Tantárgy adatlapja
A Rorschach teszt fölvételének elsajátítása és a jegyzőkönyvek jelölésének begyakorlása, valamint a mutatók összesítésének – a Rorschach tükör elkészítésének megtanulása a félév célja.
A tárgy tematikája:
A tesztmutatók jelölésének menete.
1. Felfogási típus – jelölése.
2. Determinánsok – számolható mutatók jelölése.
3. Tartalmak – tartalmi mutatók jelölése.
4. A Különleges reakciók jelölése.
5. A jelölések összesítése.
6. A táblák felszólító jellege.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező olvasmányok:
Mérei F.: A Rorschach próba. Budapest, Medicina, 2002.
Molnár,F.:A MAGYAR RORSCHACH-RENDSZER REVÍZIÓJA Magyar Pszichológiai Szemle, 2020. 75.1/7. 73–85.
Ajánlott olvasmányok:
Vízkeleti Györgyi: RORSCHACH TESZT MUTATÓINAK ÉRTELMEZÉSE, kézirat, 2017. e-jegyzet.
Csigó K.: A Rorschach-teszt klinikai alkalmazása. Budapest, Medicina, 2017.
Trull T.J., Phares E.J.: Klinikai pszichológia. Osiris, Budapest, 2004.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történet
i fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
Részletes ismeretekkel rendelkezik a klinikai és egészségpszichológia területein, és integrálja a társtudományok ismereteit.
Pszichodiagnosztikai ismeretek, interjútechnikák, mérőeszközök, tesztek ismerete.
Személyiséglélektani alapfogalmak.
Kommunkációs elméleti ismeretek.
SZEK.
b) képességei
Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.
Képes a kapott eredmények releváns értelmezésére.
Képes adatok önálló elemzésére és új összefüggések feltárására.
Képes a kutatásaiban és elemzéseiben a kultúrák közötti különbségeket szem előtt tartani.
Pszichodiagnosztikai ismeretek, interjútechnikák, mérőeszközök, tesztek ismerete.
Kommunikációs eszköztár alkalmazása.
Interjúfelvételhez szükséges készségek.
SZEK –ben leírtak alkalmazása.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a pszichológiai jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Törekszik arra, hogy speciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
d) autonómiája és felelőssége
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Elkötelezetten fejleszti tudását, lép&eacut
e;st tart szakterületének fejlődésével.
Választott szakterületének megfelelően fejleszti önismeretét.
Etikai és szakmai felelősséget vállal saját és az általa vezetett csoport produktumaiért.
Kutatásait a szakmai etikai követelményeknek és engedélyeknek megfelelően végzi.