruscan and Early Roman Architecture. Yale University Press, London, 1992. ISBN 0300052901

M. Wheeler: Roman Art and Architecture. Thames and Hudson, 1994. ISBN 0-500-20021-1

Á. Kiss: Pannonische Architekturelemente und Ornamentik in Ungarn. Akadémia Kiadó, Budapest, 1987. ISBN 963 05 4148 3

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.

Szakterületének legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik, és szakdolgozatában új tudományos eredményt ér el.

Az adott régió történelmének és anyagi kultúrájának ismerete az antik korban.

b) képességei

Képes a magyar és idegen nyelvű szakirodalom folyamatos követésére.

Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére.

Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.

Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.

Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.

Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.

Képes magyar és legalább egy idegen nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti, magas szinten való bemutatására.

A szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzése, feldolgozása.

Információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatása, átgondolása.

Összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése.

c) attitűdje

Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt.

Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.

Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.

Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.

Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.

Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.

le="font-family:Calibri;margin-left:0px;text-align:justify;">Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.

Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.

Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.

Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.

Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.

Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

régészet BMNB-XTR mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe